Fietsplan: zo is zakelijk fietsen nog steeds interessant

Financieel aantrekkelijke regelingen voor zakelijk fietsen

Wat is een fietsplan en hoe regel ik dat

Hoewel het fietsplan officieel niet meer bestaat, zijn er sinds 1 januari 2020 er nieuwe regelingen om de fiets als zakelijk vervoermiddel te stimuleren. Daarmee is het nog aantrekkelijker geworden om je werknemers een fiets van de zaak aan te bieden, of om als zzp’er te kiezen voor een zakelijke fiets. Hoe werkt het en welke constructies zijn er mogelijk?

Fietsplan in 2022: geen officiële regeling, wel interessant

De term 'fietsplan' bestaat eigenlijk niet meer. Voor 1 januari 2015 was dit een regeling vanuit de overheid, maar die is vervallen. Maar fietsen wordt vanuit de overheid nog steeds gestimuleerd. Het is een schoon en gezond vervoermiddel. Daarmee is het helemaal in lijn met de klimaatdoelen die de overheid stelt.

Het is alleen de vraag hoe jij als werkgever de (financiële) opties gaat doorvertalen naar je personeel in oplossingen. Hoe ziet jouw fietsplan anno 2022 eruit? Er zijn in hoofdlijnen drie manieren om de fiets als zakelijk vervoermiddel te promoten. En ook als zzp’er of ondernemer kun je gebruikmaken van de fiscale regelingen voor de zakelijke fiets. Bekijk hieronder welke regeling het beste onderdeel kan uitmaken van jouw fietsplan. In het kort:

  1. Fiets van de zaak

  2. Werkkostenregeling

  3. Kilometervergoeding

1. Fiets van de zaak

Het is sinds 1 januari 2020 eenvoudiger geworden om je medewerkers een fiets van de zaak aan te bieden. Het mag ook een e-bike of een speed-pedelec zijn. Het is een lease-fietsregeling die je als ondernemer of als zzp’er ook mag benutten. De fiets of e-bike van de zaak is razend populair bij zowel werknemers als ondernemers.

Hoe het werkt

In principe betaalt de werkgever alle kosten voor de fiets: de aanschaf, het onderhoud en eventuele reparaties. Je mag er ook voor kiezen om een eigen bijdrage te vragen van je werknemers. Als ondernemer profiteer je van aftrek van zowel de aanschaf als alle kosten.

Bijtelling

Je werknemer betaalt de bijtelling voor het privégebruik van zijn fiets. Deze bijtelling wordt opgeteld bij zijn salaris en daarover betaalt hij belasting. Deze vaste bijtelling van 7% betaalt een werknemer over de consumentenprijs van de fiets en de accessoires. Voor een klein bedragje per maand mag je werknemer de fiets dus ook gewoon gebruiken voor de boodschappen of een fietstochtje. En: je hoeft je medewerker met een fiets van de zaak geen reiskostenvergoeding meer te geven, omdat ze (veel) minder reiskosten maken.

Je kunt er als werkgever ook voor kiezen om de bijtelling te vergoeden via de Werkkostenregeling.

Rekenvoorbeeld bijtelling

Een werknemer leaset een fiets met een adviesprijs van € 2500. 7% van 2500 = € 175. Dat betekent € 175 bijtelling per jaar. Hierover betaalt je werknemer belasting.

Voor iemand met een loon van € 68.507 is dat 37,10%. Dat komt neer op 37,10% van 175 = € 64,93 per jaar. De fiets kost dan aan bijtelling per maand 64,93 / 12 = € 5,41.

2. Fiets via de werkkostenregeling (WKR)

De Werkkostenregeling is een regeling om onbelaste vergoedingen aan je werknemers te geven. Je kunt de WKR gebruiken voor allerlei zaken voor je personeel, maar ook voor een fietsplan voor je werknemers. Het totale budget van de werkkostenregeling (en dus van je fietsplan) is 1,7% van de eerste € 400.000 van de totale loonsom en 1,18% van de rest van de loonsom. Dit wordt ook wel de vrije ruimte genoemd. Er is geen maximale aanschafwaarde.

Volgens de nieuwe financiële regelingen mag je als werkgever gewone en elektrische fietsen aanbieden als secundaire arbeidsvoorwaarde. De medewerker hoeft geen kilometerregistratie bij te houden.

Goed om te weten: in 2020 en 2020 gold er een tijdelijk verhoogde vrije ruimte van 3%. Dit was een crisismaatregel in coronatijd. Ondertussen is dit weer teruggedraaid.

Extra mogelijkheden

De situatie zoals hierboven beschreven is een standaard regeling. Misschien is een van de onderstaande mogelijkheden meer van toepassing op jouw bedrijf en medewerkers:

  • Vind je het erg belangrijk dat je medewerkers veel fietsen? Dan kun je er als werkgever voor kiezen om de bijtelling voor je rekening te nemen. Dit kan ook door gebruik te maken van de vrije ruimte in de Werkkostenregeling. Zo hoeft je werknemer helemaal geen belasting meer te betalen.

  • Het is ook mogelijk om je werknemer om een maandelijkse eigen bijdrage te vragen. Dit wordt dan afgetrokken van de bijtelling.

Lees meer over de Werkkostenregeling

3. Fietskilometervergoeding

Voor zakelijke kilometers met een privévoertuig geldt een standaard onbelaste vergoeding van € 0,19 per kilometer. Deze reiskostenvergoeding valt ook onder de WKR, maar omdat deze vergoeding vrijgesteld is, telt ze niet mee voor de vrije ruimte.

Je mag er ook voor kiezen om de fietskilometervergoeding als een renteloze lening aan je werknemer aan te bieden. De werknemer kan de lening aflossen met zijn kilometervergoeding.

Welk fietsplan kies jij?

Elke werkgever kan beslissen hoe hij fietsen onder zijn medewerkers wil stimuleren. Feit is dat het er heel wat geld als het ware klaarligt om in een fietsplan voor je personeel te stoppen.

De zakelijke fiets is zeker de moeite van het overwegen waard: je investeert in de gezondheid van je personeel (of in je eigen gezondheid als je een zelf een fiets van de zaak neemt) doordat ze meer bewegen, je bezuinigt op vervoerkosten doordat je gebruikmaakt van aantrekkelijke regelingen, je investeert in blije medewerkers en, last but not least, je investeert in een beter milieu.

Dat is niet alleen noodzakelijk, het is ook een manier waarop je je als ondernemer onderscheidt van de rest. Begin nu met duurzaam ondernemen. Kortom, alle reden om na te denken over een fietsplan voor jouw onderneming.

Wat vind je van dit artikel?

Job Jansen

Auteur

Job Jansen

Als freelance tekstschrijver en SEO-adviseur heb ik bijna dagelijks contact met bedrijven. Over de jaren heen heb ik samengewerkt met talloze inspirerende ondernemers, waardoor ik veel affiniteit heb gekregen met mkb’ers. Vanuit die ervaring probeer ik als redacteur bij MKB Servicedesk elke keer artikelen te schrijven waar ondernemers echt iets aan hebben.