Succesvol ondernemen op afstand: Caroline van Blerkom (Lexicon Trainingen) gooide haar businessmodel compleet om

Zij deelt haar ervaringen en tips

05 mei 2022 4 minuten

Caroline van Blerkom gooide haar hele businessmodel om in coronatijd. Ze ontwikkelde in korte tijd online taaltrainingen en e-learnings. "Dit was niet mijn eerste crisis, maar wel de meest bizarre."

"16 maart 2020 zal ik nooit vergeten", zegt Caroline van Blerkom, eigenaar van Lexicon Trainingen. "Terwijl ons jaar zo goed was begonnen, werden bijna al onze taaltrainingen geannuleerd door de coronapandemie."

Van Blerkom geeft al 28 jaar zakelijke taal- en communicatietrainingen op locatie. Ze heeft een team van 20 trainers. Zij geven taallessen aan werknemers van allerlei soorten organisaties: van scheepvaartbedrijven en vleesverwerkers tot vakbonden.

"De coronacrisis was niet mijn eerste crisis, maar wel de meest bizarre", vertelt Van Blerkom. "Echt alles lag stil. Onze trainingen vonden plaats op locatie en omdat iedereen moest thuiswerken, konden die dus niet meer doorgaan. Ik heb een paar nachten niet geslapen. Ik zat aan mijn keukentafel en bedacht een plan om toch door te kunnen met mijn bedrijf. Eén ding wist ik zeker: wij zouden niet omvallen."

Investeren in verandering

Lexicon Trainingen heeft een paar mensen in dienst en werkt verder met een flexibele schil van zzp'ers. "Ik voel me als ondernemer verantwoordelijk voor alle trainers, ook de freelancers", zegt Van Blerkom. "Dat was nog extra motivatie om mijn schouders eronder te zetten."

Ook in de moeilijke periodes is niemand ontslagen. "Ik heb tijdens de crisis juist mensen aangenomen, want juist in zulke situaties moet je zorgen dat je klaar bent voor het moment dat de zaken weer goed gaan."

Nieuwe structuur

Van Blerkom heeft veel aan haar team te danken, zegt ze. Dankzij hun harde werk kon Lexicon Trainingen binnen drie weken op afstand taalcursussen geven. "Dat was een gigantische verandering", zegt ze. "Op 1 april begon mijn nieuwe officemanager. Die moest meteen flink aan de slag. Wij moesten onze volledige interne structuur aanpassen en uitzoeken hoe we op afstand konden werken."

Ook ontwikkelde ze een nieuw product. "Ik heb iemand aangenomen om e-learnings te maken", vertelt ze. "Mijn voordeel was dat ik geen beginnende ondernemer ben. Ik had ruimte om te investeren."

Vertrouwen van vaste klanten

Van Blerkom was al een tijdje bezig met de ontwikkeling van online trainingen, maar tot de crisis hadden ondernemers weinig interesse.

"Ik heb veel gebeeldbeld met klanten en de situatie uitgelegd", zegt Van Blerkom. "Omdat de online trainingen nieuw waren, kon ik nog niet dezelfde kwaliteit beloven. Taaltraining is face-to-face anders dan online. Je moet er als trainer nog meer energie insteken om te zorgen dat het leuk blijft. Ik vroeg mijn klanten het te proberen en gelukkig stonden velen ervoor open."

Successen en onzekerheid

Uiteindelijk was 2020 een 'ontzettend goed' jaar, vertelt de ondernemer. "We konden een hoop ontwikkelen en uitproberen bij bestaande klanten", vertelt ze. "Zo hebben we nu een groter aanbod: online trainingen, hybride varianten en opfriscursussen. Voor ieder wat wils. De nieuwe e-learnings zijn een fijne toevoeging, daarmee kunnen cursisten in hun eigen tijd en tempo de taal oefenen."

2021 was een lastiger jaar, vertelt Van Blerkom. "Ondernemers wisten niet wat ze moesten verwachten. Ze durfden niet te investeren", zegt ze. "Maar gelukkig duurde dat niet lang. Eind vorig jaar stroomden de aanvragen weer binnen. Dit jaar gaat het eigenlijk nog beter dan voor de pandemie."

Toekomst: mix van online en fysiek

Ondernemen op afstand heeft voordelen, vertelt ze. "Je kunt online trainingen sneller inplannen. Voorheen moest er een trainer beschikbaar zijn in de buurt, nu maakt het niet uit of iemand in Almelo of in Heerenveen zit. Ook scheelt het mij als ondernemer veel reistijd. Ik plan nu makkelijker een belafspraak met klanten."

Volledig online werken zou ze niet willen. Haar team werkt nu deels thuis, deels op locatie. "Ik heb echt het menselijk contact met mijn klanten en team nodig", zegt Van Blerkom. Ook voor de taaltrainingen heeft ze voorkeur voor een combinatie van online en fysiek. "De dynamiek is anders tijdens een groepsles op locatie", zegt ze. "Online training is bovendien niet altijd mogelijk. Denk aan magazijn- of productiemedewerkers, die werken nu eenmaal niet op een laptop."

De veranderingen kostten de ondernemer slapeloze nachten, maar gaven haar uiteindelijk nieuwe energie. "Mijn bedrijf is niet meer hetzelfde als twee jaar geleden", zegt ze. "Door corona is het hele businessmodel aangepast, met succes. Omdat we merken dat er behoefte aan is, ontwikkelen we nu nog meer opfriscursussen. Ook willen we binnenkort open trainingen organiseren waar iedereen zich voor kan inschrijven. We zijn nog lang niet klaar. "

4 tips voor succesvol ondernemen op afstand:

  1. Zit het tegen? Blijf niet hangen in teleurstelling maar zoek uit waar kansen zitten.

  2. Denk goed na over je bedrijfsprocessen. Welke invloed heeft een nieuwe dienst op je administratie? Moet je extra personeel in dienst nemen of een expert inhuren?

  3. Durf te ontwikkelen en investeren als het tegenzit.

  4. Goed werk- of opdrachtgeverschap loont. Als jij verantwoordelijkheid neemt voor je mensen, doen zij ook hun best voor jou.

Auteur

Claartje Vogel

Schrijft al meer dan 10 jaar over economie, financiën en ondernemen, onder andere voor MKB Servicedesk. Zoekt graag ingewikkelde zaken uit en houdt van verhalen vertellen. Reist ondertussen de wereld rond.