Hoe werkt dropshipping?

De voor- en nadelen op een rij

dropshipping-webshop-bestellen-bestelling-mobiel-plant

Hoe start ik een webshop?

Het dropshipping principe is enorm bekend, ook steeds meer onder consumenten. Denk je na om dropshipping te gebruiken als business model? Dit artikel helpt je de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen en goed geïnformeerd te starten.

Onder andere door corona is in 2020 het aantal webshops met 24% gestegen ten opzichte van 2019. CBS meldde zelfs een omzetstijging van ruim 55% in het vierde kwartaal van 2020 via webshops. Niet voor niets dat het zoeken naar nieuwe afzetkanalen ook in 2021  een ondernemerstrend is.

Dropshipping is daarbij een veelgenoemde methode om eenvoudig omzet te maken en veel geld te verdienen. Maar deze laagdrempelige vorm maakt de beloften niet altijd waar. Informeer jezelf dus goed voordat je begint en leer van de ervaringen van anderen.    

Hoe werkt dropshipping?

In het kort werkt het zo: jij als ondernemer runt een webshop met producten die je zelf niet op voorraad hebt. Zodra een klant een bestelling plaatst, geef je de order (geautomatiseerd) door aan de leverancier van het product. Die levert de bestelling aan de klant.

Je doet als ondernemer dus zaken met groothandels en fabrikanten en slaat de stap van inkoop over. Die vindt feitelijk pas plaats zodra er een bestelling in jouw webshop is geweest. 

Voordelen van dropshipping

Met dropshipping besteed je dus een groot gedeelte van het order fulfillment proces uit. Dat geeft veel voordelen die zich vooral uitbetalen in tijd die je aan andere zaken kunt besteden, zoals marketing en klantenservice. Als je het goed aanpakt kun je met relatief lage opstartkosten een webshop starten en eerder winst maken.

Geen voorraad en opslag

Het grootste voordeel van dropshipping is dat je niet zelf producten inkoopt. Die producten hoef je ook niet op te slaan in een dure, verzekerde opslagplaats. In onzekere tijden is dat een plus: je onderneemt zonder grote risico's of investeringen. Want ook als bepaalde producten in je assortiment niet goed lopen, kun je deze eruit halen zonder restpartijen. 

Minder personeel 

Met dropshipping zijn ook geen handjes nodig voor het inpakken en verzenden van de pakketten. Dat scheelt veel tijd, kosten en management. 

Flexibiliteit

Tegenwoordig is het erg eenvoudig een nieuw concept te bedenken en een bijpassende webshop in te richten. Je kunt dus als ondernemer snel reageren op veranderende marktomstandigheden en inspringen op nieuwe behoeftes. Je webshop fungeert als het ware als een etalage die je snel kunt veranderen door je assortiment aan te passen en uit te breiden. 

Aandachtspunten van dropshipping

Kwaliteit van de leverancier bepaalt mede het succes

De eisen van Nederlandse consumenten worden steeds hoger aangezien aankopen steeds vaker online worden gedaan. De coronacrisis heeft dat effect versterkt. Veel dropshipping-partijen, zeker in het buitenland, leveren niet binnen één werkdag. Dat kan nadelig werken als je klant dat wenst. 

Maar ook als levertijden niet hoog op het lijstje staan, geef je bij dropshipping veel controle uit handen als ondernemer. Als je eigen voorraad houdt, heb je controle over de geleverde kwaliteit en hoe bestellingen de deur uit gaan. Met dropshipping is dat een "black box". En jij blijft verantwoordelijk voor dat proces. 

Zoek dus goed uit hoe leveranciers werken voordat je met ze in zee gaat. En communiceer goed met je klanten over wat ze kunnen verwachten. 

Klantenservice 

Daarop aansluitend is de afterservice een stuk moeilijker met dropshipping. Welk product je ook verkoopt, je krijgt te maken met retourzendingen. De Wet bij verkoop op afstand is natuurlijk ook gewoon van toepassing op dropshipping, waarbij binnen 14 dagen zonder opgaaf van reden producten retour gezonden kunnen worden. Dit betekent dat je alsnog veel tijd kwijt kunt zijn aan het afhandelen van die zaken. 

Hetzelfde geldt voor garantie. Zoek dus goed uit hoe beide zaken - waar je als ondernemer verantwoordelijk voor bent - goed kunt waarborgen.

Concurrentie

Dropshipping-leveranciers doen meestal zaken met meer verkoopkanalen. Je bent dus vaak niet de enige die het specifieke product verkoopt. Continue aandacht voor prijsstellingen van andere aanbieders is dus een belangrijk aspect als je een webshop runt op basis van dropshipping.

Niet elk product werkt goed met dropshipping

Producten met hoog risico op retourneren of defecten zijn niet bij uitstek geschikt om te leveren via dropshipping. Denk daarbij aan kleding (moeilijke pasvorm of vaak in grote aantallen gekocht om veel terug te sturen) en elektronica.

Whitepaper: Hoe start ik een webshop?

GRATIS

Starten met dropshipping 

Als je een webshop wilt beginnen met dropshipping, besteed dan extra veel aandacht aan marktonderzoek en stel een goed ondernemingsplan op. Naast het de basisvoorwaarden voor een goede webshop, zoals inrichten van de techniek, vindbaarheid en betaalmogelijkheden, is het van belang aandacht te besteden aan de juridische vereisten van een webshop. Dat geldt vooral als je internationale dropshipping-partijen aan je bindt.

Denk dan bijvoorbeeld aan:

Wat vind je van dit artikel?

Jelle Bos

Auteur

Jelle Bos

Jelle is eindredacteur bij MKB Servicedesk.