Sensor Bubble klaar voor het grote publiek

Winnaar van de 1,5-meter challenge boekt successen

16 april 2021

Hoe help je mensen in de praktijk de juiste afstand te houden van elkaar? Menselijk gedrag is complex en gewoonten zijn moeilijk te veranderen. Dat geldt zeker voor de huidige 1,5-metermaatschappij, mensen houden behoefte aan contact. De Bubble Social Distancing Sensor helpt gebruikers hier op vriendelijke manier bij.

Prijzengeld in eerste 50 Bubbles

In juli 2020 won de Rotterdamse startup Proxemy met de Bubble de Innovatie Challenge. Een prijs die speciaal bedoeld is om slimme oplossingen te stimuleren voor de 1,5-metersamenleving, op initiatief van Van Spaendonck, VNO-NCW en MKB-Nederland. 

Heeft die erkenning geholpen? Harm van Beek, een van de drijvende krachten achter de Bubble, is aan het woord. "Absoluut, we zijn in een stroomversnelling terecht gekomen sinds dat moment! Om productie op grote schaal mogelijk te maken zochten we naar een productiepartner en investeerders. Maar dan moet je laten zien wat je hebt: seeing is believing. Op papier het concept uitleggen is niet genoeg, je moet bewijzen wat je levert."

"Met het prijzengeld konden we de eerste 50 Bubbles laten maken en gebruiken bij onze gesprekken. Dat heeft enorm geholpen het proces te versnellen en in oktober vonden we een nieuwe partner in Bestronics die ook geloofden in deze slimme oplossing."

Extra tool in bestrijding corona

Wanneer zet je een Bubble-sensor in? Van Beek: "Het is een uitstekend instrument in omgevingen waarin online werken of preventief testen niet de oplossing is. Denk aan grote chemische bedrijven met labs en controlekamers, zaken die echt moeten doordraaien. Of onderwijsinstellingen: er is duidelijk behoefte onder studenten elkaar te ontmoeten, real-life samen te werken, bijvoorbeeld tijdens practica. In die branches hebben we tevreden klanten."

Momenteel wordt tijdens evenementen ingezet op preventief testen om publiek toegang te geven. In zulke situaties is de Bubble ook een welkom aanvullend middel. Van Beek: "Deze maand wordt de Bubble ingezet tijdens The Dutch Masters, het internationale paardensportevenement in de Brabanthallen. Daar wordt preventief getest, maar on-site krijgt elke deelnemer en medewerker ook een Bubble, zodat er genoeg onderlinge afstand wordt bewaard tijdens het event."

Snel leren, snel aanpassen

Het ondernemerschap werd de afgelopen maanden beproefd, want hoe ontwikkel je in een korte tijd een product van idee naar realisatie? Van Beek: "Hoe sneller je een prototype kunt realiseren, hoe eerder je kunt leren over hoe die wordt toegepast. Er was dus nadruk op snel testen of onze aannames klopten. Al vroeg in het proces zagen we dingen waar we niet eerder aan dachten: mensen doen de sensor af bij de lunch of hangen 'm zó dat de 1,5 meter niet meer klopt. Dat heeft ons geholpen het concept te verfijnen, nog voordat het eindproduct van de band af rolde."

"Ook de keuze die we maakten op het gebied van de techniek die de afstand meet moest getest worden. De sleutel van dit succes is het snel maken van een proof of concept en daar hebben de 50 eerste Bubbles enorm bij geholpen. Ontworpen en gemaakt in Nederland."

Ondernemen in onzekere tijden

Terugkijkend zijn de heren trots op het resultaat. Toch was het de afgelopen maanden op sommige moment spannend: hoe ontwikkelt de markt zich? Wat gebeurt er met vaccinaties? Moeten we nog verder gaan? Logische vragen. Wat hielp de ondernemers om door te gaan?

Harm vertelt: "We wisten dat de gebruikte technologie en de prijs van de Bubble goed waren. De propositie zat goed in elkaar. Maar gezonde koppigheid en doorzettingsvermogen waren wel nodig op bepaalde momenten. Gelukkig kregen we genoeg signalen vanuit klanten en partners die de vraag bevestigden naar deze oplossing. Ook de no-nonsense aanpak van Bestronics waar de Bubble wordt geproduceerd was prettig. Dat soort zaken maakten het geloof van het team sterker en dat hield ons op de been." 

Relevant in nabije toekomst

De realiteit onder corona verandert snel: maatregelen komen en gaan. Hoe relevant is de Bubble in deze fase van de pandemie? 

Van Beek: "Nu het sneltesten veel besproken wordt, lijken mensen het alweer te vergeten dat social distancing een belangrijk onderdeel blijft van onze strijd tegen het virus. En alle middelen die mensen helpen op gezonde manier elkaar te ontmoeten zijn welkom." 

"De Bubble geeft je een subtiele feedback als je te dichtbij komt, en dat helpt jou en je gesprekspartner op vriendelijke manier de juiste afstand te houden. Het werkt supereenvoudig: je hoeft iemand niet meer aan te spreken op bepaald gedrag of jezelf continu te blijven herinneren aan de 1,5 meter."

Meer weten? Bekijk de Bubble op de website van Proxemy.

Auteur

Jelle Bos

Als eindredacteur van MKB Servicedesk help ik ondernemers antwoorden te vinden op hun vragen. Ik doe graag onderzoek naar de meest uiteenlopende onderwerpen en zet deze om naar toegankelijke kennisartikelen. Daarbij voeg ik de ervaring en kennis die ik zelf heb opgedaan in zowel zeer grote als kleinere bedrijven.