Een echte ZZP'er heeft geen bedrijfsnaam

Column | Je bent je eigen merk

Freelance & ZZP desk

95 procent van alle startende ondernemers is tegenwoordig zzp'er. Minstens de helft daarvan is binnen vijf jaar weer failliet. Tijd voor een indringend marketingadvies voor de échte zzp’er!

De Meervoudige Persoonlijksheidsstoornis

Veel zzp'ers hebben last van een meervoudige persoonlijkheidsstoornis. Ondanks hun keuze om als zelfstandige professional te werken, kiezen ze voor een bedrijfsnaam die grootse verwachtingen scheppen. Zo noemt Henk de Vries zich ineens ‘Bureau de Vries’, gaat Jan Janssen door het leven als ‘Jansen Communicatie’ en laat Maaike Peters haar persoonlijkheden de vrije loop in ‘Peters & Partners’. De echte hardcore liefhebbers van deze stoornis rennen vervolgens ook nog naar de copyshop om visitekaartjes te maken met de ondertitel ‘Directeur’ erop. Het zijn van die types waarvan ik vermoed dat ze thuis ook een pet hebben met ‘Hoofd Administratie’, die ze opzetten als ze hun bonnetjes gaan verwerken.

Wake up!

Je klanten zijn niet gek. De jaren ‘80 liggen ver achter ons. Kernbegrippen van moderne marketing zijn authenticiteit, eerlijkheid en persoonlijke aandacht. En met wie doe je dan liever zaken? Met Henk de Vries, de gedreven vormgever die al jaren door zijn omgeving wordt aanbevolen, of met De Vries Design, het opgeklopte ‘bureau’? Een zzp’er onderscheid zich juist doordat hij als individu een service kan bieden waar een bureau nooit aan kan tippen! Ga maar na: een zzp’er heeft geen callcenter en biedt ultieme flexibiliteit. Ook fijn: Een klant die een zzp’er spreekt, weet ook wie het werk gaat uitvoeren. Kom daar maar eens om bij een groot bureau, waar de klant kennismaakt met een gelikte account manager, waarna hij maar moet afwachten welke consultant vervolgens de klus gaat klaren. Maak dat unique selling point niet stuk door nodeloze toevoegingen aan je bedrijfsnaam.

De Babyloniër

Sommige zzp’ers kiezen voor een andere strategie. Onder de indruk van klinkende merken als Coca-Cola, Unilever en Apple, kiezen ze voor evenzo indrukwekkende bedrijfsnamen voor hun eenmanszaak: Yenza, Accumulator of Yourz. Meestal zijn er dagenlange brainstormsessies aan vooraf gegaan, en is het uitleggen van de naam een excercitie waar menig filosofisch café bleekjes bij afsteekt: ‘Ons merk komt voort uit het Griekse begrip ‘sinergàzome’, wat staat voor samenwerking. Hiermee drukken wij onze doelstelling uit om echt samen met onze klant tot verbetering van resultaat te komen, zoals men in de oudheid ook de Griekse Staat liet bloeien’. Ook populair onder deze Babyloniërs zijn Zweedse verbasteringen en oud Chinese wijsheden.

Get a life!

Door zo’n ingewikkelde naam te kiezen voor je bedrijf, maak je het sterkste merk, waar je al jaren aan hebt gewerkt, helemaal kapot: je eigen naam. Veel zzp’ers realiseren zich niet dat ze al vanaf hun geboorte gewerkt hebben aan hun eigen personal brand. Familieleden, vrienden, oud-collega’s, studiegenoten en vele anderen weten al jaren wie je bent. Vaak zijn deze mensen razend enthousiast over je plannen om te gaan ondernemen. Sterker nog, vaak zijn dit de mensen die jou aanbevelen bij potentiele opdrachtgevers. Voorkom dan voor hen van die genante gesprekken: ‘Oh, dan moet je echt Jan even bellen. Die kan dat geweldig goed. Hij heeft zo’n bureau, iets met Youlahare ofzo. Dat had iets te maken met Vikingen en hoe Spanjaarden samenwerken. Nou ja, kijk maar eens op www.youlahare.nl, of was het nou www.youlahere.nl? Of…?’ 

Wat vind je van dit artikel?

Auteur

Richard Engelfriet