Bedrijven kiezen vreemde bedrijfsnamen

Onbegrijpbare bedrijfsnamen alleen verantwoord met hoog reclamebudget

15 december 2009

Toevoegingen als '& Co', '& Zoon' of 'B.V.' achter de bedrijfsnaam zie je bijna nergens meer. Nieuwe bedrijfsnamen zijn gebaseerd op buitenlandse woorden of lijken rechtsstreeks uit de mythologie te komen. Maar Nederlanders blijken geen idee te hebben over het soort bedrijf dat achter de nieuwe naam schuilgaat. Dit blijkt uit onderzoek van Flycatcher naar aanleiding van de publicatie van het boek ‘De bedrijfsnamenfabriek’ dat op 16 mei verschijnt.

Verkeerde associaties

Zo denkt, ondanks anderhalf miljoen euro aan reclame, zeventig procent van de Nederlanders bij Selexyz aan een postorderbedrijf in erotische artikelen, zoekmachine of afslankmiddel. Terwijl Selexyz een keten van grote boekhandels is. Bij de nieuwe naam Dedicon, die in de plaats kwam van de Federatie van Nederlandse Blindenbibliotheken, heeft slechts tien procent van de Nederlanders de juiste associatie. 57 procent denkt dat Dedicon een farmaceutisch bedrijf is.

Vage namen

In het boek 'De bedrijfsnamenfabriek' stelt journalist Erwin Wijman het slechte naambeleid van het Nederlandse bedrijfsleven en de non-profitsector aan de kaak. Opmerkelijk veel bedrijven kiezen voor vage, fantasieloze, eenvormige namen. Deze, dat blijkt nu ook uit het onderzoek, leiden tot compleet verkeerde associaties. Een goed gekozen naam is veel makkelijker ‘tussen de oren’ van je doelgroep te krijgen. Een voorbeeld is Route Mobiel. Dat gaf evenveel aan reclame uit als Selexyz maar had binnen vier maanden een bekendheid van 70 procent.

Reclame

Menzis is de enige naam die er op deze punten en in naamsbekendheid goed uitspringt. Maar de zorgverzekeraar boekte dat succes ten koste van een reclame-investering van maar liefst twintig miljoen euro in 2005 en 2006. Conclusie: alleen met een astronomisch budget red je het misschien met een nietszeggende bedrijfsnaam. Maar wie minder dan twintig miljoen reclamebudget ter beschikking heeft, kan beter een onderscheidende naam kiezen.

Meer weten

Wil je meer weten over het kiezen van een handelsnaam? Lees dan dit artikel.

Bron: Managersonline