Projectnamen: maak ze serieus absurd

Column Joachim ter Haar | Hecht je niet aan naam concept

projects-and-files-on-conference-table-94WGLDN

Vorige week gaf ik een workshop aan een bevlogen groep start-ups. De ondernemers hadden prachtige veelbelovende concepten met de meest uiteenlopende namen waar ze uren en soms dagen aan hadden besteed. Maar...

Terug naar start

Aan het eind van de workshop bleek echter dat de naam van meer dan helft van de start ups structureel niet voldeed vanwege één of meerdere communicatieve, strategische, juridische en andere beperkingen. Ze moesten allemaal opnieuw beginnen: afscheid nemen van hun inmiddels geliefde merk en daarvoor in de plaats een nieuw woord kiezen. Geen eenvoudige opgave.

Verliefd op de conceptnaam

De meeste nieuwe producten en start-ups beginnen als project. Er is alleen een idee, een eerste concept dat nog helemaal moet worden uitgewerkt en ook dat heeft natuurlijk een naam nodig. Helemaal goed, niets bestaat immers zonder te kunnen worden benoemd. Iedere marketeer en ondernemer wordt vervolgens een beetje verliefd op het concept, terecht, die bevlogenheid is noodzakelijk om er een succes van te maken. Daar bevindt zich direct ook de kern van een mogelijk probleem. Die liefde geldt ook voor de projectnaam dat inmiddels een intern merk geworden is en extern zomaar helemaal niet zo sterk blijkt te zijn.

Niet vergelijken

Veel te vaak maken wij mee dat dit de uiteindelijke keuze van een goede naam in de weg staat. Hele goede alternatieven, in den beginne nog relatief lege woorden, worden vergeleken met het interne merk. Emotie wint het van de ratio, met inefficiënte en onnodig frustrerende processen tot gevolg.

Hoe kan je dit het beste voorkomen? Een Amerikaanse klant van ons, een technisch bedrijf met regelmatige innovaties, benoemt ieder project met een code nummer: NPD135, NPD136 etc. Deze code kan vervolgens eenvoudig in de systemen worden gewijzigd in de definitieve naam. Een effectieve methode, zij het niet heel inspirerend. De nieuwe naam zal in ieder geval altijd beter zijn dan een alfanumerieke code.

Absurde projectnaam

Op zich is een inspirerende projectnaam natuurlijk best mogelijk. Het simpele uitgangspunt dient te zijn dat de projectnaam dusdanig is gekozen dat deze simpelweg naam nooit in aanmerking komt voor de uiteindelijke propositie. Dat biedt veel mogelijkheden: stripfiguren, vruchten, hemellichamen, Amerikaanse presidenten, celebrities, we hebben ze allemaal langs zien komen. Ieder team zal daar weer zijn eigen smaak in kunnen kiezen, zolang ze de naam niet te serieus nemen. En zelfs dan zal er gedurende het project altijd één zijn die zich afvraagt waarom Asterix, Banaan, Schorpioen, Lincoln of Gordon niet gewoon toch de uiteindelijke naam kan worden.

Dus kies altijd een absurde projectnaam en voorkom de verleiding van het interne merk. Hiermee blijf je vrij de best mogelijke branding oplossing te kiezen voor het geliefde concept:  een die aan alle communicatieve, strategische, juridische, taalkundige en URL-voorwaarden voldoet, geschikt is voor de lange termijn en wordt gedragen door alle stakeholders.

Wat vind je van dit artikel?

Auteur

Joachim ter Haar