Klanten trekken met goede content

Column Linda Krijns | Mix 4 soorten content

14 juni 2018

Meer klanten trekken naar je website of naar de fysieke locatie(s) van je bedrijf kan met aantrekkelijke content. Vaak is het lastig om te bedenken met welke content je die nieuwe klant kunt overtuigen van je meerwaarde. Het antwoord zit hem in de juiste mix van vier soorten content.

De Ondernemerskalender 2019

Hoe maak je een contentplan?

1. Informerende content

Je deelt kennis en informatie die je expertise laat zien. Dat kan online en offline. Die kennis kan een vakgebied belichten (recht, financiën, marketing) of trends en cijfers uit de branche waar je voor werkt. Een goed voorbeeld is de Consumentenbond die mini gidsen uitgeeft om mensen de weg te wijzen. Bijvoorbeeld over het doen van belastingaangifte. Ook mensen die (nog) geen lid zijn kunnen zo kennis maken met de expertise van de Consumentenbond.

2. Servicegerichte content

Dit is content die mensen helpt bij het kiezen of gebruiken van je product of dienst. Bijvoorbeeld een overzicht van veel gestelde vragen en antwoorden, handige gebruikstips, een objectieve vergelijking tussen concurrenten of een overzicht van voor- en nadelen van hetgeen je verkoopt die laat zien welk product bij welk type koper of bij welk doel past.

Denk aan de slager die een bak- en braad spreekuur heeft, bijvoorbeeld voor de feestdagen (online of op locatie). Of de fietsenwinkel die een checklist maakt met aandachtspunten als je een elektrische fiets aanschaft.

3. Inspirerende content

Met inspirerende content bied je mensen vooral nieuwe ideeën en uitzicht op iets leuks of positiefs. De inhoud kan inspirerend zijn, maar ook de vorm. Zo kun je positieve ervaringen of tips van klanten delen of inspirerende quotes die mooi vorm zijn gegeven. Of echt mooie foto’s dan wel grappige filmpjes over (onverwachte) toepassingen van je product.

Voorbeelden zijn de firma Koopmans die allerlei extra recepten geeft voor zijn bakmixen en de prachtige foto’s van het Nederlandse Meridian Travel Magazine.

4. Entertainende content

Met entertainende content kun je iemand emotioneel raken en leuk, grappig of aardig gevonden worden. Of je wilt mensen verrassen zodat ze je langer onthouden. De kunst is om alleen entertainende content te delen die in de ogen van de ontvanger past bij je bedrijf.

KLM doet dat bijvoorbeeld met een filmpje vanuit de cockpit van een Boeing 747 tijdens de landing op de korte landingsbaan van Sint Maarten. Maar ook VOLVO laat de stuurkracht van zijn trucks zien met een indrukwekkende balanceer act van Jean Claude Van Damme. De kracht van deze filmpjes is bovendien dat ze iets bijzonders laten zien waardoor mensen het met anderen delen.

Maak je eigen mix

Met deze indeling in je achterhoofd kun je bepalen welke mix bij jouw klanten en doelstellingen past. Kort gezegd: als je B2B werkt zal je vooral informerende en servicegerichte content delen. Richt je je op consumenten dan mag er best wat meer inspirerende en entertainende content in de mix. De uiteindelijke mix hangt ook sterk af van je producten en diensten, van de voorkeuren van je doelgroep en verschilt dus per bedrijf.

Auteur

Linda Krijns