Koop slimmer in, werk samen

Hoe je voordeel behaalt met andere ondernemers

19 april 2017

Hoe groter je bent, des te beter je kunt onderhandelen met je leveranciers. Je bent dan immers belangrijker voor hen. Heb jij niet zo’n groot bedrijf? Wees dan slim en werk samen. Met andere ondernemers, maar ook met je leveranciers. In dit artikel leggen we uit hoe je dat doet.

Contractmanagement

Eerste hulp bij slim inkopen

Hoe belangrijker jij bent voor je leverancier, des te beter kun je onderhandelen. Je zit dan immers in een machtspositie. Je kunt betere prijzen bedingen en betere afspraken maken over de levering. Ook ben je als je samenwerkt waarschijnlijk minder tijd kwijt aan inkoop. Er zijn dingen die veel ondernemers nodig hebben, zoals kantoorartikelen, computers, telefonie en elektriciteit. Het kan daarom grote voordelen bieden om de aansluiting te zoeken bij andere ondernemers. Dit kan via:

  • Een ondernemersvereniging

  • Een branchevereniging

  • Een professioneel inkoopbureau

Het nadeel van samenwerking met andere ondernemers is dat je vaak minder keus hebt. Ook loop je mogelijk een risico als een van de andere bedrijven failliet gaat. Bij een professioneel inkoopbureau heb je dat niet, maar dan betaal je wel voor het bureau. Bij zeer specifieke producten is het eveneens vaak lastiger om samenwerking te zoeken.

Samenwerking met leveranciers

Ook met je leveranciers kun je samenwerken, op zo’n manier dat je er allebei beter van wordt. Deze samenwerking zoek je vooral met je strategische leveranciers: die partijen die belangrijk zijn voor jouw omzet en winst, maar die je niet makkelijk kunt vervangen.

Met leveranciers met wie je wil samenwerken, onderhandel je op een hele andere manier dan gewone leveranciers. Je gebruikt eerder de open-boek-methode. Beide partijen delen informatie en geven inzicht en proberen zo problemen op te lossen. Misschien kan je leverancier specificaties voor jou leveren, of andere goederen voor je inkopen.

Met leveranciers met wie je samenwerkt, sluit je eerder raamcontracten af: contracten waarin je afspraken maakt over hoeveel er wordt geleverd, wanneer, hoe lang en onder welke voorwaarden. Je kunt ook afspraken maken over risico’s. Wil je samen een nieuw product lanceren? Dan is het niet meer dan logisch dat je ook de risico’s deelt en daar afspraken over maakt. Voor een goede samenwerking is het noodzakelijk om altijd duidelijk te zijn over wat je van elkaar verwachtingen, kennis te delen en elkaar te vertrouwen.

Supply chain management

Een goede samenwerking tussen leveranciers en afnemers valt onder supply chain management. Iemand houdt zich dan bezig met de volledige productieketen: van leveranciers tot eindklant. Met speciale software, met name ERP-systemen, kun je ook online samenwerken met je leveranciers. Zij zien dan bijvoorbeeld hoeveel jij verkoopt en kunnen automatisch nieuwe voorraden leveren, zodat je nooit zonder zit. Je voorkomt hiermee dat er teveel wordt geproduceerd, dat je te grote voorraden moet aanhouden en dat je nee moet verkopen. Ook bespaar je veel tijd aan administratieve en financiële handelingen. Een nadeel kan zijn dat je afhankelijker wordt van de leveranciers met wie je in een ERP-systeem samenwerkt.

Nieuwe producten ontwikkelen

Ook bij het ontwikkelen van nieuwe producten kun je samenwerken met je leveranciers. Nieuwe producten bedenk je voor je toekomstige klanten. Je leverancier is een business-to-business-bedrijf, als jij juist een business-to-consumer-bedrijf bent, hebben leveranciers baat bij een samenwerking met jou. Jij bent immers hun link naar de consument Zo kunnen ze de klant van de toekomst leren kennen en dus ook hun eigen toekomst veilig te stellen.

Zorg dat je veel kennis hebt van de positie, plannen en mogelijkheden van je leverancier voordat je een productsamenwerking aangaat. Zorg ook dat je weet dat je leverancier een samenwerking kan, mag en wil afspreken. Vraag je niet te veel of te moeilijke dingen? Heeft jouw gesprekspartner wel de beslissingsbevoegdheid om dit soort projecten te starten? Past het project ook in zijn toekomstplannen?

Heb je een nieuw product gerealiseerd? Zorg dat je goede afspraken maakt over bijvoorbeeld intellectueel eigendom. Je wilt niet dat je leverancier jouw succesvolle uitvinding aan iedereen gaat verkopen. Leg daarom het hele traject vast in heldere contracten.