Zelfverzekerd een Engels gesprek voeren aan de telefoon

Zonder paniek door in het Engels

Ken je dat paniekerige gevoel wat je overvalt als blijkt dat degene aan de andere kant van de lijn geen Nederlands spreekt en je dus in het Engels verder moet? Je bent niet alleen. Best onhandig als het om een serieuze zakelijke partner gaat. Daarom vandaag 2 handreikingen die je helpen in deze situatie.

Wat is jouw reactie als jij je telefoon opneemt en je iemand aan de lijn hebt die geen Nederlands spreekt? En dan bedoel ik niet een willekeurige verkoper de je probeert te overtuigen om een verdachte betaling te doen. Nee, ik heb het over de zakelijke omgeving. Ik bedoel een echte, serieuze zakenpartner waarvoor jij jezelf een professioneel imago aan moet meten.

Grote kans dat jij je – net als vele andere professionals – herkent in één van de volgende situaties:

  1. Je probeert jezelf tijdens het gesprek stamelend verstaanbaar te maken in het Engels, maar zit er het hele gesprek gespannen en niet lekker in.

  2. Je vraagt diegene om later terug te bellen (maar stuurt na het ophangen direct een mail in een poging om het telefoongesprek te vermijden)

  3. Je gaat het gesprek aan, maar komt er later achter dat je Engels niveau toch te laag was en dat je de kern van het gesprek hebt gemist.

Hoe fijn zou het zijn als jij als professional een soepel, Engels gesprek zou kunnen voeren waarin je niet hoeft te zoeken naar woorden? En waarin jij je niet druk hoeft te maken over eventuele miscommunicatie? En bedenk eens hoeveel het jou zou opleveren als jij ook in het Engels zelfverzekerd de onderhandeling aan kunt gaan via de telefoon?

Om je een steuntje in de rug te geven, deel ik 2 belangrijke telefoontips voor een Engels gesprek met je.

Leer een aantal standaardzinnen uit je hoofd

Je kunt de inhoud van een gesprek niet woord voor woord voorspellen. Maar er zijn een paar zinnen die vaak terugkomen in een telefoongesprek:

Vragen wie je aan de lijn hebt:

  • Who’s calling please?

  • May I ask who’s speaking?

Een boodschap aannemen

  • Can I take a message?

  • Would you like to leave a message?

Vragen om een moment geduld

  • Hold the line, please.

  • Just a moment, please.

Vragen om verduidelijking

  • I’m afraid I didn’t catch that. Could you say it again please?

  • The line is very bad. Could you speak up please?

Vergroot je zelfverzekerdheid in het Engels

Weet je precies wat je moet zeggen, maar niet hoe? Bijvoorbeeld omdat je de juiste uitspraak niet beheerst, of omdat je de grammatica niet snapt? Dan zul je aan je Engelse skills moeten werken. Er is namelijk grote kans dat twijfel aan je vaardigheden een soepel gesprek blokkeert. Twijfel zorgt er voor dat je een gesprek niet zelfverzekerd kunt voeren. En zelfverzekerd overkomen in een andere taal zal nooit lukken als je die taal niet begrijpt.

Elke vaardigheid is te leren – en het hoeft niet moeilijk te zijn. Begin bijvoorbeeld eens met Engelse programma’s kijken zonder ondertiteling, of Engelse boeken lezen. Door veel in contact te zijn met het Engels zul je er (onbewust) veel van oppikken en zal je kennis over de taal verbreden.

Of misschien nog wel beter: gebruik een hulpmiddel! Een aanrader is het boek Master Your Business English. Dit boek leidt je via een eenvoudige methode van zeven stappen langs de belangrijkste vaardigheden voor zakelijk Engels, zoals het verbeteren van je uitspraak en het uitbreiden van je woordenschat. Een boek zorgt voor een handige houvast en een duidelijk overzicht.

Zelfverzekerd telefoneren in het Engels zal je dus wel enige tijd en oefening kosten. Maar bedenk ook wat het je oplevert: naast een moeiteloos telefoongesprek zul je in veel meer situaties met gemak Engels kunnen spreken. En dat is een hoop waard!

Wat vind je van dit artikel?

Auteur

Anneke Panella-Drijver