Nieuwe handelsbelemmeringen remmen export naar Engeland niet

Meer verdiend met Nederlandse producten

export-warehouse-opslag-logistiek
Whitepaper Eerste hulp bij exporteren

Eerste hulp bij Exporteren

Alles en iedereen met verstand van economie waarschuwde voor een forse exportkrimp naar Groot-Brittannië als gevolg van de Brexit en de daarmee gepaard gaande handelsbelemmeringen. Maar het eerste kwartaal dat het nieuwe handelsverdrag tussen Groot-Brittannië en de EU van kracht was, geeft een positiever beeld.

De uitvoerwaarde van goederen van Nederlandse makelij naar het Verenigd Koninkrijk steeg in de eerste drie maanden van 2021 liefst 24 procent ten opzichte van vorig jaar, naar 5,7 miljard euro. Dit groeipercentage is beduidend hoger dan de totale exportgroei van in Nederland gemaakte producten over diezelfde periode (+8 procent). De wederuitvoer naar Groot-Brittannië pakte met een waarde van 3,2 miljard euro juist weer lager uit dan vorig jaar (-26%). 

Meer verdiend met handelsbelemmeringen

Overall bleef de export naar Engeland na de brexit verrassend genoeg op hetzelfde niveau als vorig jaar, ondanks de coronacrisis en de nieuwe tarifaire, logistieke en administratieve handelsbelemmeringen (zoals het EORI-nummer) die in 2020 nog niet aan de orde waren.

De Nederlandse economie verdient echter veel meer aan de uitvoer van Nederlandse goederen dan aan de wederuitvoer van buitenlandse producten, ongeveer 56 cent per euro tegenover 14 cent per euro. De gestegen exportwaarde van in Nederland vervaardigde en gewonnen producten is dus onverwachts goed Brexit-nieuws voor de Nederlandse economie.

Uitvoerwaarde Nederlandse goederen stijgt

Dankzij de gestegen uitvoerwaarde van goederen van Nederlandse makelij groeide dat exportbelang in Groot-Brittannië van 6,5 naar 7,5 procent. Grootste stijgers waren Nederlands gas (235 miljoen euro), bloemen en planten (179 miljoen euro), gespecialiseerde machines (99 miljoen euro) en computers / kantoormachines (83 miljoen euro). Ook de uitvoer van medische apparatuur liet een mooie groei zien (66 miljoen euro). In het geval van gas was de gestegen uitvoerwaarde vooral te danken aan de wereldwijd aantrekkende olieprijzen.

Minder Mini’s uitgevoerd naar het VK

Opvallendste daler was de export van in Nederland vervaardigde auto’s (-107 miljoen euro). Verreweg de grootste speler in de Nederlandse autosector is VDL Nedcar in Born dat voor BMW de Mini’s assembleert. De belangrijkste achterliggende oorzaak van deze exportdaling is het wereldwijde tekort aan microchips waar autofabrikanten mee kampen. Tijdens het hoogtepunt van de coronapandemie werden talloze productielijnen voor microchips gesloten. Daardoor ontstonden achterstanden in chipleveranties die nog niet zijn ingelopen. De microchipcrisis zal naar verwachting in heel 2021 voortduren.

Goed nieuws voor het MKB

Voor het exporterende deel van het MKB zijn deze exportcijfers goed nieuws. De gevreesde handelsbelemmeringen lijken de handel naar Groot-Brittannië niet te deren en dus biedt export naar Engeland voor het MKB nog altijd een kans op groei.

Wat vind je van dit artikel?

Michiel van de Peppel

Auteur

Michiel van de Peppel

Michiel is een veelzijdige tekstschrijver met ervaring in de journalistiek, marketingcommunicatie en PR. Hij schrijft graag over ondernemerschap, ook vanuit zijn eigen ervaring. Sinds 2011 runt hij zijn eigen communicatiebureau: WYZYN COMMUNICATIE in Amersfoort. In 2021 kwam daar Consortius bij, een gespecialiseerde service voor wetenschapscommunicatie. Kortom: Michiel is een ondernemende duizendpoot, net zoals de meeste MKB-ondernemers. Zijn doel: lekker leesbaar en onderscheidend informeren, waar mogelijk met enige diepgang.