Werknemers op afstand: Zo ben je voorbereid op de Remote-Revolutie

De behoefte aan flexibiliteit in de werkplek groeit – soms zelfs zo ver als naar een werkplek aan de andere kant van het continent. Werken op afstand, of ‘remote’ werken, wordt steeds populairder, zowel aan de kant van de werkgever als de werknemer. Hoewel het misschien niet voor elk bedrijf is weggelegd, blijven hier wel vaak kansen liggen, ook bij kleinere bedrijven. Daarom beschrijf ik hier deze kansen (en de uitdagingen), en wat je als werkgever kan doen om remote werken te laten slagen.

Waarom zou je mensen remote laten werken?

Deze manier van werken komt van pas om zowel huidige werknemers te behouden, als nieuwe werknemers aan te trekken. Veel mensen zoeken naar de mogelijkheid om vanuit huis (of een andere locatie) te werken, misschien jouw werknemers ook wel. Als zij niet de mogelijkheid krijgen om dit bij jou te doen, gaan ze wellicht op zoek naar een werkgever waar dit wel kan. Bovendien is uit een onderzoek door de Flex Strategy Group gebleken dat werknemers die deze optie krijgen onder andere ook loyaler zijn.

Door werknemers de optie te geven om remote te werken, trek je dus nieuw talent aan die deze vrijheid mogelijk niet kreeg bij een vorige werkgever. Maar er zitten hierin meer mogelijkheden voor het aantrekken van nieuw talent: je talentpoel wordt ineens veel groter. Want als jouw werknemer niet meer elke dag van en naar kantoor hoeft te reizen, wat stopt je dan om iemand aan te nemen uit de andere kant van het land, Frankrijk, of zelfs Australië?

Niet alleen zijn werknemers, zoals net al genoemd, loyaler als ze deze optie krijgen, ze zijn vaak ook blijer, productiever en creatiever dan werknemers die op kantoor werken, kijk maar eens naar dit onderzoek van Flex Strategy Group. En nu we het overigens toch over kantoor hebben: als (een deel van) je team remote werkt, heb je minder bureaus, stoelen en vierkante meters nodig waardoor je kosten bespaart. Daarnaast kun je extra thuiswerkdagen bieden als blijk van waardering in plaats van bijvoorbeeld een loonsverhoging.

Gelijkheid op de arbeidsmarkt

Volgens een onderzoek door EY (voorheen bekend als Ernst en Young) is het voor Millenials (mensen geboren na 1980) belangrijk om een flexibele werkomgeving te hebben. Bij Millenials is de kans namelijk twee keer zo hoog dat ze een voltijd werkende partner hebben vergeleken bij Baby Boomers (mensen geboren tussen 1945 en 1955). Hierdoor willen Millenials mogelijk meer flexibiliteit. Dit is een belangrijke trend omdat EY verwacht dat in 2025 driekwart van de wereldwijde werknemers uit Millenials bestaat.

De valkuilen

Het klinkt allemaal wel heel mooi, maar er moet toch een reden zijn dat het bij sommige bedrijven fout gaat. Remote werken brengt namelijk uitdagingen met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan veiligheid: hoe veilig is het als jouw remote werknemer, met vertrouwelijke bedrijfsinformatie in zijn of haar bezit, verbinding maakt met openbare WiFi-netwerken? En hoe goed zijn hun apparaten beveiligd? En wat als werknemers niet direct met elkaar kunnen communiceren, wat doet dat met de efficiëntie en de voortgang van processen?

Soms past remote werken simpelweg niet bij een bedrijf of haar werknemers. Het valt altijd te proberen, maar als werknemers van tevoren al aangeven dat ze het gevoel hebben te snel afgeleid te zijn en op de bank voor de televisie te eindigen: begin er dan gewoon niet aan. Een andere reden zou kunnen zijn dat het bedrijf het niet goed heeft aangepakt.

Dus hoe pak je Remote werken als werkgever aan?

Begin klein, start met slechts een aantal personen. Voer bijvoorbeeld eerst een thuiswerk woensdag in. Zo kun je het een tijd in de gaten houden en blijven evalueren hoe het gaat. Worden dezelfde resultaten geboekt? Of misschien zelfs betere resultaten? Lopen de resultaten achteruit? Vraag het team om mee te denken, evalueer, pas aan, en werkt het na twee maanden niet? Stop er dan mee.

Stel een beleid in voor deadlines, taken, veiligheid, communicatie, vergaderingen, et cetera. De beginfase is een mooi moment om een aantal dingen uit te proberen en uit te vinden wat voor jullie werkt. Als het voor alle betrokkenen duidelijk is wat er van ze verwacht wordt, kunnen daar ook geen misverstanden over ontstaan. Zorg bijvoorbeeld dat er een dagelijks moment is waarop medewerkers elkaar spreken en motiveer mensen om te videobellen.

Gebruik de juiste tools en zorg dat werknemers altijd en overal toegang hebben tot wat ze nodig hebben op een efficiënte manier. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een digitale werkplek zoals Workspace 365 om de toegang tot applicaties, documenten en informatie makkelijk te maken, maar ook aan chattools die belangrijk zijn om de communicatie te stroomlijnen zoals Microsoft Teams of Skype for Business. Zorg dat iedereen dezelfde chattools en digitale werkplek gebruikt zodat mensen productief blijven. Denk ook na over beveiliging; welke tools zorgen ervoor dat jouw werknemer veilig met jouw data kan omgaan op een andere locatie?

Een cultuur van vertrouwen

Al gebruik je de meest geweldige en efficiënte tools en heb je een duidelijk beleid waar geen enkele twijfel over zou kunnen ontstaan, remote werken kan ook falen door simpelweg een gebrek aan vertrouwen. De werknemer bombarderen met berichten of elk half uur willen checken of hij of zij wel écht aan het werk is, is niet echt bevorderlijk voor de productiviteit – aan beide kanten. Remote werken is dus niet alleen iets wat je doet, het moet ook een stukje zijn van wie je bent: het moet in de bedrijfscultuur passen. Zorg er dus voor dat je het resultaat kunt meten zonder opvallend de medewerker lastig te vallen.


Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten