Whitepaper: Eerste hulp bij nieuwe medewerkers

De voor- en nadelen voor werkgevers
Als ondernemer met behoefte aan personeel heb je meerdere mogelijkheden tot je beschikking om mensen te vinden. Een van de mogelijkheden is detachering, waarbij je personeel inhuurt via een ander bedrijf. Waar moet je rekening mee houden?
Detachering is het huren van personeel, meestal voor een langere termijn. Het komt van het Franse woord détacher wat "losmaken" betekent. Detacheren is wat anders dan personeel inhuren via een uitzendbureau. Er zijn meerdere verschillen tussen uitzenden en detacheren, maar de belangrijkste zijn dat het vaak gaat om hoogopgeleid personeel, dat meer betrokken is bij je organisatie en vaak maanden of zelfs langer dan een jaar ingehuurd wordt.
Detachering verloopt via een gespecialiseerd bureau of via een andere onderneming waar je personeel van leent. Het bureau heeft de mensen in dienst en jij huurt hen voor een periode in. Formeel is het detacheringsbureau dus de werkgever van de te detacheren werknemer. Jij bent de opdrachtgever van het bureau waar je het personeel van leent.
Detacheren is duurder dan het inhuren van personeel via een uitzendbureau. Omdat het detacheringsbureau de werkgever is, draagt die de werkgeversrisico's zoals loon doorbetaling bij ziekte en ontslagvergoeding bij ontslag. Een deel van dit risico zal het bureau verdisconteren in de opslag die zij op het uurtarief van de te detacheren werknemer hanteert. Wat het uurtarief bij detachering is en welke opslag daarbij wordt berekend, hangt onder meer af van de specialisatie en ervaring die jij vraagt.
De meest voorkomende redenen van ondernemers om mensen te detacheren zijn:
Werkzaamheden met specifieke kennis
Speciale projecten
Ziektevervanging
Zwangerschapsverlof
Extra ondersteuning tijdens drukte
Een van de voordelen van detachering is dat je relatief eenvoudig en snel aan hoogopgeleid personeel kan komen. Het detacheringsbureau biedt mensen aan op het gebied waar je ondersteuning nodig hebt en daar voer je vervolgens sollicitatiegesprekken mee. Dan kunnen jullie allebei kijken of jullie willen samenwerken. Deze arbeidskrachten hebben in de meeste gevallen al ervaring opgedaan in verschillende bedrijven. Dit kan een voordeel zijn omdat ze brede kennis hebben.
Een ander voordeel van detachering is dat je alleen betaalt voor het daadwerkelijk gewerkte aantal uren. Je hoeft als opdrachtgever geen vakantiedagen of feestdagen door te betalen. Overigens zijn dit soort vergoedingen vaak wel verrekend in het uurtarief.
Misschien wel het grootste voordeel van detachering is dat je personeel tijdelijk aan je bindt, terwijl je wel nieuwe impulsen binnen de organisatie brengt. Als de economie in elkaar zakt of je hebt financieel wat minder ruimte, dan hoef je geen mensen te ontslaan. Tegelijkertijd is het goed voor je bedrijf om regelmatig nieuwe mensen in je onderneming te hebben. Zij komen weer met nieuwe kennis en ideeën en sporen de oude kern aan. Een mix van mensen die al langere tijd bij je werken en nieuwe mensen is ideaal.
Detacheerders blijven altijd een beetje buiten het bedrijf. Ze weten dat ze er maar tijdelijk zullen zitten en kunnen daardoor met een andere instelling binnenkomen. Je moet een detacheerder altijd inwerken. Ook krijgen ze vaak een relatief hoog salaris, wat hoger kan liggen dan dat van de mensen die al langer bij je werken. Detachering kan daarom voor scheve verhoudingen zorgen als je dit niet goed managet.
Gedetacheerden kunnen een arbeidscontract van jou krijgen, maar veel vaker komt het voor dat het detacheringsbureau de werknemer volledig in dienst heeft. Het voordeel is dat de detacheerders veel zekerheid hebben. Jij hebt met detachering altijd te maken met twee partijen: de detacheerder en het bureau dat je inschakelt. Dat houdt in dat een detacheerder niet alleen met zijn bureau maar ook met jou moet overleggen over vakanties bijvoorbeeld. Jij als ondernemer blijft verantwoordelijk voor de medewerker op de werkvloer.