Als MKB’er samenwerken met bol.com?

02 april 2020

Als je als ondernemer een webwinkel hebt of wil starten, dan komt daar veel bij kijken. Je hebt niet alleen te maken met onderhoud van je website en opslag van jouw voorraad, maar ook met verzending, klantenservice en administratieve werkzaamheden – om nog maar te zwijgen over marketingwerkzaamheden.

Samenwerken met lokale platforms

Veel ondernemers hebben de droom om ooit een webshop te starten, maar laten zich tegenhouden door bijkomstige werkzaamheden waar ze op het eerste gezicht weinig mee van doen hebben, zoals verzending en logistiek, klantenservice of online marketing. En dat terwijl je het een stuk eenvoudiger kunt maken voor jezelf – bijvoorbeeld door samen te werken met een online winkelplatform. Het voordeel hiervan is dat je de zaken die je minder graag doet of waar je minder goed in bent, uit handen kunt geven. 

Negen miljoen bezoekers

Wereldwijd wordt er al samengewerkt via platformen: denk aan Alibaba of Amazon. En ook als Nederlandse ondernemer kun je samenwerken met lokale platformen, zoals bol.com. Dit heeft uiteraard een aantal handige voordelen. Je hebt namelijk voordeel van het grote bereik en de naamsbekendheid van een bekend merk. Zo heeft bol.com ruim negen miljoen klanten – potentiële klanten voor jou – in Nederland en België. En jij kunt je gratis aanmelden als partner bij bol.com en zo jouw producten via bol.com aanbieden.

No cure, no pay

Bol.com werkt volgens een ‘no cure, no pay’ principe: verkoop je niets, dan betaal je niets voor een account als partner. Je betaalt dan ook geen opstartkosten. Pas bij het verkopen van artikelen betaal je een bemiddelingsbijdrage – waarvan de hoogte afhankelijk is van jouw productcategorie.

Online vindbaarheid

Van de bemiddelingsbijdrage die je betaalt, investeert bol.com een groot gedeelte in zoekmachinemarketing, waardoor jouw producten hoger in de zoekresultaten van Google (Shopping) terechtkomen. Optimale online vindbaarheid is dan ook een groot voordeel van samenwerken met bol.com. 

Logistiek

Is juist de logistieke kant hetgeen wat je weerhoudt, dan kun je ook de logistiek uit handen te laten nemen. In dat geval zorgt bol.com voor de distributie en verzending én voor de retourafhandeling en klantenservice. Je kunt er overigens ook voor kiezen om alleen een gedeelte van jouw assortiment via Logistiek van bol.com te verkopen.

Automatisering

Om je bestellingen en verkopen op een gemakkelijke manier te beheren, kun je een koppeling maken tussen je eigen computersysteem en je verkoopaccount bij bol.com. Zo kun je bestellingen ontvangen en afhandelen in jouw systeem, is het mogelijk track & trace nummers door te sturen naar bol.com en wordt jouw voorraad automatisch gesynchroniseerd.

Als je je twijfels hebt of je wil beginnen met je eigen webwinkel, kun je dus ook de optie om samen te werken overwegen. Meer weten of vragen? Kijk dan op bol.com/zakelijkverkopen.