Op zoek naar een kantoorruimte? Dit zijn de 5 meest gestelde vragen!

Wil jij graag een kantoorruimte huren, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Je wilt natuurlijk zo goed mogelijk op de hoogte zijn en je hebt nog zoveel vragen. Dit is logisch, want je huurt niet iedere dag een kantoorruimte. Daarom hebben we een overzicht gemaakt van de 5 meest gestelde vragen bij het huren van kantoorruimte. In dit artikel vind je de antwoorden op jouw vragen, lees daarom snel verder.

1 - Hoeveel vierkante meter heb je nodig in jouw kantoorruimte? 

Nadat je hebt gekeken naar een geschikte locatie voor jouw kantoorruimte en welke uitstraling het kantoorpand moet hebben, ga je kijken naar hoeveel m2 je nodig hebt. Hierbij zijn er een aantal verplichte richtlijnen die gelden, zoals een minimale vrije oppervlakte van 2 m2 per persoon en een minimale werkelijke ruimte van 10 m3 per persoon. In totaal heeft een werknemer ongeveer 7 m2 ruimte nodig. Dit zal voor de een te weinig zijn en voor een ander te veel. SKEPP, een vergelijkingswebsite voor kantoorruimte, heeft een m2 calculator ontwikkelt voor kantoorruimte. Hiermee bereken je altijd de juiste hoeveelheid aan m2.  

2 - Welk type gebouw past mijn jouw organisatie?

Ga je voor een bedrijfsverzamelgebouw, een business center of een kantoorconcept? Binnen een bedrijfsverzamelgebouw zijn er diverse bedrijven die een kantoorruimte huren. In dit gebouwtype ontstaan hierdoor vaak interessante zakenrelaties doordat bedrijven graag de samenwerking aan gaan. Een business center is luxer. Hier worden inkomende telefoongesprekken voor jou opgenomen, wordt de post behandeld en is er een receptioniste aanwezig die jouw klanten kan verwelkomen.

Een kantoorconcept is nog luxer dan de hiervoor genoemde gebouwtypen. Kantoorconcepten zijn vaak voorzien van een stijlvolle inrichting. Hier is vaak een sociaal hart aanwezig waarbij je een praatje kunt maken met iemand van de community. In sommige kantoorconcepten wordt zelfs elke dag een verse lunch geserveerd. Daarnaast zijn er verschillende vergaderruimtes aanwezig die jij kunt reserveren. 

3 - Wat is de ideale huurtermijn voor het huren van een kantoorruimte?

Een huurtermijn van een jaar wordt tegenwoordig als gemiddeld gezien. Het is vaak wel mogelijk om voor een kortere termijn te kiezen, dit ligt aan de flexibiliteit van de verhuurder. Een kortere huurtermijn zorgt meestal wel voor een hogere huurprijs, aangezien de verhuurder dan minder financiële zekerheid heeft. Een langere huurtermijn dan een jaar zorgt voor minder flexibiliteit. Hierbij loop je het risico dat je jouw kantoorruimte binnen een jaar al ontgroeid en vast komt te zitten aan het huurcontract. Daarom is een huurtermijn van 1 jaar vaak de meest interessante optie. 

4 - Welke kosten moet je rekening houden bij het huren van kantoorruimte?

De hoogte van de huurprijs hangt af van de locatie en de grootte van jouw nieuwe kantoorruimte. Zo zal een kantoorruimte in Amsterdam duurder zijn dan een kantoorruimte in kleinere steden. Daarnaast kunnen de servicekosten al bij de huurprijs in zitten waardoor deze duurder lijkt. Deze servicekosten bedragen meestal ongeveer een derde van de huurprijs. Dus wanneer een verhuurder een huurprijs communiceert exclusief servicekosten, dan weet je waar je ongeveer aan toe bent. 

Een verhuurder wil daarnaast vaak een garantie voor de betaling van de huursom van een kantoorruimte. Daarom vraagt de verhuurder om een inkomensverklaring of is een borgsom voldoende. Er is geen wettelijke regel voor de hoogte van de borg, 3 maanden aan kale huur als borg wordt als redelijk gezien. De verhuurder kan dit bedrag alleen inhouden wanneer er daadwerkelijk schade is aan het pand of wanneer er een betalingsachterstand is. 

5 - Is de kantoorruimte standaard gemeubileerd?

Het verschilt per kantoorruimte in hoeverre deze gemeubileerd opgeleverd wordt. Bij een business center en kantoorconcepten zijn kantoorruimtes vaak gemeubileerd, bij een bedrijfsverzamelgebouw niet. Is jouw nieuwe kantoorruimte niet voorzien van meubilair? Kies dan voor een flexibele kantoorinrichting met Officeplanner. Hiermee voorzie je jouw kantoorruimte van een gepersonaliseerde inrichting en kun je kiezen tussen huur, huurkoop en koop


Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten