Een kantoorruimte financieren? Houd rekening met deze factoren

Bij een financiering van een kantoorruimte komen verschillende factoren kijken, zoals opstartkosten, fiscale regels, maandelijks terugkerende kosten en kosten voor het verhuizen. Om niet voor verrassingen te komen staan, lees je in dit blog de verschillende factoren. Lees dus gauw verder!

Kies je voor huren of kopen? 

De eerste vraag die eigenlijk om de hoek komt kijken: kies je voor een kantoorruimte huren of kopen? Je eerste ingeving zal wellicht kopen zijn, omdat je namelijk een investering doet voor je bedrijf. Toch zijn er meerdere factoren die moeten worden afgewogen. Denk bijvoorbeeld aan de toekomst, is het nog onzeker of je bedrijf gaat groeien of krimpen de komende jaren? Dan is de beste optie namelijk een kantoorruimte huren

Kosten die komen kijken bij het huren van een kantoorruimte 

Wanneer jij jouw kantoorruimte gaat financieren, krijg je te maken met verschillende kosten. Denk hierbij aan kosten voor telefonie, verzekeringen, internet en nog veel meer. Deze kosten kunnen worden onderverdeeld in maandelijks terugkerende kosten en eenmalige kosten (ook wel opstartkosten genoemd). 

Eenmalige investeringskosten 

Zoals we net al benoemden zijn opstartkosten eenmalige kosten. Dit kunnen kosten zijn voor het afwerken van de vloer, wanden en het plafond. Daarna volgen technische installaties om de elektrische apparaten, zoals computers, laptops, printers en scanners, aan te sluiten. Alle apparaten moeten voorzien worden van de juiste software. Dit zijn bij elkaar toch behoorlijke investeringen, bedenk daarom van te voren goed wat je daadwerkelijk nodig hebt. 

Vervolgens begint het inrichten. Je wilt niet teveel betalen voor de kantoormeubelen, maar je wilt jouw kantoorruimte wel van een moderne uitstraling voorzien. Je zou er daarom ook voor kunnen kiezen om meubilair te huren. Handig wanneer je niet zeker weet of jouw bedrijf op lange termijn gaat groeien of krimpen. Met Officeplanner voorzie jij jouw kantoorruimte van een nieuwe kantoorinrichting

Garantie met een inkomensverklaring

Een verhuurder wil graag garantie, daarom vraagt hij vaak om een inkomensverklaring. Meestal is een waarborgsom of een bankgarantie ook al voldoende. Er is geen vastgelegde wet voor de hoogte van de borg, maar maximaal 3 maanden aan kale huur wordt als acceptabel gezien. Een andere optie is bankgarantie, hierbij wordt de zekerheidsstelling afgegeven door de bank. Je stort als huurder een aantal maanden huur op een geblokkeerde bankrekening. 

Maandelijks terugkerende kosten van jouw kantoorruimte 

In jouw nieuwe kantoorruimte krijg je naast opstartkosten ook te maken met maandelijks terugkerende kosten. Denk hierbij aan de huurprijs, servicekosten, verzekeringen en hospitality kosten. Deze kostenposten worden hieronder verder toegelicht. 

Naast dat je maandelijks de huurprijs betaald kunnen hier ook nog verschillende servicekosten bij komen. Je huurt dan een kale huurprijs waar servicekosten nog bijkomen, zoals gas, water en licht. In de huurovereenkomst staat precies waar jij als huurder servicekosten voor betaald. Onder hospitality kosten vallen bijvoorbeeld schoonmaakkosten en het huren van parkeerplaatsen. Ook kosten voor de kantine en receptie kunnen vallen onder hospitality kosten.

Nog onduidelijkheden over de financiering van jouw kantoorruimte? 

In de blog heb je de basis kosten kunnen lezen. Het is belangrijk dat je de eenmalige kosten en maandelijkse kosten goed in kaart brengt. Heb je toch graag advies op maat? Neem dan contact op met de vastgoedconsultants van SKEPP. Ze helpen je gratis en vrijblijvend van A tot Z. 
 


Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten