Kantoormeubelen leasen: welke financiële voordelen biedt dit precies?

17 juni 2020

Het zakelijk leasen van een bedrijfsauto is al heel gewoon, maar ook de populariteit van kantoormeubelen leasen neemt toe. Dat heeft ermee te maken dat de ondernemer van meerdere voordelen kan profiteren. Naast de praktische voordelen zijn er namelijk financiële voordelen aan verbonden. Bijvoorbeeld dat je financiële duidelijkheid krijgt over de uitgaven en dat er zich geen meerkosten voordoen. Welke financiële voordelen er nog meer precies zijn ontdek je hier.

Jaarlijkse afschrijvingskosten

Een van de financiële voordelen van het leasen van kantoormeubelen is dat de kosten jaarlijks zijn af te schrijven. Financial lease voorziet in de mogelijkheid om de aanschafwaarde van de kantoormeubelen een plek op de balans te geven. Dat maakt het mogelijk om van de fiscale afschrijving gebruik te maken. Op deze manier verlaag je de winst uit je bedrijf en daardoor betaal je minder belasting. De afschrijving is toegestaan omdat je bedrijf bij het leasen van kantoormeubelen economisch eigenaar is.

Investeringsaftrek toepassen

Een ander voordeel op financieel gebied is dat de mogelijkheid bestaat om de investeringsaftrek toe te passen. Kantoormeubelen lease voorziet in de optie om de onderneming van de investeringsaftrek gebruik te laten maken. De investeringsaftrek staat daarbij los van de fiscale aftrek van de aanschafwaarde. Het is daarom een extra financieel voordeel bij het leasen van kantoormeubelen. Het is wel belangrijk te weten dat er een minimaal bedrag aan investering is vereist om de investeringsaftrek toe te passen.

Btw terugvorderen

Kantoormeubelen leasen als bedrijf biedt nog meer financiële voordelen. De betaalde btw voor de lease kantoormeubelen is terug te vorderen. Dat mag in het geval van zakelijke lease in één keer. Het komt er dan in de praktijk op neer dat je bedrijf over de maandelijkse termijn geen btw betaalt. De btw is terug te vorderen via de voorbelasting bij de btw-aangifte. Dat is financieel gezien zeer gunstig.

Fiscale rente-aftrek

De aftrek van fiscale rente is een ander voordeel bij financial lease kantoormeubelen. Je bedrijf betaalt maandelijks een bedrag aan de leasemaatschappij. De maandelijkse termijn bevat een deel rente en het is toegestaan om de betaalde rente fiscaal in mindering te brengen. Financial lease is in het geval van de fiscale aftrekbare rente wel te vergelijken met een zakelijke lening. Daarbij is het eveneens toegestaan om de rente af te trekken als zakelijke kosten van de onderneming.

Bedrijfskapitaal blijft beschikbaar

De reguliere aanschaf van kantoormeubilair kan in de papieren lopen. Dat geld is bedrijfskapitaal dat bij een directe aankoop niet meer beschikbaar is voor de onderneming. Bij lease blijft het bedrijfskapitaal namelijk wél beschikbaar voor het bedrijf. Bijvoorbeeld om uit te breiden of om een andere investering te doen of om het vermogen achter de hand te houden. De bedrijfsliquiditeit blijft met de keuze voor het leasen van kantoormeubelen onaangetast. Dat biedt meer zekerheid en vrijheid voor je bedrijf. Financial lease biedt bovendien praktisch gemak en flexibiliteit, waarbij de looptijd op de wensen van je bedrijf zijn af te stemmen.