Waarom kies is voor muziek in mijn winkel?

Hoe zet je muziek in om meer klanten te trekken

31 januari 2013

Zoals elke winkelier wil je dat klanten met gevulde tassen naar buiten lopen. Muziek kan inspelen op de emoties je klanten en je omzet dus positief beïnvloeden. Wat zijn de voordelen van muziek in je winkel of in je webshop?

Wist je dat als er in een supermarkt Franse muziek wordt gedraaid er meer Franse wijn wordt verkocht en meer Duitse wijn als er Duitse muziek wordt gedraaid? Dit wetenschappelijke experiment bewijst dat muziek echt de verkoop kan beïnvloeden als je het goed inzet. Muziek kan dus veel betekenen voor je winkel.

De voordelen op een rijtje

  • Klanten krijgen door muziek prikkels om tot aanschaf over te gaan.

  • Je kan je winkel op een bepaalde manier presenteren door middel van muziek.

  • De werknemers voelen zich prettiger en zijn dus productiever in een ruimte met muziek.

Muziekkeuze

Maak een muziekbeleid voor je winkel en stem de keuze van de muziek af op je doelgroep, oftewel programmeer. Kijk naar het type bezoeker, hun leeftijd en geslacht. Denk ook vanuit de klant: het is prettiger om kleding te passen met rustige muziek op de achtergrond. Dan voel je je meer op je gemak dan dan wanneer er drukke, harde en onrustige muziek opstaat.

Muziek op mijn website of webshop

Je kunt muziek online gebruiken ter verfraaiing van je webiste, webshop of bij videofilmpjes op youTube. De muziek speelt dan een ondersteunende, niet prominente rol. Je mag de muziekwerken of fragmenten uitsluitend in streaming format aanbieden. Ook als er sprake is van het ter illustratie plaatsen van muziekwerk of videobestand (waarin muziek verwerkt is) maak je gebruik van muziek op je website. Hier zul je vooraf toestemming voor moeten vragen bij Buma/Stemra of SENA