'Content is King'

Column | Acht redenen om te investeren in content marketing
Content marketing is sterk in opkomst. Want een structurele dialoog aangaan met je doelgroep via aansprekende content is veel effectiever en kost meestal aanzienlijk minder dan het pushen van reclameboodschappen.
 
Uit recent onderzoek van het Amerikaanse Content Marketing Insititute blijkt dat negen van de tien B2B-bedrijven actief is met content marketing. Ondanks de recessie gaat 60 procent daarvan meer geld en aandacht hieraan besteden in 2012. Maar ook non-profit organisaties en bedrijven die zich op consumenten richten, kunnen veel bereiken met content marketing. 
 
Wat is content marketing?
Content marketing is het creëren en verspreiden van informatie die je doelgroep interessant, leerzaam, informatief en onderhoudend vindt en wil delen met anderen. Bij content marketing praat je met mensen; niet tegen mensen. Het verspreiden van content gebeurt het meest via artikelen, social media, blogs en digitale nieuwsbrieven. Maar ook video's, whitepapers, infographics en webinars zijn bijzonder populair.
 
Voordelen
Maar wat kan content marketing nu concreet opleveren voor het MKB? De voordelen op een rij:
 
1. Behouden van bestaande klanten
Bestaande klanten behouden is veel effectiever dan nieuwe klanten werven. Als je waardevolle, uitnodigende content ontwikkelt raak je in dialoog met je klanten. Door goed te luisteren naar je klanten en hun wensen en problemen structureel te vertalen naar relevante content sta je niet alleen op het netvlies van je klanten, maar wordt je ook beloond met hun loyaliteit.
 
2. Nieuwe prospects
Aansprekende content wordt gelezen en bekeken en nodigt uit tot reactie. Maar het gaat vaak nog verder. Want lezers en kijkers delen je artikel, video, whitepaper of infographic vaak ook met hun eigen relaties. Vooral via social media. Zo maak je van de lezers van je blog of de bezoekers van jouw website, ambassadeurs. Met als resultaat: meer potentiële klanten, meer website bezoekers, een hogere naamsbekendheid, etc.
 
3. Een betrouwbare reputatie
Door het publiceren van relevante, hoogwaardige content word je gezien als expert op jouw vakgebied. Zo bouw je vertrouwen op en leg je de basis voor een goede reputatie bij stakeholders als (potentiële) klanten, leveranciers, werknemers en dergelijke.
 
4. Een beter inzicht in de wensen van je doelgroep
Goede content zorgt voor dialoog. Door met je doelgroep te praten en vragen te stellen kun je erachter komen waar ze behoefte aan hebben. En via goed luisteren kom je te weten met wat voor problemen ze worstelen. Door hier goed op in te spelen ben je beter in staat producten en diensten te ontwikkelen die nauwkeurig afgestemd zijn op de wensen van jouw doelgroep.
 
5. Een betere concurrentiepositie
Door boeiende content te ontwikkelen val je op en wordt je gezien als betrouwbaar, deskundig, innovatief, servicegericht, etc. Via goede content marketing onderscheid je je dus positief ten opzichte van je concurrenten.
 
6. Een betere vindbaarheid via zoekmachines
Relevante content is het belangrijkste criterium voor zoekmachines. Als je lezers je interessant vinden, vinden zoekmachines dat ook. Door regelmatig hoogwaardige content te ontwikkelen en die te delen via je website, nieuwsbrief, social media en dergelijke, kun je jouw Google-ranking (en dus je online-vindbaarheid) aanzienlijk verbeteren.
 
7. Nieuwe producten of diensten testen
Via content marketing kun je prima nieuwe ideeën uittesten of producten pretesten. Op een laagdrempelige, goedkope manier en zonder al te veel risico te lopen. Door gerichte feedback te vragen kun je ontdekken wat wel en wat niet aanslaat bij jouw doelgroep.
 
8. Partners vinden om mee samen te werken
Als je content ontwikkelt waarmee je jouw deskundigheid etaleert, je naamsbekendheid vergroot en waardoor je beter vindbaar bent, val je eerder op bij potentiële business partners of mogelijke investeerders.
 
Kansen
Content is king. Zeker ook in tijden waarin elk dubbeltje omgedraaid moet worden. Door een structurele dialoog aan te gaan met je klanten via uitnodigende, waardevolle content, kun je als MKB-er veel bereiken. Geloof je ook in de kracht van content marketing? Of ken je nog andere voordelen? Reageer hieronder.

 


Mkb'er heeft geen marketingbudget

Ondernemers reserveren geen geld voor marketingdoeleinden
80 procent van de ondernemers in het mkb heeft in 2012 geen marketing-budget. Zelfstandigen maken hier helemaal geen geld voor vrij: 90 procent van de...

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten