Webinars: wat kan ik ermee als ondernemer?

De voordelen van online communiceren via webinars

23 januari 2013

Het houden van een webinar kan een mooie manier zijn om via moderne technieken je doelgroep toe te spreken en jezelf of je bedrijf te profileren als kenner van de markt. Het is een mooie online kans die steeds meer ondernemers benutten.

Whitepaper 'Benut je online kansen: communicatie'

Wat is een webinar?

Een webinar is een online seminar. Een kennissessie via internet, waarbij je gebruik maakt van audio en eventueel video of ander illustratiemateriaal. Denk aan een presentatie die je toelicht, een lezing, een interview met bijvoorbeeld een interessant persoon in je markt of zelfs een workshop of interactieve vragensessie met je doelgroep. Een combinatie is natuurlijk ook mogelijk. Het is een ideale manier om via moderne technieken je doelgroep toe te spreken en jezelf of je bedrijf te profileren als kenner van de markt. Niet alleen naar buiten toe, maar ook intern kun je een webinar houden. Deze variant staat ook bekend als een e-learning.

Wat zijn de voordelen?

Een webinar is vooral informatief bedoeld, een goede manier om kennis te delen. Maar je kunt er natuurlijk een stukje reclame voor je product of dienst aan koppelen. Het kan de ideale e-pitch (online verkooppraatje) zijn richting je doelgroep.

“Wij houden webinars, omdat het de ideale manier is om onze doelgroep in deze tijd op een efficiënte en doelgerichte manier te bereiken", zegt Bart Vording, online marketing adviseur van Onetomarket.

Kan ik er wat mee als kleine ondernemer?

Ook voor kleine ondernemers kan een webinar een goed middel zijn om meerdere klanten tegelijk toe te spreken. Het hoeft niet heel duur of ingewikkeld te zijn. Je kunt eenvoudig via een webcam en een online-programma onbeperkt webinars organiseren vanaf 90 euro per maand. Wil je wat meer bieden dan kun je een bedrijf inhuren die de professionele video-registratie verzorgt en/of het hele webinar regisseert op een door jou gekozen locatie.

“Een webinar is laagdrempelig, omdat mensen anoniem een productpresentatie kunnen volgen. Velen willen wel meer weten over je product, maar nog niet direct persoonlijk contact. Een webinar is een goede manier om die groep ook te bereiken.”

- Richard van Lieshout, Business Development Manager bij Muis Software

Hoe werkt het?

Een volledig verzorgd webinar van een uur voor 100 deelnemers, heb je al vanaf een paar honderd euro. Vergelijk dit met het huren van een zaaltje, inclusief een hapje, drankje en eventueel catering en je ziet al snel de besparing. Daarnaast legt het je luisteraars (klanten, partners en andere geïnteresseerden) veel minder lasten op. Denk aan reistijd en reiskosten. Deelnemers kunnen eenvoudig rond het aangekondigde tijdstip inloggen om te luisteren (en kijken) naar jouw lezing, presentatie of uitleg. In deze tijd van snel ondernemen is het houden van een webinar ook een manier om te laten zien dat je met je tijd meegroeit en je klanten tegemoet komt.

“Wij gebruiken webinars om onze simulatiesoftware te demonstreren aan klanten en partners wereldwijd. Vanuit Delft zenden we live uit voor 150 tot 200 man over de hele wereld. Daarna gebruiken we het webinar-materiaal direct voor marketing-doeleinden door het online te zetten.”

- Edward Melger, Product en programma manager van Deltares BV

Lees meer over webinars en videoconferencing in ons whitepaper 'Benut je online kansen: communicatie.'

Auteur

Raphael Klees