Marktonderzoek, brancheonderzoek en concurrentieanalyse

De markt verkennen voordat je een bedrijf begint

04 februari 2020 26 mei 2021

Voordat je een bedrijf gaat beginnen, is het belangrijk de markt te verkennen. Waar moet je op letten? De eerste stappen naar een marktonderzoek, brancheonderzoek en concurrentieanalyse.

Brancheonderzoek

De markt verkennen begint bij onderzoek naar je branche. Onderzoek hoe jouw branche ervoor staat door middel van de branchewijzer van de Kamer van Koophandel. Hier vind je specifieke informatie over jouw sector, subsector en branche. Vervolgens krijg je in een handig overzicht onder meer het aantal starters en stoppers, de gemiddelde omzet in je branche en informatie over de bijpassende brancheverenigingen. Stel jezelf daarna de volgende vragen: 

1. Wat is de gemiddelde omzet in mijn branche?

Vraag jaarrekeningen en uittreksels van bedrijven uit je branche op via het Handelsregister. Maken de meeste bedrijven winst, neemt de gemiddelde omzet af of juist toe? Natuurlijk bepaalt dit niet volledig jouw kans van slagen, maar het geeft je wel een idee. 

2. Wie zijn mijn belangrijkste concurrenten?  

Met behulp van de jaarrekeningen en uittreksels die je bij het Handelsregister hebt opgevraagd, bekijk je de bedrijfsgegevens van je branchegenoten. Onderzoek op welke doelgroep zij zich richten, welke producten of diensten ze aanbieden en wat hun prijs is. Zo krijg je alvast een beeld van je concurrentie. Dit is het eerste startpunt van een concurrentieanalyse, die verderop in dit artikel wordt toegelicht.

3. Welke ontwikkelingen en trends spelen in mijn branche?

Combineer cijfers en verwachtingen van je branchevereniging en CBS (StatLine) om een overzicht te kunnen maken van de trends en ontwikkelingen in je sector. Hoe zit het met het aanbod van personeel in je branche, neemt de concurrentie vanuit andere sectoren toe, welke plek neemt online in?

Marktonderzoek

Na een verkenning van de branche, is het tijd voor marktverkenning. Dat kan met een marktonderzoek. Onderzoek wie je klanten zijn, waar je ze kunt vinden en hoe je ervoor zorgt dat ze je bedrijf vinden. Je kunt marktonderzoek op twee manieren doen, het beste is om de twee varianten te combineren.

Enquêtes en interviews

Vraag mensen uit jouw doelgroep wat ze van je product of dienst vinden, via interviews of enquêtes. Het voordeel van interviews is dat je de beweegredenen van mensen kunt achterhalen; het voordeel van een enquête dat je in een korte tijd een groot aantal mensen kunt bereiken. Bedenk welke methode voor jou waardevol is en op welke manier je die het beste kunt uitvoeren: face to face of schriftelijk (online of per post).

Concurrentieanalyse

Maak een concurrentieanalyse om te weten hoe de markt er voor jouw specifieke product(en) uitziet. Maak eerst een overzicht van je producten of diensten, vervolgens een overzicht van je afnemers en bekijk daarna per productgroep je belangrijkste concurrenten. Wie zijn die concurrenten precies, waar bevinden zij zich en wat doen ze precies? Mogelijk blijkt uit je analyse dat er in de markt al veel belangrijke spelers hetzelfde product of dezelfde dienst aanbieden.

Ook belangrijk in je analyse is om te bekijken hoe jouw (toekomstige) bedrijf zich verhoudt tot dat van je concurrenten. Bedenk kritisch of je product of dienst zich kan meten met die van hen. Zelfs al is er maar één concurrent: als dat een héél grote speler is die jou makkelijk van de markt kan dringen, moet je je afvragen of je product niet om een aanpassing vraagt.

SWOT analyse

Met een SWOT-analyse zet je de sterke punten, zwakke punten, kansen en bedreigingen van je concurrent een overzicht. Sterke en zwakke punten zijn zaken waar je zelf invloed op hebt; kansen en bedreigingen komen vaak van buiten. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe wet-en regelgeving of nieuwe distributiemogelijkheden.

Stel op basis daarvan een matrix met vier vakken (strenghts, weaknesses, opportunities, threats) op en noteer in elk vak de drie elementen die in de ogen van de klant het meest belangrijk of onderscheidend zijn. Zo weet je precies waar jij kunt verbeteren in vergelijking met je concurrent.

Extra: Marketing analyse

Voordat je daadwerkelijk van start gaat met je bedrijf, is het slim vast te kijken hoe je straks marketing gaat voeren. Bekijk op welke manier je jouw doelgroep het beste kunt benaderen. Leest je doelgroep liever een artikel online of in een tijdschrift? Op welke websites kun je het beste adverteren en welke social media zijn geschikt voor je doelgroep? Is het slim om je producten ook in een webshop aan te bieden? Dankzij een goede analyse weet je straks welk pad je moet inslaan.


Ben jij klaar om een onderneming te starten? Dat is natuurlijk ontzettend leuk, maar ook heel spannend! Lees wat jij moet weten voor je gaat starten via de pagina Sterk starten als ondernemer.

Auteur

Lenneke Arts