Negen tips voor een gebruiksvriendelijke website

Bied duidelijke, vindbare informatie online aan

20 april 2020

Mensen die websites bezoeken, willen maar een ding: snel vinden wat ze zoeken. Daarom negen tips die je bezoekers een teleurstelling besparen.

Zorg voor een overzichtelijke homepage

De homepage van je website moet in één klap een aantal zaken duidelijk maken: wat voor bedrijf ben je, wat is je aanbod en waar kunnen bezoekers informatie vinden? Een goede manier om informatie gestructureerd aan te bieden is eerst bepalen welke doelgroepen je ermee wilt bedienen. Ben je zowel op de particuliere als zakelijke markt actief? Gebruik deze termen dan ook in het navigatiemenu, zodat er een duidelijke keuzemogelijkheid wordt geboden. Maak het menu niet te uitgebreid: ga uit van maximaal zeven onderwerpen.

Ook geschikt voor mobiel?

Websites worden in toenemende mate via smartphones en tablets bezocht. Is je site ook voor deze apparaten geschikt?

Wees zuinig met informatie

Bied niet te veel informatie tegelijk aan op de homepage. Dat geeft een rommelige indruk en maakt de site onoverzichtelijk. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen binnen een tiende van een seconde een website beoordelen. Houd het algemeen. Uitgebreidere informatie bied je aan op de dieper liggende webpagina's.

Maak de navigatie makkelijk

Als bezoekers doorklikken naar andere pagina's, zorg er dan voor dat zij altijd kunnen zien waar zij zich in de site bevinden. Dat kan door het navigatiemenu op elke pagina terug te laten komen, met een duidelijk zichtbare home-knop. Gebruik je het logo van je bedrijf op de site? Maak dat dan aanklikbaar, en link naar de homepage. Vermijd dat bezoekers teveel moeten klikken om bijvoorbeeld iets in je webwinkel te kopen of een reactieformulier in te vullen voor het aanvragen van meer informatie.

Vermeld naw-gegevens duidelijk zichtbaar

Je bent verplicht om de naw-gegevens van je bedrijf op de site te vermelden. Ook het privacy statement, je algemene voorwaarden en disclaimer moeten makkelijk te vinden zijn. Tip: pas op met de aanduiding 'laatste wijziging'; haal die bij voorkeur weg of zorg voor regelmatige verversing.

Denk aan het belang van zoekmachines

De overgrote meerderheid van de online bevolking gebruikt zoekmachines om zich te oriënteren op internet. Je website moet aan een aantal technische en inhoudelijke eisen voldoen om het bijvoorbeeld Google 'naar de zin' te maken. Als je een website laat bouwen, bespreek dit dan met de ontwerper.

Bedenk een aantal zoektermen waarop je gevonden wilt worden. Dit zijn zogenoemde keywords, die passen bij de aard van je bedrijf: welke producten of diensten bied je aan, in welke klantbehoefte voorzie je? Deze keywords worden toegevoegd aan de technische bron van de webpagina's. Dit is een van de plaatsen waar zoekmachines op selecteren.

Links weegt zwaarder dan rechts

Het menselijk oog verkent websites op een bepaalde manier. De route die het oog volgt begint linksboven, gaat dan via een aantal diagonale bewegingen naar rechts en naar beneden en eindigt rechtsboven. Om die reden zul je niet snel een website vinden met een navigatiemenu aan de rechterkant. Neem dit in overweging als je bepaalt op welke plek je belangrijke zaken onder de aandacht wil brengen.

Surfers lezen minder, maar scannen meer

Informatie op beeldschermen wordt anders gelezen dan tekst op papier. Bezoekers van sites scannen tekst meer dan deze echt te lezen. Dit heeft gevolgen voor de manier waarop je informatie aanbiedt. Gebruik korte alinea's (maximaal vijf schermregels) of creëer structuur door veel met tussenkopjes en witruimte te werken. Zorg er ook voor dat tekst niet over de hele breedte van het beeldscherm loopt. Dat leest zeer onprettig. Als je toch langere stukken tekst wilt gebruiken (bijvoorbeeld een checklist of de gebruiksaanwijzing van een product), bied dan de mogelijkheid deze te printen.

Test je website regelmatig

Een website is nooit af. Het is een dynamisch medium, dat regelmatig moet worden beoordeeld op usability, oftewel gebruiksvriendelijkheid. Laat de site beoordelen door mensen voor wie die gemaakt is: je klanten. Een middagje testen kan zeer nuttige informatie opleveren.

Auteur

Flip Schultz