Hoe gebruik ik social media als ondernemer?

Wat zijn sociale netwerken en wat kan ik ermee?
Social media zijn niet meer weg te denken. Meer dan driekwart van de Nederlandse bevolking kent Facebook, YouTube, Twitter en LinkedIn. Het is ook een eenvoudige manier om (potentiële) klanten te bereiken.
Meer over social media?
Klik hier
Download het e-book!
Lees verder
Slechts een kleine groep mkb'ers gebruikt social media actief voor hun bedrijf. De voornaamste reden hiervoor is onwetendheid. Dit blijkt uit het BusinessLocus-onderzoek van Motivaction onder ruim 1.200 ondernemers.
 
Wat zijn social media?
Social media zijn alle internettoepassingen die het mogelijk maken om informatie met elkaar te delen op een gebruiksvriendelijke, leuke manier. Op deze plekken ‘praten’ mensen met elkaar over onderwerpen die zij belangrijk vinden. De gesprekken worden aangekleed met filmpjes, afbeeldingen en muziek.
 
Wat leveren social media op?
Aandacht krijgen voor je bedrijf en product is relatief duur via kanalen als radio, krant en tv. Daarnaast is het lastig om duurzaam contact te maken met klanten via deze kanalen. Via social media kun je snel een groot publiek bereiken. De kunst is om social media zo in te zetten dat je van je publiek je klanten maakt.
 
Welke social media zijn er?
  • Sociale netwerksites als LinkedIn en Facebook, waar gebruikers relaties kunnen leggen met andere gebruikers, organisaties, verenigingen en bedrijven. Leden kunnen eigen interessegroepen ontwikkelen, waardoor jij bij gebruikers terecht kunt komen die in jouw product of dienst geïnteresseerd zijn.
  • Microbloggingdienst Twitter. Hier kun je berichten van maximaal 140 tekens delen met bedrijven of personen die je volgen, eventueel aangekleed met een filmpje, website of foto. Vooral geschikt op nieuws te delen.
  • Video-platformen zoals Flickr, Youtube en Vimeo, waar je filmpjes of foto’s kunt delen met anderen. Handig om videoverslagen, advertenties of campagnes te plaatsen. Een gemakkelijke manier om filmpjes te plaatsen en Youtube is gemakkelijk te integreren in je eigen website.
  • Google+: Het idee van de Google+ pagina’s is om klanten dichter bij bedrijven te brengen. Inmiddels hebben diverse bekende merken een profiel aangemaakt, waaronder Pepsi, Toyota, Mashable, H&M, Macy’s, Coldplay en CNN. Nu jij nog?

Hoe ga ik aan de slag?
1.    Onderzoek waar je doelgroep zit en kies voor passende social media.
2.    Meld je aan voor Twitter, Facebook of/en Linkedin en maak een Youtube-account aan.
3.    Zorg ervoor dat het duidelijk is wat je aanbiedt of verkoopt in je profiel.
4.    Plaats regelmatig links en berichten interessant voor je doelgroep.
 

Op welke manier benader ik nieuwe klanten via social media?
Mensen houden niet van het gevoel dat je iets aan ze probeert te verkopen, maar mensen hóuden wel van kopen! Als je ze helpt met informatie of vragen, dan ben jij in beeld en kopen ze bij jou. Je kunt in beeld komen via informatiestrategie (geschikt voor ondernemingen die meer dan tien klanten nodig hebben) óf via netwerkstrategie (geschikt voor ondernemingen die minder dan tien klanten nodig hebben). Het grote verschil tussen beide: bij de informatiestrategie komt de klant naar jou toe en bij de netwerkstrategie ben jij degene die de klant benadert.
 
Informatiestrategie
Al jouw potentiële klanten, van retail tot dienstverlenende ondernemingen, hebben behoefte aan informatie. Ze hebben een probleem en zoeken naar een oplossing. Je kunt hierop inspelen door het schrijven van artikelen/blogs, e-books en whitepapers. Deze informatie kun je eenvoudig via social media verspreiden naar een grote groep mensen. Ook kun je artikelen sturen aan mensen die via social media relevante vragen stellen. Je kunt dankzij social media eenvoudig veel contactmomenten creëren om mensen tot een verkoop te verleiden.
 
Netwerkstrategie
Via social netwerken is het eenvoudig om koude contacten op te warmen. Je kunt zien wat jouw potentiële klanten op social media bezighoudt. Door actief te reageren op vragen of ze interessante content te sturen, kom je vaker bij ze in beeld. Als je iemand genoeg hebt opgewarmd kun je hem of haar benaderen voor een kop koffie en hopelijk iets te verkopen. Je zult zien dat je in 9 van de 10 gevallen een ja krijgt op je verzoek tot kennismaking.
 
Gedragsregels
Houd bij het benaderen van klanten via social media wel de volgende twee punten in je achterhoofd:
  1. Zoals in het echte leven een relatie van twee kanten moet komen, geldt dat op sociale netwerksites ook. Gooi niet klakkeloos allerlei informatie op Facebook, doe ook mee in discussies en luister naar anderen
  2. Wees eerlijk en doe je niet slimmer voor dan je bent. Authenciteit kweekt meer vertrouwen dan jezelf profileren als een alleskunner.4
 
Wat moet je nog meer weten?
  • Je bent beter vindbaar door Google als je ook aanwezig bent op social media.
  • Je kunt ook adverteren op sociale netwerksites als Facebook
  • Je kunt meer abonnees krijgen voor je email-marketing via social media.
  • Je kunt ook personeel werven via social media.
Met medewerking van: Abdul Advany, Social Impact 

Ondernemer kan maar beter wennen aan twitterend personeel

Sociale media niet meer van de werkvloer te verbannen
Personeel dat twittert onder werktijd, even een krabbel op hyves plaatst of foto's bekijkt op facebook? Je kunt er als werkgever maar beter aan...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten