Hoe maak ik mijn bedrijf aantrekkelijk voor overname?

5 tips van expert Jeroen Brabers

25 februari 2020

"Een groot deel van het kleinbedrijf is niet verkoopbaar", zegt Jeroen Brabers, specialist bedrijfsovername van ABN AMRO. Waar ligt dat aan en hoe kun je ervoor zorgen dat je bedrijf wel verkoopbaar is? 5 tips.

Whitepaper Gestapeld financieren

1. Maak jezelf misbaar 

"Bij kleine bedrijven is de vent vaak de tent”, weet Brabers. “De ondernemer is soms zelfs letterlijk het bedrijf.  Er zijn geen medewerkers. Vraag je dus af of het bedrijf zonder jou verder kan. Een koper zal namelijk bang zijn dat bijvoorbeeld klanten of personeel met de huidige eigenaar vertrekt. Zorg daarom voor een sterk management, dat niet afhankelijk is van jou als directeur. Dan is je bedrijf veel beter te verkopen."

2. Optimaliseer de resultaten 

"Bij veel mkb-bedrijven staan de resultaten onder druk. Onderliggend laten de cijfers soms een beter beeld zien, omdat bijvoorbeeld zakelijke en privé-kosten door elkaar heen lopen. Werk toe naar cash flow-maximalisatie omdat dit de belangrijkste component is voor de waardebepaling van je bedrijf." 

3. Maak de balans lichter 

"Het bedrijfspand kan ook buiten de transactie blijven en bijvoorbeeld worden verhuurd aan de nieuwe koper. Dit drukt de koopsom en maakt dit het bedrijf voor de koper veel beter financierbaar. Om dezelfde reden is het ook verstandig om het werkkapitaal te beperken. Houdt de voorraden en debiteuren zo laag mogelijk en probeer de schulden te reduceren."

4. Blijf ondernemen 

"Het verkopen van een bedrijf kan een spannend en tijdrovend proces zijn. Niet zelden merk ik dat de ondernemer in zo'n proces de focus op commercie verliest waardoor bijvoorbeeld de omzet daalt. Dit krijg je vaak als een boomerang terug bij de uiteindelijke onderhandelingen waardoor op het laatste moment nog de prijs moet worden verlaagd.

“Denk ook aan nieuwe markten en trends. Kleine, lokale winkeltjes zijn vaak niet onderscheidend en hebben het moeilijk door de crisis. Exporterende bedrijven overleven de crisis veel beter. Als je in de retail zit kan een webshop ook een reddingsboei zijn. Dat helpt je een stabiele mkb’er te worden en dat vergroot je kansen op overname en de financiering ervan." 

5. Begin op tijd 

"Zorg dat alle interne en externe afspraken met personeel, klanten en leveranciers goed zijn gedocumenteerd. Kortom zorg dat het bedrijf er netjes bij staat: opruimen, schilderen, achterstallig onderhoud wegwerken etc. En houdt ook goed rekening met de fiscale regels. Zeker als het bedrijfspand buiten de transactie moet blijven, dien je dit vaak al 3 tot 6 jaar eerder te regelen!"

Auteur

Raphael Klees