Hoe kom ik aan een goed idee?

De kunst van ideeën genereren

Hoe kom ik aan een goed idee

Nu weten wat je doelgroep volgend jaar wilt?

IOWP-00024 1920 x 1280

Waar je aan moet denken als startende zzp'er

Een goed idee is de basis van elk bedrijf. Voordat je kunt beginnen met ondernemen, is het belangrijk dat je start met een sterk idee. Maar hoe pak je dat nou goed aan?

Haal de ideeën uit je omgeving

Ga netwerken. Zoek mensen op die verstand van zaken hebben, zowel binnen als buiten je branche. Ze bieden je een nieuw perspectief waarmee je andere ideeën kunt opdoen. Dezelfde problemen worden door een ander misschien anders of beter opgelost.

Marijke Leidelmeijer van bass- en gitaarspeciaalzaak Hi Gain Guitar was niet tevreden met de service in muziekwinkels. “Je komt binnen en je wordt niet eens geholpen door het personeel. Terwijl je daar met vragen staat. Dat kan echt niet”, vertelt Marijke. Daarom startte zij met haar vriend een eigen muziekspeciaalzaak. “We hebben heel veel onderzoek gedaan van tevoren en met vrienden en vreemden gesproken over ons idee, zodat we goed wisten wat de muzikanten wel of niet misten. Daarbij hebben we markt- en concurrentieonderzoek gedaan, zodat we een goede strategie konden bepalen.”

Kortom: bespreek je gedachten met zoveel mogelijk mensen. Let er hierbij wel op patenten en octrooien, zodat niemand er met jouw ideeën vandoor gaat.  

Verzin zelf nieuwe ideeën

Een andere veelgebruikte manier om tot een nieuw idee te komen is ‘brainstormen’. Er zijn verschillende manieren van brainstormen, maar elke methode heeft een aantal basisregels en een aantal standaard stappen die doorlopen worden.

Standaard stappen

De standaard stappen die je kunt doorlopen zijn:

  1. Formuleren en bespreken van het probleem. Voordat je begint moet iedereen die meedoet op de hoogte zijn van het probleem.

  2. Herformuleren van het probleem. Het probleem herformuleren en alle facetten toelichten om zo het probleem zo goed mogelijk de identificeren. Dit wordt ook wel ‘een stapje terug’ nemen genoemd. 

  3. Kiezen van een uitgangsformulering. Het probleem moet duidelijk worden geformuleerd, zodat iedereen weet waar hij of zij aan toe is.

  4. Warmdraaien. Warmdraaien is belangrijk om iedereen in een stemming van ‘out of the box’ denken te brengen. Tijdens deze fase wordt er niks genoteerd. Het gaat er vooral om een sfeer te creëren waarin ieder de meest buitensporige ideeën durft te opperen.

  5. Brainstormen. Bij het brainstormen worden alle ideeën genoteerd. Een begeleider van de sessie probeert iedereen zoveel mogelijk te stimuleren om met vreemde ideeën te komen en door te denken op elkaars ideeën. Uiteindelijk zal dit een lange lijst met uiteenlopende ideeën opleveren.

  6. Evaluatie. Uit de honderden ideeën die mogelijk zijn bijeengebracht, moeten vervolgens de meest bruikbare ideeën worden geselecteerd, geëvalueerd en verder uitgewerkt. Dit is geen onderdeel van de brainstormsessie zelf.

Internet

Een andere manier om tot nieuwe ideeën te komen is om handig gebruik te maken van het internet. Bij het Octrooicentrum Nederlandkan je inspiratie opdoen voor je uitvinding en voorkomen dat je het wiel opnieuw uitvindt. Via onderzoek in de octrooidatabanken kan je een goed beeld krijgen van wat er al bekend is binnen het technische vakgebied van je vinding, van interessante ontwikkelingen en trends, en van eventuele partners of concurrenten. Tevens voert het Octrooicentrum Nederland onderzoeken uit en geeft zij nuttige brochures uit.

Whitepaper: Waar je aan moet denken als startende zzp'er

GRATIS

De Amerikaanse managementgoeroe Peter Drucker maakte onderscheid tussen zeven soorten kansen voor innovatie:

  • verrassingen

  • tekortkomingen

  • procesbehoeften

  • veranderingen van de afzetmarkt

  • demografische ontwikkelingen

  • nieuwe invalshoeken

  • nieuwe kennis.

Hieronder lees je per innovatiekans hoe jij er gebruik van kunt maken.

1. Verrassing

Veel slimme uitvindingen zijn per toeval ontdekt. Denk aan de uitvinding van de Post-it. Een chemicus probeerde een sterke lijm te ontwikkelen, maar zijn project mislukte: hij maakte een kleefstof die niet heel goed plakte. Zijn collega gebruikte papiertjes om plaatsen te markeren in zijn psalmboek, maar die vielen er steeds uit. Met de ‘mislukte’ lijm bleven de papiertjes toch zitten, zonder het boek te beschadigen als hij ze verwijderde. Onverwacht iets bruikbaars vinden terwijl je op zoek bent naar iets heel anders: dat heeft niet alleen met toeval te maken, maar ook met je vermogen om uit toevalligheden conclusies te trekken. Columbus stierf arm, omdat hij niet inzag dat hij Amerika ontdekt had in plaats van een korte route naar India. Staar je dus niet blind op mislukkingen, maar bedenk wat je kunt leren of gebruiken van projecten die niet zo uitpakten als je had bedacht. Kennis, ervaring en een open blik helpen je om ontdekkingen te doen aan de hand van toeval.

2. Tekortkomingen

De bekendste manier om te innoveren, is een probleem oplossen. De kans dat een vernieuwing succesvol is, is groter naarmate de toegevoegde waarde voor de gebruiker duidelijker is. Een kleine verbetering aan de vormgeving van een telefoon zal niet zorgen dat klanten massaal een nieuw toestel kopen. Dat schermen van smartphones snel barsten, is een bekend probleem. De markt voor een toestel met een helder, flexibel scherm zal daarom een stuk groter zijn.

3. Procesbehoeften

Er hoeft niet altijd een echt probleem te zijn: innovaties kunnen ook helpen om tot een gewenste situatie te komen. De aanleiding om te innoveren is dan een procesbehoefte: de behoefte van gebruikers om bestaande zaken béter te laten werken. Denk aan een sterkere oplader om lege accu’s sneller op te kunnen laden. Of de uitvinding van het web, doordat Tim Berners-Lee behoefte had om kennis te delen met collega’s wereldwijd. Of een laptopstandaard om nekklachten van medewerkers voorkomen.

4. Verandering in de afzetmarkt

Een verandering in het aantal afnemers is een belangrijke aanleiding om te vernieuwen. Stel dat jouw producten een hype worden onder jongeren. Dan moet je ineens meer produceren en je machines aanpassen. Het is ook belangrijk om de wensen van die afnemers in de gaten te houden. Om blijvend populair bij jongeren te blijven, moet je inspelen op trends of mode. Ook in de dienstverlening is je afzetmarkt belangrijk. Stel, je bent organisatiedeskundige en vooral de onderwijswereld blijkt behoefte te hebben aan je diensten. Dan is het slim om je te verdiepen in organisatiemodellen voor leraren. Als na een paar jaar blijkt dat de behoefte verschuift naar de ict-wereld, is het verstandig om voor die doelgroep cursussen te ontwikkelen.

5. Demografische ontwikkelingen

Ook demografische ontwikkelingen bieden kansen. De komst van een universiteit in een stad biedt mogelijkheden voor nieuwe studentenhuisvesting of uitgaansgelegenheden. Een geboortegolf kan een kledingproducent aangrijpen om meer positie- of kinderkleding te produceren. De vergrijzing kun je als ondernemer aangrijpen als mogelijkheid om je producten aan te passen, zodat ze extra toegevoegde waarde hebben voor die doelgroep.

6. Nieuwe invalshoeken

Niet alleen leeftijd en samenstelling van de bevolking veranderen, maar ook de manier waarop mensen tegen dingen aan kijken. Een paar jaar geleden vonden mensen online daten nog eng, nu is mensen ontmoeten op internet veel meer geaccepteerd en springen datingsites als paddenstoelen uit de grond. Het feit dat steeds meer werknemers mogen thuiswerken, biedt mogelijkheden voor IT-bedrijven om opslag in de cloud aan te bieden. En voedingsproducenten kunnen slim inspelen op het feit dat mensen gezonde voeding en duurzaamheid steeds belangrijker vinden.

7. Nieuwe kennis

Ten slotte bieden ook wetenschap en techniek kansen voor innovatie. Zo hebben innovaties in de ICT geleid tot nieuwe manieren om kantoorwerk te organiseren. De stof waar tefal-pannen van zijn gemaakt, werd eigenlijk ontwikkeld als beschermlaag voor ruimtesatellieten. Ook hier geldt dat een open blik, inzicht in de markt en achtergrondkennis belangrijk zijn om kansen te ontdekken.

Wat vind je van dit artikel?