In 4 stappen je innovatiestrategie bepalen
Hoe maak ik een plan voor ontwikkeling en vernieuwing?
Welke stappen moet je doorlopen om van een idee tot een eindproduct te komen? Een innovatiestrategie biedt houvast en helpt je je innovatiedoelen te bereiken.
Om te voorkomen dat je innovatie faalt, is het belangrijk om een goed plan te hebben. Een innovatiestrategie helpt je richting te geven aan het ontwikkelproces. Het zorgt dat je jouw doelen en visie niet uit het oog verliest.
1. Doel
Een innovatiestrategie ziet er voor ieder bedrijf anders uit. Ten eerste bepaal je je strategie aan de hand van de gewenste uitkomst, oftewel het doel van je innovatie:
Een nieuw product ontwikkelen: als je een kans ziet voor een heel nieuw product of dienst
Marktaandeel beschermen: om de concurrentie voor te blijven, moet je continu vernieuwen
Marktaandeel vergroten: bijvoorbeeld door je bestaande producten aan te bieden aan een nieuwe doelgroep
Verkopen of licenseren aan een ander bedrijf: als je wel goede ideeën hebt, maar niet de middelen om je innovatie ten volle tot bloei te laten komen
Medewerkers inspireren: zorgen dat medewerkers zelf met innovatieve ideeën komen voor nieuwe producten of manieren om de organisatie beter te laten werken
Efficiënter werken in de organisatie: kosten reduceren door een betere organisatie
Als je weet wat je wilt doen, begin je met je strategisch plan. Hierin worden drie factoren duidelijk: wie, wat en hoe.
2. Wie?
Een product of verbetering waar niemand op zit te wachten, is gedoemd te falen. Daarom is het belangrijk dat je innovatie is afgestemd op de behoefte van de doelgroep. Als je een probleem oplost, moet je weten voor wie je een oplossing aan het maken bent. Als je medewerkers wilt inspireren of je organisatiemodel wilt omgooien, is het belangrijk om alles te weten over de bestaande bedrijfscultuur en hoe je medewerkers die ervaren. En wil je licenseren aan een ander bedrijf, zoek dan van te voren uit met wat voor ondernemer je te maken hebt. Lees meer over doelgroepbepaling.
De moeder van Target
Een voorbeeld is Target: een van de grootste supermarktketens in Amerika. Ondanks dat Amerikanen van alle leeftijden en inkomensklassen hun boodschappen doen bij Target, ligt de focus op één ideale bezoeker. Zij is een 35-jarige moeder van twee kinderen die op zoek is naar de beste prijs-kwaliteitverhouding. De supermarktketen richt zich volledig op deze “kernpersoon”: marketing, inrichting van de winkel, nieuwe producten. Target creëert zo een duidelijk imago. Dit heldere beeld is ook aantrekkelijk voor andere mensen.
Probeer dus niet problemen van iedereen op te lossen, of producten te ontwikkelen voor de meest brede doelgroep: doe marktonderzoek en stel een duidelijk profiel op van je ideale klant.
3. Wat?
Sommige bedrijven innoveren door heel veel kleine, nieuwe projecten starten. Ze kijken achteraf welke succesvol zijn en gaan daarmee verder. Het is goed om op meerdere fronten proberen te verbeteren, maar ook belangrijk om vast te houden aan waar jouw bedrijf goed in is. Verlies de missie en het specialisme van jouw bedrijf niet uit het oog. Kies een paar specifieke richtingen waarin je wilt innoveren.
De focus van LEGO
Een mooi voorbeeld is LEGO. In 2003 was het bedrijf bijna failliet, tot de nieuwe directeur Jorgen Vig Knudstorp het roer omgooide. Lego dreigde te bezwijken onder een reeks verliesgevende productlijnen die bijna niets meer met het oorspronkelijke product te maken hadden, zoals kleren en horloges. De nieuwe directeur legde de focus op kernproducten. Pretparken en kledinglijnen werden afgestoten en het aantal verschillende LEGO-stukjes in de productie werd gehalveerd.
Er kwam een betere balans tussen innovatie en traditie. In plaats van zoveel mogelijk nieuwe producten, innoveert LEGO nu op gebruikerservaring en globalisering. Dat betekent meer gebruikersonderzoek, cocreatie en nieuwe fabrieken en dependances over de hele wereld. Het werkte: sinds 2017 is LEGO de grootste speelgoedproducent ter wereld.
4. Hoe?
Het derde onderdeel van je innovatieplan gaat over de manier waarop je innoveert. Het verschilt per doel, product, doelgroep en bedrijf hoe het innovatieproces eruit ziet. De ontwikkeling van een nieuwe auto ziet er anders uit dan een reorganisatie. En een reorganisatie van een tijdschriftredactie verloopt weer anders dan die van een autofabriek.
Het belangrijkste is dat je weet wat de kracht van jouw bedrijf is. Denk aan Lego: de directeur is erachter gekomen dat zijn bedrijf veel betere resultaten haalt door beter en gebruiksvriendelijker speelgoed te maken, dan door mode te ontwerpen.
Ten slotte hoef je niet alles zelf te doen. Je kunt ook samenwerken met externe partijen of co-creëren met een zakenpartner of klanten.