Regel het betaalverkeer van je webshop met een Payment Service Provider
Zo maak je je betaalproces voor webshopklanten eenvoudiger
Heb jij een eigen webshop? Dan wil je het je klanten zo makkelijk mogelijk maken om te betalen. Of ze nu kiezen voor iDEAL, creditcard of Apple Pay. Uiteraard moet het voor jezelf ook makkelijk zijn om het overzicht te bewaren en betalingen te verwerken. Met een paar orders per dag is al geen eenvoudige opgave, maar bij meer dan honderd orders per dag wordt het helemaal ingewikkeld. Een Payment Service Provider (PSP) is een slimme oplossing voor grote én kleine ondernemers.
Wat is een Payment Service Provider?
Als je net met je webshop begint, is de kans groot dat je nog nooit van de term “Payment Service Provider” hebt gehoord. Het is een door de Nederlandsche Bank gemachtigde partij die jou helpt om online betalingen te accepteren. Het is dus een soort tussenpersoon tussen jou en het betalingskanaal dat je klant kiest. Een bekend voorbeeld hiervan is Buckaroo.
Bij een Payment Service Provider neem je verschillende betalingsmogelijkheden in één pakket af. Denk bijvoorbeeld aan iDEAL, creditcard of Riverty. Je hoeft dus geen afzonderlijke contracten af te sluiten met banken of creditcardmaatschappijen. Hierdoor betaal jij aanzienlijk minder per transactie en bespaar je flink wat geld.
Een PSP handelt betalingen af via alle populaire betaalmethoden, je kunt daarbij kiezen uit tientallen lokale of internationale betaalmethoden. Zo kan een Payment Service Provider bijvoorbeeld betalingen verwerken via het Nederlandse iDEAL en het Belgische Bancontact, het Italiaanse Nexi maar ook transacties via creditcard, PayPal, Apple Pay en ‘Buy Now Pay Later’-methodes zoals Riverty en KIarna.
Hoe werkt een Payment Service Provider?
Een Payment Service Provider int alle betalingen voor jou op een zogeheten derdengeldenrekening. Dit is een aparte rekening speciaal voor het beheer van geld van derden, in dit geval van jou. Het geld staat hier voor een korte tijd geparkeerd en een gedeelte wordt gereserveerd om eventuele retouren van uit te keren.
De Payment Service Provider keert het geld dat zij ontvangen heeft van jouw klanten via diverse betaalmethoden vervolgens in één keer aan jou uit. Handig, want zo houd je overzicht!
Maar hoe werkt het achter de schermen? In de basis zijn er vijf stappen:
Stap 1: De klant doet een aankoop Wanneer een klant een product of dienst in je webshop koopt, kiest hij of zij een betaalmethode.
Stap 2: De PSP verwerkt de betaling
De PSP ontvangt de betaalinformatie van de klant en stuurt deze naar de juiste financiële instelling (bijvoorbeeld een bank of creditcardmaatschappij).
Stap 3: Bevestiging en verificatie
De financiële instelling bevestigt de betaling en geeft een goedkeuring of afwijzing door aan de PSP. Dit gebeurt meestal in een fractie van een seconde. Lukt de betaling niet? Dan krijgt de klant hier een melding van.
Stap 4: De PSP ontvangt het geld De PSP ontvangt het geld op een derdengeldenrekening en zorgt ervoor dat het bedrag (min de transactiekosten) op jouw rekening wordt gestort.
Stap 5: Je ontvangt een rapportage Jij ontvangt van de PSP gedetailleerde informatie over de transactie, inclusief de status en eventuele kosten.
Wat zijn de voordelen van een Payment Service Provider?
Het grootste voordeel van een Payment Service Provider is dat ze op een snelle, veilige en efficiënte manier via verschillende kanalen geld voor je innen. Met één basiscontract krijg je toegang tot verschillende (internationale) betaalmethoden. Doordat je maar met één partij samenwerkt, heb je ook nog eens minder administratie.
Daarnaast hebben PSP’s nog andere voordelen:
Beveiliging: PSP’s implementeren beveiligingsprotocollen, zoals PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard), om ervoor te zorgen dat betalingsgegevens veilig worden behandeld.
Slimme betaaloplossingen Sommige PSP’s bieden handige betaaloplossingen rondom de transactie, zoals het faciliteren van een betaallink in een mail, of het incasseren van abonnementsgelden of andere recurring payments.
Fraudedetectie: Ze bieden tools en systemen aan om fraude te detecteren en te voorkomen, waardoor zowel jij als je klanten beschermd worden.
Rapportage: De PSP biedt gedetailleerde rapporten en analyses, zodat je inzicht hebt in je transacties en betaalstromen.
Ondersteuning voor meerdere valuta: Als je internationaal zakendoet, zorgt de PSP ervoor dat je betalingen in verschillende valuta kunt accepteren.
Waar moet ik rekening mee houden?
Uiteraard heeft het werken met een Payment Service Provider ook aandachtspunten. Zo is het belangrijk om goed onderzoek te doen naar welke betaalmethodes je precies nodig hebt, Payment Service Providers bieden namelijk niet allemaal dezelfde betaalmethodes aan. Houd daarnaast rekening met het feit dat PSP’s doorgaans transactiekosten rekenen, en soms ook maandelijkse of jaarlijkse kosten. Vooral als je veel transacties hebt, kan dit flink oplopen. Wel is het goed om te weten dat er grote verschillen in transactiekosten zijn tussen Payment Service Providers. Tot slot is het goed om je bewust te zijn van het feit dat je minder directe controle over je betalingsproces hebt, omdat de Payment Service Provider het hele proces uit handen neemt.
Voor wie is een PSP een handige oplossing?
Sommige bedrijven ontvangen en verwerken in het begin zelf hun betalingen. Wanneer het aantal bestellingen per dag niet bijzonder groot is, is dit geen probleem. Is jouw bedrijf de laatste tijd steeds harder gegroeid? Dan is de kans groot dat je het overzicht verliest door het grote aantal bestellingen dat binnenkomt. Zo weet je mogelijk niet meer welke betaling bij welke order hoort. Door te werken met een Payment Service Provider, hoef jij je hier geen zorgen meer over te maken.
Daarnaast kun je met een Payment Service Provider op een eenvoudige manier veel verschillende betaalmethodes aanbieden, zonder dat je hier losse contracten voor hoeft af te sluiten. Als je klanten uit het buitenland hebt, is de impact van deze twee voordelen alleen maar groter.
Hoe kies je de juiste Payment Service Provider?
Er zijn veel verschillende Payment Service Providers om uit te kiezen. Als je op zoek ben naar een PSP die een heel specifieke betaalmethode ondersteunt, kan het slim zijn om de voorwaarden goed uit te pluizen. Andere belangrijke verschillen zitten bijvoorbeeld in de kostenstructuur. Kijk voordat je een keuze maakt goed naar de transactiekosten, opstartkosten, en eventuele verborgen kosten.
Zorg ervoor dat de PSP voldoet aan de laatste veiligheidsnormen, zoals PCI DSS. Dit beschermt niet alleen je klanten, maar ook jouw bedrijf tegen potentiële risico’s. Kijk ook naar de integratiemogelijkheden van de Payment Service Provider met jouw huidige systemen, zoals je webshopplatform of boekhoudsoftware.