Bedrijfsovername: een flink klantenbestand en omzet cadeau
Eerste stappen bij overname van een bedrijf
Als je plannen maakt voor een eigen bedrijf, denk je misschien vooral aan werken als freelancer of een nieuwe zaak openen. Maar heb je er wel eens bij stilgestaan dat er ook een derde mogelijkheid is? Je kunt namelijk ook een bestaand bedrijf overnemen en op deze manier ondernemer worden. Dit biedt meestal meer zekerheid en een betere basis dan wanneer je zelf iets op gaat bouwen.
Andere voordelen van een bedrijfsovername zijn:
Je hebt in één klap al een klantenbestand.
Je bedrijf genereert al omzet.
Je onderneming heeft al naamsbekendheid.
Een bedrijfsovername geeft een grotere kans op succes dan zelf een bedrijf starten.
Zelf op zoek naar een bedrijf?
Bekijk onderstaande bedrijven. Deze staan sinds kort te koop. Reageer kosteloos op interessante profielen en kom direct in contact met de verkoper.
Weten wat je wil
De eerste vraag die je jezelf vervolgens moet stellen, is natuurlijk: Wat voor bedrijf zou ik willen kopen? Je hebt vast wel een voorkeur voor de branche waarin je aan de slag wil, dus verdiep je ook in die betreffende branche. Met name financiers zien graag dat je de branche al goed kent en daar ervaring en een netwerk in hebt. Een nieuwe ondernemer in een voor hem onbekend bedrijf in een voor hem onbekende branche is voor financiers de hoogste risicograad en dus vaak een no-go. Een logische vervolgstap is natuurlijk om daarna te gaan kijken welke bedrijven er ter overname aangeboden worden. Behalve via een ‘bedrijvenmarktplaats’ kun je natuurlijk ook in je eigen omgeving kijken naar overname-opties. Misschien wil je het bedrijf van een familielid of een kennis overnemen? Let op, ook dan is het verstandig om je goed te oriënteren op de branche en het soort bedrijf. Denk niet dat je alles al weet en neem zeker geen overhaaste beslissingen.
Onderzoek en expertise
Wanneer je eenmaal een geschikt bedrijf gevonden hebt, is het tijd om goed onderzoek te doen naar de winstgevendheid en de vooruitzichten van het bedrijf, de marktpositie, de omzet, de werknemers, de reputatie bij zowel de doelgroep als bij de concurrentie, de bedrijfsprocessen en de juridische structuur. Bij het doen van je onderzoek kun je natuurlijk altijd de hulp inschakelen van een
bedrijfsovernamespecialist. Deze helpt je met het zoeken naar een passend bedrijf, het analyseren van het bedrijf, het beoordelen van de vraagprijs, het voeren van de onderhandelingen met de (adviseur van de) verkoper, het financieringstraject (inclusief op te stellen business plan), het due diligence onderzoek en het vastleggen van de transactie in een overeenkomst. Bij dit laatste kan gebruik gemaakt worden van een juridisch adviseur.
Hoe financier je de overname?
Wil je de stap tot het kopen van een bedrijf inderdaad nemen, dan komen er natuurlijk heel wat financiële zaken bij kijken. Je wil allereerst weten wat de vraagprijs is, hoe die is bepaald, of die redelijk is (d.w.z. binnen maximaal 4 tot 5 jaar terug te verdienen) en hoe je aan de financiering voor de koop van het bedrijf komt. Om hiermee te beginnen, vraag je een verkoopmemorandum op. Hierin worden onder andere de volgende zaken beschreven:
De bedrijfsgeschiedenis.
De reden waarom het bedrijf te koop staat.
Informatie over producten en diensten.
Productiegegevens.
Organisatiestructuur en -cultuur.
Een omschrijving van de markt, de leveranciers, de klanten en de concurrenten.
Financiële gegevens van het bedrijf.
Overige zaken - bijvoorbeeld of er een octrooi verleend is.
Natuurlijk moet je ook de benodigde koopsom bij elkaar krijgen. Hiervoor is een basis aan eigen geld benodigd. Zonder eigen geld is een overname vrijwel niet financierbaar. Onder “eigen geld” vallen ook leningen bij familie of vrienden. En uiteraard is er het 'vreemd vermogen' waarbij je de financiering afsluit bij een externe partij, zoals een bank, de verkoper zelf (vendor loan), een investeerder / participant, crowdfunding enz.
Een succesvolle afronding
Pas wanneer je een redelijke zekerheid hebt dat je de financiering rond kunt krijgen, ga je een kennismakingsgesprek aan met de eigenaren van het bedrijf dat je wil overnemen. Zowel jij als de verkopende partij kunnen hierin vragen stellen. Verliep het gesprek goed? Dan kun je een ondernemingsplan (business plan) opstellen waarin je voor jezelf nagaat of het verstandig is om het bedrijf ook daadwerkelijk over te nemen. Dit plan dient tevens om de financiers te overtuigen. Gaan zowel jij als de verkopende partij voor de bedrijfsovername? Nu ga je – samen met jouw adviseur(s) - de onderhandelingen in en met een beetje geluk mag jij je na een tijdje de trotse eigenaar van het bedrijf noemen. Gefeliciteerd!