Zakelijke contracten

Juridisch

Wat is een Service Level Agreement (SLA) en hoe stel ik die op?

Leg geleverde kwaliteit vast

Als je diensten levert of inhuurt is het verstandig om van tevoren vast te leggen aan welke eisen deze moeten voldoen. Een Service Level Agreement (SLA) is een contract tussen de leverancier en klant met de voorwaarden.

25 april 2022 7 minuten

De 5 belangrijkste juridische documenten voor mkb’ers

Bij het ondernemen hoort ook de ‘juridische kant’. Van wettelijke verplichtingen tot sterke aanraders. In dit artikel zetten we de 5 belangrijkste juridische documenten voor mkb’ers op een rij. We leggen je uit waarom deze documenten zo belangrijk zijn en hoe je het goed én betaalbaar regelt. Doe er je voordeel mee!

27 november 2020 3 minuten

Wat gebeurt er als mijn leverancier failliet gaat?

Waar kan ik terecht met mijn schuldeis?

Wanneer een onderneming failliet gaat is dat altijd vervelend. Nog vervelender is het als die onderneming één van jouw leveranciers is. Zaken waar je op moet letten als je leverancier kopje onder gaat.

18 september 2020 4 minuten

Algemene voorwaarden: grijze lijst

Welke bepalingen liggen op de grens van redelijkheid?

In de wet is vastgesteld dat algemene voorwaarden redelijk moeten zijn. In de grijze lijst zijn voorwaarden opgenomen die op de grens liggen van wat redelijk is. Welke zijn dat?

24 maart 2020 3 minuten

Algemene voorwaarden: zwarte lijst

Welke bepalingen mag je niet opnemen in de algemene voorwaarden?

Als je algemene voorwaarden voor je onderneming opstelt, kun je niet alles wat je wilt erin opnemen. In de wet staat een zwarte lijst met bepalingen die niet in de algemene voorwaarden mogen voorkomen.

19 maart 2020 3 minuten

Ontbinding van een overeenkomst

Ingebrekestelling, verzuim, nakoming blijvend onmogelijk

Als ondernemer heb je te maken met overeenkomsten met derden. Dit kan mis gaan, bijvoorbeeld als de betaling of levering van goederen uitblijft aan de kant van de derde. Je kunt hem aansprakelijk stellen voor het verlies.

19 maart 2020 2 minuten

Overgangsregeling voor transitievergoeding

Tot 2020 gold er een overgangsregeling

Er bestond tot 2020 een overgangsregeling voor de transitievergoeding. Er was er een overgangsregeling voor werkgevers tot 25 werknemers en een gunstigere regeling voor 50-plussers, maar ook deze bestaat niet meer.

02 maart 2020 1 minuten

Hoe stel je een partnercontract op?

Gratis voorbeeldcontract + vijf tips

Wie als ondernemer in zee gaat met een partner, zal zo’n samenwerking schriftelijk willen vastleggen. Maar hoe doe je dat? We geven enkele praktische tips en een voorbeeld.

04 februari 2020 3 minuten

Hoe schrijf ik een boze brief?

Tips voor het schrijven van een ingebrekestelling

Van personen die hun afspraken niet nakomen kun je niet zomaar een schadevergoeding eisen. Je moet ze eerst een boze brief sturen waarin je hen sommeert hun afspraken alsnog na te komen. Maar hoe schrijf je een goede boze brief?

04 februari 2020 3 minuten

Hoe stel ik de juiste betalingsvoorwaarden op?

Voorkom betalingsproblemen: maak goede afspraken

Een belangrijke manier om ervoor te zorgen dat je op tijd je geld ontvangt van klanten is door het maken van goede afspraken. Dat begint met heldere betalingsvoorwaarden die worden geaccepteerd door je klant. Hoe bepaal je die voorwaarden en hoe leg je ze vast? Dit wordt in 2 stappen en 3 aanvullende tips uitgelegd.

04 februari 2020 4 minuten

Voorlopige contracten en intentieverklaringen

De juridische kant van voorlopige contracten en intentieverklaringen

De termen ‘voorlopig contract’ en ‘intentieverklaring’ doen misschien vermoeden dat er geen verplichtingen verbonden zijn aan deze overeenkomsten. Echter, ze kunnen wel degelijk bindend zijn.

06 november 2019 1 minuten

Welke zaken moet ik in een overeenkomst of contract vastleggen?

Checklist: Wat zet ik in mijn contract?

Met een goed en duidelijk contract vermijd je eventuele problemen in de toekomst. Wat moet er in een contract staan en op welke manier kun je dat het beste vastleggen?

06 november 2019 2 minuten

Overeenkomsten met klanten, leveranciers en opdrachtgevers

Hoe leg je afspraken vast in een contract?

Communiceren, het bespreekbaar maken van mogelijke problemen, is dé manier om (juridische) conflicten en kleinere problemen met klanten, opdrachtgevers en leveranciers te voorkomen. Dat betekent dat je vooraf goede afspraken moet maken met klanten, opdrachtgevers en leveranciers. Je legt die vast in een overeenkomst, ofwel contract.

06 november 2019 2 minuten

Overeenkomsten met klanten, leveranciers en opdrachtgevers

Hoe leg je afspraken vast in een contract?

Communiceren, het bespreekbaar maken van mogelijke problemen, is dé manier om (juridische) conflicten en kleinere problemen met klanten, opdrachtgevers en leveranciers te voorkomen. Dat betekent dat je vooraf goede afspraken moet maken met klanten, opdrachtgevers en leveranciers. Je legt die vast in een overeenkomst, ofwel contract.

06 november 2019 2 minuten

Slimmer inkopen loont

Vergroot je winst: bespaar tijd en geld

De makkelijkste manier om meer winst te maken met je bedrijf is door je kosten omlaag te brengen, dus door slimmer in te kopen. In dit artikel geven we je een paar strategieën om je inkoopkosten te verlagen, minder tijd aan inkoop te besteden en je positie als klant bij je leverancier te versterken.

05 november 2019 4 minuten

Hoe zorg ik dat mijn algemene voorwaarden gelden?

Verwijs op tijd en op de juiste manier naar je voorwaarden

Algemene voorwaarden kunnen alleen van toepassing zijn als je er (1) op de juiste manier én (2) tijdig naar verwijst. Hoe doe je dat? Waar moet je op letten?

01 februari 2019 3 minuten

Concurrentiebeding sinds invoering WWZ

Column Maarten Menger | Alleen in enkel geval nog geldig

Sinds 1 januari 2015 kan een concurrentiebeding alleen nog rechtsgeldig in een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd worden opgenomen als dit noodzakelijk is vanwege een “zwaarwichtig bedrijfs- of dienstbelang". Begin dit jaar deed de kantonrechter in Arnhem een uitspraak waarin deze zware toets aan de orde kwam.

19 juli 2016 2 minuten

Geheimhouding tussen partijen

Hoe kan ik mijn product het best beschermen?

Geheimhouding is één van de vijf middelen om je product te beschermen. Het kost je niets maar is meteen ook de meest risicovolle. Geheimhouding is namelijk puur een afspraak tussen twee partijen.

23 december 2015 2 minuten

Getoond 1 tot en met 18 van 27 totaal, er zijn meerdere pagina's