Wat is een Service Level Agreement (SLA) en hoe stel ik die op?
Leg geleverde kwaliteit vast
Als je diensten levert of inhuurt is het verstandig om van tevoren vast te leggen aan welke eisen deze moeten voldoen. Een Service Level Agreement (SLA) is een contract tussen de leverancier en klant met de voorwaarden.
De 5 belangrijkste juridische documenten voor mkb’ers
Bij het ondernemen hoort ook de ‘juridische kant’. Van wettelijke verplichtingen tot sterke aanraders. In dit artikel zetten we de 5 belangrijkste juridische documenten voor mkb’ers op een rij. We leggen je uit waarom deze documenten zo belangrijk zijn en hoe je het goed én betaalbaar regelt. Doe er je voordeel mee!
Wat gebeurt er als mijn leverancier failliet gaat?
Waar kan ik terecht met mijn schuldeis?
Wanneer een onderneming failliet gaat is dat altijd vervelend. Nog vervelender is het als die onderneming één van jouw leveranciers is. Zaken waar je op moet letten als je leverancier kopje onder gaat.
Algemene voorwaarden: grijze lijst
Welke bepalingen liggen op de grens van redelijkheid?
In de wet is vastgesteld dat algemene voorwaarden redelijk moeten zijn. In de grijze lijst zijn voorwaarden opgenomen die op de grens liggen van wat redelijk is. Welke zijn dat?
Algemene voorwaarden: zwarte lijst
Welke bepalingen mag je niet opnemen in de algemene voorwaarden?
Als je algemene voorwaarden voor je onderneming opstelt, kun je niet alles wat je wilt erin opnemen. In de wet staat een zwarte lijst met bepalingen die niet in de algemene voorwaarden mogen voorkomen.
Ontbinding van een overeenkomst
Ingebrekestelling, verzuim, nakoming blijvend onmogelijk
Als ondernemer heb je te maken met overeenkomsten met derden. Dit kan mis gaan, bijvoorbeeld als de betaling of levering van goederen uitblijft aan de kant van de derde. Je kunt hem aansprakelijk stellen voor het verlies.
Overgangsregeling voor transitievergoeding
Tot 2020 gold er een overgangsregeling
Er bestond tot 2020 een overgangsregeling voor de transitievergoeding. Er was er een overgangsregeling voor werkgevers tot 25 werknemers en een gunstigere regeling voor 50-plussers, maar ook deze bestaat niet meer.
Hoe stel je een partnercontract op?
Gratis voorbeeldcontract + vijf tips
Wie als ondernemer in zee gaat met een partner, zal zo’n samenwerking schriftelijk willen vastleggen. Maar hoe doe je dat? We geven enkele praktische tips en een voorbeeld.
Hoe schrijf ik een boze brief?
Tips voor het schrijven van een ingebrekestelling
Van personen die hun afspraken niet nakomen kun je niet zomaar een schadevergoeding eisen. Je moet ze eerst een boze brief sturen waarin je hen sommeert hun afspraken alsnog na te komen. Maar hoe schrijf je een goede boze brief?
Hoe stel ik de juiste betalingsvoorwaarden op?
Voorkom betalingsproblemen: maak goede afspraken
Een belangrijke manier om ervoor te zorgen dat je op tijd je geld ontvangt van klanten is door het maken van goede afspraken. Dat begint met heldere betalingsvoorwaarden die worden geaccepteerd door je klant. Hoe bepaal je die voorwaarden en hoe leg je ze vast? Dit wordt in 2 stappen en 3 aanvullende tips uitgelegd.
Voorlopige contracten en intentieverklaringen
De juridische kant van voorlopige contracten en intentieverklaringen
De termen ‘voorlopig contract’ en ‘intentieverklaring’ doen misschien vermoeden dat er geen verplichtingen verbonden zijn aan deze overeenkomsten. Echter, ze kunnen wel degelijk bindend zijn.
Welke zaken moet ik in een overeenkomst of contract vastleggen?
Checklist: Wat zet ik in mijn contract?
Met een goed en duidelijk contract vermijd je eventuele problemen in de toekomst. Wat moet er in een contract staan en op welke manier kun je dat het beste vastleggen?
Overeenkomsten met klanten, leveranciers en opdrachtgevers
Hoe leg je afspraken vast in een contract?
Communiceren, het bespreekbaar maken van mogelijke problemen, is dé manier om (juridische) conflicten en kleinere problemen met klanten, opdrachtgevers en leveranciers te voorkomen. Dat betekent dat je vooraf goede afspraken moet maken met klanten, opdrachtgevers en leveranciers. Je legt die vast in een overeenkomst, ofwel contract.
Overeenkomsten met klanten, leveranciers en opdrachtgevers
Hoe leg je afspraken vast in een contract?
Communiceren, het bespreekbaar maken van mogelijke problemen, is dé manier om (juridische) conflicten en kleinere problemen met klanten, opdrachtgevers en leveranciers te voorkomen. Dat betekent dat je vooraf goede afspraken moet maken met klanten, opdrachtgevers en leveranciers. Je legt die vast in een overeenkomst, ofwel contract.
Slimmer inkopen loont
Vergroot je winst: bespaar tijd en geld
De makkelijkste manier om meer winst te maken met je bedrijf is door je kosten omlaag te brengen, dus door slimmer in te kopen. In dit artikel geven we je een paar strategieën om je inkoopkosten te verlagen, minder tijd aan inkoop te besteden en je positie als klant bij je leverancier te versterken.
Hoe zorg ik dat mijn algemene voorwaarden gelden?
Verwijs op tijd en op de juiste manier naar je voorwaarden
Algemene voorwaarden kunnen alleen van toepassing zijn als je er (1) op de juiste manier én (2) tijdig naar verwijst. Hoe doe je dat? Waar moet je op letten?
Concurrentiebeding sinds invoering WWZ
Column Maarten Menger | Alleen in enkel geval nog geldig
Sinds 1 januari 2015 kan een concurrentiebeding alleen nog rechtsgeldig in een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd worden opgenomen als dit noodzakelijk is vanwege een “zwaarwichtig bedrijfs- of dienstbelang". Begin dit jaar deed de kantonrechter in Arnhem een uitspraak waarin deze zware toets aan de orde kwam.
Geheimhouding tussen partijen
Hoe kan ik mijn product het best beschermen?
Geheimhouding is één van de vijf middelen om je product te beschermen. Het kost je niets maar is meteen ook de meest risicovolle. Geheimhouding is namelijk puur een afspraak tussen twee partijen.