Kleinere bedrijven blijven achter op vlak van duurzaamheid

Vooral transparantie is lastig

Man achter bureau in de natuur duurzaamheid voor kleine bedrijven

De economie moet verduurzamen en inclusiever worden. Maar kleine bedrijven hebben daar nog altijd moeite mee. Dat blijkt uit een jaarlijks onderzoek van de Rabobank onder 1500 bedrijven. Ondernemers die hieraan deelnamen geven zichzelf het rapportcijfer 5,5 op het vlak van duurzaamheid.

Duurzaamheid nog geen noodzaak voor kleine bedrijven

Bij middelgrote en grote bedrijven gaat het juist steeds beter op alle onderdelen van de duurzame en inclusieve economie. Maar onder kleine ondernemers heerst een ander sentiment: niet iedereen ziet de noodzaak om binnen zijn of haar bedrijf te verduurzamen. En een derde voelt zich niet verantwoordelijk voor een beter milieu.

Uit het onderzoek blijkt dat vooral transparant zijn over productie- en toeleveringsketens en eerlijke prijzen lastig is voor kleine ondernemers. Ze merken dat dit veel uitzoek- en papierwerk kost, en dat eerlijke prijzen berekenen lastig is.

Verduurzamen staat niet op de agenda

Uit eerder onderzoek, eind vorig jaar uitgevoerd door het Europese financieringsplatform October, kwam eenzelfde beeld naar voren: verduurzamen staat bij veel ondernemers in het mkb niet op de agenda. Een derde zag bij voorbaat geen voordelen om te investeren in duurzame oplossingen, 17% was niet bereid een deel van de winst te investeren in verduurzaming en 15% gaf aan simpelweg niet in staat te zijn om door verduurzaming kosten te verlagen. Dat gold ook in dit onderzoek met name voor de kleine ondernemers (met maximaal 25 man personeel).

Volgens het onderzoek van October is dit te verklaren door winstmarges die onder druk staan. Ondernemers maken zich dan meer zorgen over hun voortbestaan dan over verduurzaming. Terwijl duurzamer worden juist helpt in het voortbestaan.

7 op de 10 bedrijven vinden duurzaamheid belangrijk

De wil is er bij de overgrote meerderheid - 70% - volgens het meest recente onderzoek van de Rabobank wel: zij vinden duurzaamheid belangrijk. Omdat voor veel kleine bedrijven duurzaamheid nog relatief nieuw is, is het nog geen vast onderdeel van de strategie. Bovendien zijn kleine ondernemers vaak directeur sales, HR en inkoop tegelijk. De Rabobank erkent in het onderzoek dat het lastig is om dan ook nog ‘directeur duurzaamheid’ te zijn. Meer kennis en meer kredieten zouden volgens de bank een oplossing kunnen vormen. Veel banken bieden advies en leningen aan voor bedrijfsverduurzaming.

Zelf aan de slag met duurzaamheid

Meteen zelf aan de slag? Dat kan natuurlijk ook. Want ja, ook als klein bedrijf zijn er talloze manieren om met duurzaamheid aan de slag te gaan. We delen graag vijf concrete tips met je.

1. Breng in kaart wat je kunt doen

Of je nou een ICT-bedrijf hebt of een kledingmerk bestiert: je kunt altijd iéts doen aan duurzaamheid. Maar het verschilt wel wat dat ‘iets’ dan precies is. Stel: je hebt dat kledingmerk. Neem je je stoffen af bij duurzame producenten? Hanteren zij eerlijke lonen? Dit zijn logische eerste stappen om naar te kijken.

Heb je bijvoorbeeld dat ICT-bedrijf, dan kun je denken aan het verminderen van je dataopslag. Want ja: ook dat kost heel veel energie. Maar stel jezelf ook vragen als: kunnen we als bedrijf energie besparen? Een duurzaam bedrijfsuitje organiseren in plaats van de zoveelste avond bowlen? Regelen we onze zakelijke financiën bij een bank die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan? Dergelijke stappen kun je altijd maken, welk bedrijf je ook hebt!

Lees verder: zo verwerk je duurzaamheid in je strategie

2. Trek duurzame klanten aan

Geef de voorkeur aan klanten die duurzaamheid ook belangrijk vinden, of er zelfs hun werk van hebben gemaakt. Je kunt die opdrachtgevers zelf ook zoeken: pitch wat jouw bedrijf kan betekenen voor een duurzame klant. Zo bepaal jij je eigen klantenportfolio.

3. Doe duurzaam bedrijfsinkopen

Kantoormeubilair, pc’s en zelfs de koffie in de kantine: al deze producten vergroten je ecologische voetafdruk. Het is dus slim om na te deken over welke aankopen je doet – heb je ze echt nodig? In het geval van koffie is het antwoord altijd ‘ja, natuurlijk!’. Maar je kunt in plaats van de goedkoopste optie ook gaan voor duurzame koffiecupjes. Kortom: denk drie keer na voor je iets koopt en als je het doet, denk dan nog eens na over wáár je het koopt.

4. Houd jezelf verantwoordelijk

Er komt steeds meer regelgeving voor het mkb op het vlak van duurzaamheid. Daar ontkom je niet aan. Maar je kunt ook de vlucht vooruit nemen en jezelf verantwoordelijk houden: houd duurzaamheidsverslagen bij en deel die met je klanten en personeel. Een eerlijk verhaal en het werkt motiverend.

5. Denk na over goede doelen en investeringen

Een deel van je winst doneren aan een duurzaam goed doel of groen investeren, heb je daar al eens over nagedacht? Leg zo’n afspraak met je eigen bedrijf contractueel vast zodat je het ook écht doet.

Wil je meer tips en inspiratie? Leer hoe je eerlijk communiceert over jouw duurzaamheidsdoelen.

Wat vind je van dit artikel?

Fleur Willemsen

Auteur

Fleur Willemsen

Fleur Willemsen is redacteur bij MKB Servicedesk.