Werkstress zorgt voor steeds meer langdurige uitval
Wat kun je hier als werkgever aan doen?
Medewerkers vallen steeds vaker uit door werkstress. In het afgelopen jaar groeide het aantal mensen dat langdurig uitviel door stress met 11%. En de verwachting is dat dit de komende jaren alleen maar verder stijgt. Dit blijkt uit onderzoek van ArboNed en HumanCapitalCare, grote arbodienstverleners in Nederland. Wat kun jij hier als werkgever mee?
De impact van werkstress
De cijfers liegen er niet om: het aantal medewerkers dat langdurig uitvalt vanwege werkgerelateerde stress blijft stijgen. Met een stijging van 11% in het afgelopen jaar, is duidelijk dat werkstress zijn tol eist binnen bedrijven. Bij bijna 25% van deze gevallen ging het om overspanning of een burn-out. Heftige klachten die ervoor zorgen dat een medewerker er gemiddeld 240 dagen (deels) uit ligt.
Vervelend voor de medewerker, voor de collega’s en je bedrijf. Want het heeft ook fikse financiële gevolgen: langdurige uitval kost gemiddeld € 315 per dag.
Meer lezen: Wat kost een zieke werknemer? Bereken je kosten
Hoe voorkom of verminder je stress?
De cijfers van de arbodienstverleners kwamen tegelijk met een advies van het RIVM en TNO aan het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Zij raden aan om aanvullend beleid te ontwikkelen om stress op het werk te voorkomen. Wat kun je doen om werkstress te verminderen of te voorkomen?
Zorg voor een goede balans tussen werk en privé. Bekijk welke mogelijkheden er zijn om thuis te werken, ga op zoek naar flexibele werktijden en zorg dat je medewerkers voldoende vakantie en verlof kunnen opnemen om te ontspannen en herstellen.
Stimuleer de ontwikkeling van medewerkers. Ontwikkelmogelijkheden op het werk zorgen voor een gevoel van waardering en competentie, wat stress kan voorkomen of verminderen. Dit kan met trainingen, coaching of loopbaanbegeleiding.
Maak het bespreekbaar. Creëer een open cultuur waarin medewerkers over hun stress of behoeften durven te praten. Blijf in gesprek over hoe medewerkers zich voelen en wat ze nodig hebben om zich goed of beter te voelen. Door oog te hebben voor de klachten, kun je het gesprek op gang brengen en voorkomen dat klachten verergeren.
Verzuimprotocol om uitval door stress te voorkomen
Je kunt zelf al aan de slag met het advies van het RIVM en TNO door stress op het werk op te nemen in je verzuimprotocol. Hierin staat wie, wat, wanneer moet doen als iemand ziek wordt. Hoe zo’n protocol eruit ziet, bepaal je voor een groot deel zelf. Je kunt al aanvullend beleid maken om werkstress te voorkomen of te verminderen. Leg bijvoorbeeld vast hoe je signalen van stress herkent, wat je moet doen als iemand zich ziek meldt met stressklachten en hoe je de re-integratie van een medewerker begeleidt.
Meer weten over het verzuimprotocol, de verplichte onderdelen en tips voor een effectief verzuimprotocol? Lees dan ‘Wat is een verzuimprotocol en hoe stel je het op?'
Proactief beleid voor minder werkstress
Werkstress is een groeiend probleem met gevolgen voor medewerkers en werkgever. Door proactief te zijn in het verminderen en voorkomen van werkstress kun je de impact van werkstress voor jouw bedrijf verminderen. Denk aan het creëren van een open cultuur, investeren in ontwikkeling van medewerkers en een goed verzuimprotocol op te stellen en te implementeren.