Hoe maak ik een contentkalender?

Zo krijg je focus in je team

03 januari 2019 5 minuten

Het begin van het jaar is het ideale moment om plannen te maken voor het nieuwe jaar. Wat ga je bijvoorbeeld op het gebied van marketing doen? Een contentkalender kan je houvast geven voor je marketingstrategie voor het hele jaar. Een contentkalender geeft richting aan je content en kan tevens als inspiratiebron voor je medewerkers dienen.

Je kunt natuurlijk elke keer als je een ingeving hebt, deze de wereld in slingeren. Maar met een strategie achter je contentproductie kom je veel beter voor de dag. Een contentkalender biedt je structuur in het plannen van je content. Zo kom je er nooit te laat achter dat je een belangrijk inhaakmoment of een mooie kans hebt gemist. Ook heb je altijd goed overzicht van wat er allemaal op welke kanalen gepland staat en wat het doel van elk stuk content is.

Stap 1: Bepaal je doelen

Wat wil je bereiken met de content die je plaatst? Wil je bijvoorbeeld meer bezoekers naar je website trekken? Of wil je misschien je naamsbekendheid vergroten? Denk na over hoe contentmarketing in je langetermijndoelen past, maar zorg dat je ook jaardoelen en maanddoelen opstelt. Dit kun je een heel jaar vooruit plannen. Aan het begin van de week kan je specifiekere weekdoelen stellen.

Stap 2: Wat voor soort content maak je?

De volgende stap is het bepalen wat je doelgroep interessant vindt. Op basis van de wensen en interesses van je doelgroep kun je beslissen wat voor soort content je zou moeten produceren en hoe vaak. Die kennis over je doelgroep kan je koppelen aan inhaakmomenten: actuele gebeurtenissen en feestdagen. Voor een bloemist kan het bijvoorbeeld leuk zijn om in de aanloop naar moederdag een vlog te plaatsen over welke soort bloemen moeders het liefst krijgen.

Voor alles wat je produceert moet je je afvragen: 'Zou ik dit zelf ook lezen als ik me in de doelgroep bevond en een (potentiële) klant zou zijn?'.

Stap 3: Kies je kanalen

Je kunt content produceren voor verschillende kanalen. Het kanaal dat je kiest hangt af van het doel wat je wil bereiken met je content en de aard van de content zelf. Je kunt natuurlijk ook meerdere kanalen inzetten. Een vlog over bloemen kun je bijvoorbeeld naast YouTube of Vimeo, ook op Facebook, Twitter en LinkedIn delen. Heb je een oudere doelgroep? Dan is een nieuwsbrief handiger dan een post op sociale media.

Stap 3a: Combineer verschillen de contentsoorten en kanalen

Verschillende stukken content kun je ook met elkaar combineren. Als je bijvoorbeeld een whitepaper over een bepaald onderwerp maakt, kun je een hoofdstuk daaruit als blog op je website plaatsen, om mensen op het whitepaper te wijzen en ze alvast een tipje van de sluier te geven. Enkele tips uit het whitepaper of de blog plaats je op Twitter. Of interview een klant of lezer van het whitepaper en plaats een video hiervan op je Youtubekanaal!

Stap 4: Aan de slag met je planning!

Nu begint het echte werk, je gaat je eigen kalender maken met de informatie uit stap 1 tot en met 3. Dit kan bijvoorbeeld in Excel of Word. Met de doelen die je hebt opgesteld in stap 1 kun je per jaar en maand invullen wat je wil bereiken met je content. Je kunt dit vertalen in thema's waar je content in moet passen. Je medewerkers kunnen hier inspiratie vandaan halen.

Vervolgens vul je op week- en dagniveau in wat er geproduceerd gaat worden en op welke kanalen. Geef elk kanaal een andere kleur om overzicht te houden. Begin met het invullen van de inhaakmomenten en evenementen die je zelf organiseert, die geven alvast wat haakjes om in je content op aan te sluiten. 

Benieuwd op welke momenten jij dit jaar ondernemers kunt bereiken? Download de gratis Ondernemerskalender 2019, boordevol relevante inhaakmomenten!

Een goede brief begint met een goede kop. De kop telt maximaal zeven woorden, op één regel en is vooral duidelijk. Woordspelingen zijn leuk, maar pas daarmee op. Als (toekomstige) klanten de clou niet begrijpen, missen ze de boodschap. En jij de omzet. Ook de eerste zin van de brief is bepalend of de ontvanger de rest van de brief leest. Zorg ervoor dat deze eerste zin de nieuwsgierigheid prikkelt.

Hoe schrijf ik een goede kop?

Er bestaan veel manieren om een goede kop te schrijven, toch zijn er bepaalde factoren die zich hebben bewezen. Door een van deze formules te volgen, kun je de ontvanger overhalen je brief te lezen en in te gaan op je aanbieding.

  • Wind er geen doekjes om. Zeg direct en duidelijk wat je bedoelt. Geen slimmigheidjes of grapjes, geen woordspelingen. Een directe kop werkt goed met sterke aanbiedingen, bekende merknamen of producten waar de lezer vertrouwd mee is.

  • Noem direct het voordeel. Je wilt de belangrijkste boodschap natuurlijk vooraan hebben staan. Als het je niet lukt om je grote voordeel in de kop te noemen, loont het vaak om nog eens goed na te denken over je product of dienst. Wat is het grote voordeel daarvan voor klanten?

  • Prikkel de nieuwsgierigheid. Mensen zijn van nature nieuwsgierig. Spring hierop in door de kop in de vorm van een nieuwsbericht te gieten. Het wil niet zeggen dat je product of dienst ook daadwerkelijk nieuw moet zijn om dit te kunnen doen. Het moet alleen nieuw zijn voor de ontvanger. 

  • Spring in op behoefte. De ‘hoe-te’ kop doet een beroep op de wil van mensen om zichzelf te verbeteren. Deze kop belooft de behoefte aan iets nieuws of een noodzaak te vervullen. Pas hiermee wel op, de ‘hoe-te’ kop moet het eindresultaat en niet het proces beschrijven.

  • Stel een provocerende vraag. Hiermee prikkel je direct je lezer. De vraag moet natuurlijk wel duidelijk verwijzen naar het product of dienst. Daarnaast moet de lezer de vraag kunnen beantwoorden met ‘Ja’ of op zijn minst ‘Ik weet het niet, maar ik wil meer weten’.

  • Stip een probleem aan. Een verkoop vindt plaats als er een behoefte wordt vervuld. Noem het probleem dat jouw product of dienst oplost in de kop. Mensen met het probleem herkennen zich en lezen je brief.

En de rest van de tekst?

Spreek de ontvanger van de brief direct aan met een persoonlijke aanhef. Uiteraard zorg je ervoor dat de aanhef klopt en dat mevrouw De Vries niet met meneer wordt aangesproken. Let ook op de spelling van namen. Gebruik meerdere keren de naam van de lezer. Leg in de brief niet uit hoe goed je product of bedrijf is. Maak in de eerste regels duidelijk waarom juist jouw product of dienst het leven of werk van de ontvanger kan verbeteren. Val daarbij met de deur in huis. Zorg ervoor dat de brief voldoende relevante (onderbouwde) argumenten bevat om tot aanschaf over te gaan. Dit doe je onder meer door de producteigenschappen te vertalen naar voordelen voor de ontvanger. Dus niet: ‘Deze printertoner heeft een lange levensduur’, maar ‘Deze toner verbruikt 10% minder inkt, waardoor uw printkosten lager worden’. In de laatste alinea dring je aan op directe actie. Verwijs hier naar een gratis telefoonnummer of de bijgevoegde antwoordkaart. Sluit je mailing af met een PS. Ruim 80 procent van de mensen begint te lezen bij de PS. Op deze plaats zet je een belangrijk verkoopargument, zoals ‘Vandaag besteld, morgen in huis’.

Checklist

  • Heeft de brief een persoonlijke aanhef en is deze correct?

  • Bevat de eerste alinea de kern van de boodschap en wordt die in de rest van de brief uitgewerkt?

  • Bevat de brief relevante argumenten voor de aanschaf van het product?

  • Zijn de producteigenschappen vertaald naar voordelen voor de lezer?

  • Bevat de laatste alinea een aansporing tot actie?

  • Is de brief persoonlijk en leesbaar ondertekend?

  • Staat er een PS onder je brief?

  • Kun je alle beloften uit je brief ook daadwerkelijk waarmaken?