Social media: zet het effectief in

10 gouden regels om social media effectief te gebruiken

17 oktober 2018

Als ondernemer kun je met social media bij een grote groep mensen jouw bedrijf onder de aandacht brengen. Maar gooi niet alle informatie op Facebook, Twitter of LinkedIn. Denk goed na voordat je verzendt.

Marketing nieuwe stijl

Het lijkt zo makkelijk. Je maakt een Facebook- of Twitterprofiel aan en kunt aan de slag om je product of dienst bij vrienden en volgers onder de aandacht te brengen. Maar werkt het wel zo?

Gouden regels

Gebruik social media niet door in het wilde weg te twitteren, of even snel een filmpje online te gooien. Denk goed na over wat je zendt. Veel ondernemers zetten hun nieuws op Facebook of Twitter, drukken op de knop en dat is het dan. Vraag je liever af: wat zou jij zelf willen lezen van iemand met wie je zaken doet? Met deze 10 gouden regels lukt dat.

Regel 1: Stuur alleen berichten als je echt iets te melden hebt

Te veel berichten op social media gaan over onzin die niemand iets interesseert. Niemand wil bijvoorbeeld weten dat je een offerte aan het typen bent. 

Regel 2: Luister heel goed naar je volgers

Wat willen zij van je weten? Zo bouw je aan een gemeenschap door informatie te delen die je doelgroep interessant, leuk of nuttig vindt.

Regel 3: Zorg voor interessante content

Geef bijvoorbeeld praktische tips via Twitter. Zet een filmpje over je productieproces op Facebook. Start discussies, interesseer je voor berichten van (potentiële) klanten en laat zien dat je expertise hebt. 

Regel 4: Houd het menselijk

Social media zijn plekken waar mensen elkaar tegenkomen, geen organisaties. Spreek dus als mens tot mens, niet als bedrijf tegen klanten. Houd de sfeer ontspannen, maar houd in je achterhoofd wat je wilt bereiken. Je bent er om zakelijk indruk te maken.

Regel 5: Gebruik social media niet als verkoopkanaal

Mensen gaan voor hun lol naar Twitter en Facebook, niet om snoeihard een nieuwe auto aangesmeerd te krijgen. Doe je daar aan hard selling, dan lopen je volgers en vrienden net zo makkelijk weer weg. Doe aan klantenbinding, niet aan verkoop. 

Regel 6: Bind mensen die vinden dat je goed werk levert 

Beloon de mensen die jou bijvoorbeeld via Twitter volgen door ze als eerste nieuwtjes te vertellen. 

Regel 7: Meet de resultaten

Je bent niet alleen met Facebook bezig omdat je het zo leuk vindt, het moet wel iets opleveren. Meer naamsbekendheid bijvoorbeeld; of een beter imago. Zorg dat je weet of je wordt gelezen. Hebben je acties zin? Wie klikt er op je boodschappen? Waarom volgen mensen jou? Het zijn vragen die je in staat stellen om je social media contacten beter te bedienen. 

Regel 8: Be good and tell about it

Social media expert Gaby Arjun Sharma van het bureau Socialize! moest deze regels als startende ondernemer zelf ook leren. “In het begin gaan vrienden en familie je wel volgen, maar dan… Ik dacht ook: nu gaat het wel lopen. Maar daarvoor moest ik wel in actie komen. Nu vraag ik mijn netwerk om mijn berichten weer met hun vrienden te delen. Zo wordt mijn bereik steeds groter.” 

Regel 9: Zorg voor samenhang tussen social mediaplatformen

Attendeer je volgers op Twitter dat je op Facebook iets interessants hebt gezet. “Staar je overigens niet blind op het aantal reacties”, waarschuwt Arjun Sharma. “Het aantal likes zegt meer. Niet iedereen neemt namelijk de moeite om te reageren.”

Regel 10: Vergeet de echte wereld niet

Een online netwerk bestaat niet zonder een offline netwerk. Als je zonder netwerk start op social media kun je niet verwachten dat het stormloopt op internet. Ga er dus op uit, word lid van zakelijke netwerken en laat je gezicht zien op relevante bijeenkomsten in jouw sector en regio. 

Whitepaper 'Social media: zo werkt het effectief'

Kun jij met deze gouden regels uit de voeten? In het whitepaper 'Social media: zo werkt het effectief' staan meer tips hoe jij als ondernemer effectief gebruik kunt maken van social media. Download het whitepaper gratis

Auteur

Pauline Veenstra

Als freelance copywriter schrijf ik voor veel verschillende ondernemersplatforms, waaronder MKB Servicedesk. Ik vind het ontzettend leuk om de verhalen van ondernemers vast te leggen, het starten van een eigen bedrijf is immers een groot avontuur! Verder houd ik ervan om complexe thema’s als financiering en belastingzaken uit te leggen op een manier die voor iedereen begrijpelijk is. Zo hoop ik jouw leven als ondernemer net wat gemakkelijker te maken.