Zakelijke contracten

Juridische desk

Algemene voorwaarden: grijze lijst

Juridische desk

Welke bepalingen liggen op de grens van redelijkheid?

In de wet is vastgesteld dat algemene voorwaarden redelijk moeten zijn. In de grijze lijst zijn voorwaarden opgenomen die op de grens liggen van wat redelijk is. Welke zijn dat?

26 april 2007 24 maart 2020

Regels bij uitbesteden klantgegevens

Juridische desk

Verwerkersovereenkomst opstellen: zo doe je dat

Als je een ander bedrijf toegang geeft tot persoonsgegevens moet je dit volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) goed vastleggen. Dit doe je in een verwerkersovereenkomst. T

18 juli 2016 20 maart 2020

Algemene voorwaarden: zwarte lijst

Juridische desk

Welke bepalingen mag je niet opnemen in de algemene voorwaarden?

Als je algemene voorwaarden voor je onderneming opstelt, kun je niet alles wat je wilt erin opnemen. In de wet staat een zwarte lijst met bepalingen die niet in de algemene voorwaarden mogen

26 april 2007 19 maart 2020

Ontbinding van een overeenkomst

Juridische desk

Ingebrekestelling, verzuim, nakoming blijvend onmogelijk

Als ondernemer heb je te maken met overeenkomsten met derden. Dit kan mis gaan, bijvoorbeeld als de betaling of levering van goederen uitblijft aan de kant van de derde. Je kunt hem aansprak

13 oktober 2006 19 maart 2020

Overgangsregeling voor transitievergoeding

Juridische desk

Tot 2020 gold er een overgangsregeling

Er bestond tot 2020 een overgangsregeling voor de transitievergoeding. Er was er een overgangsregeling voor werkgevers tot 25 werknemers en een gunstigere regeling voor 50-plussers, maar ook

25 februari 2015 02 maart 2020

Hoe schrijf ik een boze brief?

Juridische desk

Tips voor het schrijven van een ingebrekestelling

Van personen die hun afspraken niet nakomen kun je niet zomaar een schadevergoeding eisen. Je moet ze eerst een boze brief sturen waarin je hen sommeert hun afspraken alsnog na te komen. Maa

30 maart 2007 04 februari 2020

Hoe stel ik de juiste betalingsvoorwaarden op?

Juridische desk

Voorkom betalingsproblemen: maak goede afspraken

Een belangrijke manier om ervoor te zorgen dat je op tijd je geld ontvangt van klanten is door het maken van goede afspraken. Dat begint met heldere betalingsvoorwaarden die worden geaccepte

11 december 2015 04 februari 2020

Wat is een Service Level Agreement?

Juridische desk

En hoe stel ik er een op?

Als je diensten levert of inhuurt is het verstandig om van tevoren vast te leggen aan welke eisen deze moeten voldoen. Een Service Level Agreement (SLA) is een contract tussen de leverancier

27 april 2007 06 november 2019

Voorlopige contracten en intentieverklaringen

Juridische desk

De juridische kant van voorlopige contracten en intentieverklaringen

De termen ‘voorlopig contract’ en ‘intentieverklaring’ doen misschien vermoeden dat er geen verplichtingen verbonden zijn aan deze overeenkomsten. Echter, ze kunnen wel degelijk bindend zijn

27 oktober 2008 06 november 2019

Welke zaken moet ik in een overeenkomst of contract vastleggen?

Juridische desk

Checklist: Wat zet ik in mijn contract?

Met een goed en duidelijk contract vermijd je eventuele problemen in de toekomst. Wat moet er in een contract staan en op welke manier kun je dat het beste vastleggen?

16 juni 2006 06 november 2019

Getoond 1 tot en met 10 van 30 totaal, er zijn meerdere pagina's