Bepaal simpel welk type kantoor geschikt is voor jouw onderneming

Advertorial
De zoektocht naar een kantoorruimte begint altijd met de vraag: welk kantoortype is het meest geschikt voor ons? Dagelijks krijgen de vastgoedconsultants van SKEPP met deze vraag te maken, maar voor iedere onderneming is het antwoord op deze vraag anders. Simpelweg omdat iedere onderneming andere wensen en eisen heeft. Hoe beslis je wat het meest geschikte kantoortype voor jouw onderneming is?

Vier typen kantoorruimte

Kantoren zijn in te delen in vier typen: werkplekken, kantoorunits, grote kantoorruimten op maat en vergaderruimten. Dit zijn slechts voorbeelden van de benamingen want er worden vaak diverse synoniemen gebruikt. Zo wordt een werkplek bijvoorbeeld ook wel een flexwerkplek, desk of shared office genoemd.

 

Wat is een werkplek?

Bij een werkplek kan er onderscheid worden gemaakt tussen een flexplek en een vaste werkplek. Een flexplek is een plek in een open ruimte waar meerdere huurders gebruik van maken, ook wel een shared office space genoemd. Dit is niet jouw vaste plek. Bij een werkplek is het idee hetzelfde, alleen beschik je dan wél over een eigen bureau in de open werkruimte, ook wel een dedicated desk genoemd.

 

Wat is een kantoorkamer?

Een kantoorkamer, ook bekend als een kantoorunit of office suite, is een eigen afgesloten ruimte. Een kantoorkamer kun je geheel naar eigen smaak inrichten maar in overleg met de verhuurder is het vaak ook mogelijk om de kantoorkamer geheel gemeubileerd te huren.
 

Wat is een grote kantoorruimte op maat?

Een kantoorruimte op maat wordt vaak zonder meubilair opgeleverd, je huurt dan eigenlijk een grote kale ruimte. Af en toe worden kantoorruimten op maat gestoffeerd en soms ook casco opgeleverd. In het laatste geval bevat de kantoorruimte bijvoorbeeld geen wandbekleding, tapijt of laminaat.
 
Wat is een vergaderruimte? De naam zegt het eigenlijk al en we gaan er vanuit dat dit kantoortype voldoende duidelijk is.
 

Volg deze 5 stappen en bepaal welk kantoortype het meest geschikt is voor jouw bedrijf!

 

  1. Ik kan en wil thuis werken

Hier komt het kostenaspect zeer waarschijnlijk om de hoek kijken, maar natuurlijk ook de kwestie of je thuis genoeg gemotiveerd en geconcentreerd kunt werken. Thuiswerken is veel goedkoper, kost reistijd en je hebt het comfort van thuis tijdens het werken. Het heeft natuurlijk ook (veel) nadelen.

Nee? Ga dan door naar vraag 2.
 
  1. Ik wil (nog) geen kantoor huren en heb alleen een externe KvK inschrijving of een extern adres nodig

In dit geval is het kantoortype virtual office een uitstekende oplossing. In veel kantoorpanden is het mogelijk om je bedrijf hier in te schrijven, er je post te laten bezorgen en soms is het zelfs mogelijk om de telefoon namens jouw bedrijf op te laten nemen.
 
Nee? Ga door naar vraag 3.
 
  1. Ik wil graag een kantoorruimte maar heb niet veel privacy nodig

Dan is een werkplek, ook wel bekend als een coworking space of een shared office, ideaal. Dit is een voordelige werkoplossing waar je een eigen werkplek hebt maar je in de open ruimte werkt tussen andere huurders. Bovendien maak je onderdeel uit van de coworking community.


Nee? Ga dan door naar vraag 4.
 

  1. Ik wil een eigen kantoorruimte en we zijn met ongeveer 10 medewerkers?

Een kantoorkamer, oftewel een kantoorunit, is een uitstekend kantoortype voor groeiende ondernemingen. Een kantoorruimte is te huur vanaf 10 m2 tot en met 150 m2. Binnen deze verschillende metrages heb je als onderneming veel doorgroeimogelijkheden en vind je altijd een geschikte kantoorunit. Heb je een kleinere kantoorunit nodig? Ook dan kun je eenvoudig krimpen naar een kleinere unit. Flexibel huren? Kies voor een huurtermijn van 1 of 2 jaar en huur kantoorruimte in Utrecht als je op een centrale plek in Nederland wilt huren. Of kies bijvoorbeeld voor een kantoorlocatie in Eindhoven als je nabij een vliegveld wilt werken.  

Nee? Ga door naar vraag 5.
 
  1. Ik ben op zoek naar een grote kantoorruimte met daarbij een eigen keuken en vergaderruimte

In dit geval biedt een grote kantoorruimte op maat of een gehele kantoorvloer uitkomst. Bij het huren van een kantoorruimte op maat ben je voorzien van een eigen vergaderruimte, je eigen keuken, afgesloten kantoorkamers en eventueel een afgesloten belruimte. Een kantoorruimte op maat kan volledig gemeubileerd maar ook casco gehuurd worden. De inrichting is een onderhandelpunt bij het bespreken van het huurcontract, aangezien je enkele honderden vierkante meters huurt en zeer waarschijnlijk niet binnen 1 of 2 jaar verhuist.

Nee? Kijk of er een kantoortype tussen stap 1 t/m stap 4 zit die beter past. Is dit niet het geval? Neem dan gratis en vrijblijvend contact op met de vastgoedconsultants van SKEPP.

 

Hoe weet ik hoeveel vierkante meter kantoorruimte ik nodig heb voor mijn onderneming?

Om te bepalen hoeveel vierkante meter je nodig hebt, is het de vuistregel om 8 m2 per persoon aan te houden. Dit betreft het verhuurbare vloeroppervlak (vvo), wat inhoudt dat een eenpersoons kantoor een netto vloeroppervlakte (nvo) heeft van circa 6 m2. De overige metrages behoren toe aan algemene ruimten, dit wordt hieronder verder toegelicht.

 

Wat is de nvo van een kantoorruimte?

Dit betreft de daadwerkelijke afmeting van je kantoorruimte.
 

Wat is het vvo van een kantoorruimte?

De verhuurder rekent vaak met de vvo. Het vvo bestaat uit de nvo plus een percentage van de algemene ruimten zoals de gang, het sociale hart en/of het bedrijfsrestaurant. Het is goed om hier rekening mee te houden in de onderhandeling met de verhuurder. Om het wat inzichtelijker te maken hebben we een overzichtje voor je opgesteld met daarbij het verband tussen het aantal personen en de hoeveelheid vierkante meters (vvo) die je nodig hebt.
 
Het aantal personen met daarbij het aantal vierkante meters kantoorruimte
1 pers. = 8 tot 10 m2
3-4 pers. = vanaf 20 m2
5-6 pers. = vanaf 30 m2
8 pers. = vanaf 50 m2
10-12 pers. = 80 tot 100 m2
15 pers. = 100 tot 150 m2
 

Ben je met meer werknemers? Dan helpt SKEPP je graag gratis en vrijblijvend bij het vinden van een geschikte kantoorruimte.
 

Enkele tips om ruimte te besparen in je kantoorruimte

Vaak hebben ondernemingen uiteindelijk minder ruimte nodig dan dat ze in eerste instantie dachten. Kijk kritisch naar je eigen bedrijf en vraag je eens af hoeveel van je werknemers daadwerkelijk op kantoor werken. Hoeveel parttimers werken er binnen je bedrijf en hebben deze allemaal een eigen werkplek nodig? Met deze tips huur je effectief en bespaar je op geld bij het huren van je kantoorruimte in Amsterdam, Rotterdam, Groningen, Limburg, Twente of een andere plek in ons kikkerlandje.

Dossiers

Logo_SKEPP.jpg

SKEPP

Thuis op kantoor - Via ons online platform brengen we vraag en aanbod van kantoorruimte bij elkaar en helpen we elke dag bedrijven in Nederland aan nieuwe bedrijfshuisvesting. Daarnaast regelen we huurcontracten voor verhuurders, slaan we deze huurcontracten digitaal op en verzorgen we ook de facturatie voor hen. SKEPP biedt verhuurders veel meer dan alleen een platform om kantoren onder de aandacht te brengen. Bekijk het nu zelf
méér...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten