Verbeter je bedrijfsproces met deze workflows

Van marketing naar sales naar boekhouding, support en project
Nieuwe klanten aantrekken is niet gemakkelijk, maar wel essentieel. Hoe verbeter je je werkprocessen om leadgeneratie zo soepel mogelijk te laten verlopen? Je zult je marketinginspanningen effectief moeten inzetten om nieuwe klanten binnen te halen. Je salesgesprekken met prospects moeten van bepaald niveau zijn en ook daarna, denk aan je klantervaring, wil je je klanten een goede ervaring geven. In dit artikel geven we je een drietal workflows waarmee jij je bedrijfsprocessen kan optimaliseren.
Sales, CRM, projectmanagement in één tool
Klik hier
Probeer de gratis demo van Teamleader
Lees meer

Van marketing naar sales

1. Leadgeneratie
Marketing is de laatste jaren geëvolueerd van een push- naar pull-kanaal. Nieuwe klanten krijg je niet door reclame uit te zenden, maar door de doelgroep naar je toe te trekken met informerende en inspirerende content. Dit laatste noem je leadgeneratie en dat is ook de eerste stap in deze workflow. Leads genereer je bijvoorbeeld door een interessant whitepaper op je website te zetten dat geïnteresseerden kunnen downloaden als ze bijvoorbeeld hun naam, functietitel en e-mailadres achterlaten.
 
2. Dataverzameling
Deze data laat je in een optimale workflow niet verloren gaan, maar sla je op in een database. Afhankelijk van het aantal klanten kun je uit de voeten met een Excel of kies je voor een CRM.
 
3. Lead opvolging
De binnengehaalde leads kun je opwarmen of warm houden middels contentmarketing. Let wel op dat je niet meer zomaar leads mag mailen sinds de GDPR van kracht is! Voor het e-mailen van leads en klanten kun je bijvoorbeeld gebruik maken van MailChimp of Campaign Monitor.
 
4. Analyse
Lang niet alle nieuwsbrieven die je verstuurt, worden daadwerkelijk gelezen. Analyseer een aantal dagen na het versturen van nieuwsbrieven of andere e-mails de cijfers: welk percentage heeft de mail geopend? Hoeveel mensen klikten er door en op welk onderdeel klikten ze dan? Als je je mails verstuurt met een van de eerder genoemde programma’s, staan de cijfers in een real-time rapportage voor je klaar.
 
5. Segmenteren
Een van de voordelen van het analyseren van e-mailmarketing is dat je vervolgens groepen kunt maken: mensen die klikken op informatie berichtgeving over jouw producten bijvoorbeeld en mensen die voornamelijk geïnteresseerd lijken in algemene informatie over jullie branche. Op basis van de segmentatie kun je de leads en klanten een volgende keer informatie sturen die past bij hun voorkeuren. Zij blij en jij betere resultaten!
 
6. Calls inplannen
Op een gegeven moment is het wel duidelijk welke leads er geïnteresseerd zijn in producten: iemand die altijd verder klikt voor meer informatie maar uiteindelijk niet koopt, heeft misschien een laatste duwtje in de rug nodig van jouw sales medewerker.
 
7. Data verrijken met LinkedIn
Wat je ook nog kan doen om je data te verrijken is LinkedIn inzetten en koppelen aan je database. Op deze manier weet je niet alleen de naam van een lead, maar ook zijn functietitel en werkgever, branche en regio waarin hij of zij werkzaam is. Dat gaat je salesgesprekken significant verbeteren; je weet waar je op kan inspelen.
 
8. Betere salesgesprekken
Hoe meer informatie jij van te voren kan verzamelen, hoe beter je het salesgesprek in kan gaan. Je weet immers waar de lead behoefte aan heeft of actief naar op zoek is. Met deze workflow gaat jouw leadgeneratie en upsell-mogelijkheden in elk geval een boost krijgen!
 

Van sales naar boekhouding en support

1. Van een deal een offerte maken
Salesgesprek succesvol gevoerd en mag je een een offerte maken? Top! Zorg ervoor dat de offerte er professioneel en overzichtelijk uitziet, dat werkt alleen maar in je voordeel.
 
2. Offerte online versturen en ondertekenen
Je kunt offertes tegenwoordig versturen via online platforms zoals CloudSign. Dat maakt het bekijken, feedback geven en/of aanvaarden van een offerte voor zowel de klant als voor jezelf gemakkelijker.
 
3. Van de offerte een factuur maken
Als de opdrachtgever of klant jouw offerte heeft goedgekeurd, kun je er gemakkelijk een factuur van maken. Deze verstuur je op het afgesproken moment: misschien tussentijds, na het opleveren van bepaalde milestones (zie volgende workflow), misschien vooraf of achteraf. Idealiter maak je deze afspraken voordat je begint met werken; op dit gebied wil je geen verrassingen!
 
4. Support verzorgen via ticketing
Na het aannemen van de opdracht of het goedkeuren van de offerte door de klant, is het project opgenomen in jullie team of is het eindproduct verkocht en werken jullie officieel samen. Dat betekent dat je je contactpersonen goed van dienst wil zijn: als je klant belt, is het voor jullie allebei fijn dat jij weet wie hij is en wat hij nodig heeft.
 

Van sales naar projecten

 

1. Een nieuwe deal maken Project verkocht? Mooi, gefeliciteerd! Dan kun je deze nieuwe deal omzetten in een project.
 
2. Mails, calls en meetings inplannen
Tijdens de verkoopgesprekken heb je het misschien al gehad over de frequentie van contactmomenten tussen jullie en de opdrachtgever. Plan de wekelijkse mails, calls en meetings direct in de agenda’s van het team - dan weten zij direct waar ze aan toe zijn en kunnen de afspraken niet vergeten worden.
 
3. Communicatie tracken
Het is ontzettend handig als je de communicatie omtrent een project bijhoudt. Niet alleen omdat je je werknemers of juist opdrachtgever kunt wijzen op beloftes, maar ook zodat feedback altijd handig terug te vinden is en je geen losse e-mails hoeft door te spitten.
 
4. Taken en milestones bepalen
De nieuwe website die je gaat opleveren - bijvoorbeeld - is een te grote stap om in één keer te zetten. Je maakt wireframes, een UX-designer denkt de customer journey op de website uit, een copywriter schrijft de teksten en dan zijn er nog de programmeurs die de website daadwerkelijk maken; het maken van een website is een project dat je het best op kan delen in taken en milestones. Dat maakt het behapbaar en je kunt voortdurend iets opleveren bij de opdrachtgever, dat is voor hen ook fijn omdat ze vooruitgang zien en waar nodig kunnen bijsturen.
 
5. Status van het project delen
Als je zelf ook wel eens op de stoel van opdrachtgever zit, dan weet je dat het geruststellend is om de status van het project te kunnen inzien. Dan is het betalen van tussentijdse facturen ook een minder grote kwestie bijvoorbeeld. Daarnaast verhoogt het ook de kwaliteit van het eindproduct; doordat je continu laat zien wat je maakt, geef je de opdrachtgever de mogelijkheid om tussentijdse feedback en/of sturing te geven. Waardoor je eindproduct niet als een totale verrassing komt.
 
6. Toegang geven aan collega’s, freelancers en de klant
Als je een projectmanagement tool gebruikt om de klant inzicht te geven in de voortgang van het project, is het handig als je alle werknemers en eventuele freelancers op het project aanhaakt zodat iedereen statusupdates kan geven van zijn of haar eigen taken en verantwoordelijkheden.
 

Alle werkprocessen in 1

In dit artikel hebben we je drie voorbeelden van workflows gegeven waarmee jij je bedrijf gestroomlijnd kan leiden. Hoe handig zou het zijn als je al deze werkprocessen aan elkaar kan koppelen zodat er één grote, soepele workflow voor het hele bedrijf ontstaat? Dat kan met Teamleader, zij bieden een totaaloplossing om jouw commerciële, operationele en financiële workflow te combineren in 1 online tool. Benieuwd hoe dat in de praktijk gaat? Je kunt het gratis uitproberen.

Dossiers

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten