Bellen via internet: zo werkt VoIP

Hoe werkt zakelijk bellen via VoIP?

Mensen die bellen

Als ondernemer wil je graag goed bereikbaar zijn. Zorgen dat je een goed werkend telefoonsysteem hebt, is daarom cruciaal. En als je slim bent, gebruik je VoIP: zo kun je geld besparen.

Als ondernemer moet je bereikbaar zijn voor je klanten. Het is daarom verstandig om goed na te denken over de inrichting van je telefonische netwerk binnen je bedrijf. Er zijn verschillende opties, zoals zakelijk vast bellen, zakelijk mobiel bellen of zakelijk bellen via VoIP.

Vast of mobiel zakelijk bellen

Verschillende partijen bieden vaste en mobiele telefonie aan, zoals KPN, Ziggo en Odido. Het beste is om deze partijen gewoon met elkaar te vergelijken. Online is dit tegenwoordig erg makkelijk te doen. Maak van tevoren een checklist van je eisen en ga na welke partij daarbij het dichtst in de buurt komt. Als je een klein bedrijf bent en weinig lijnen nodig hebt, hoef je daar weinig in te investeren. Het wordt belangrijker als je gewoon altijd bereikbaar wilt zijn. Niets is irritanter dan heel lang in de wacht te staan of steeds doorverbonden te worden.

VoIP

VoIP is een afkorting van Voice over Internet Protocol. Concreet betekent het dat je via het internet belt. Internetbellen op deze manier ken je als ondernemer vast wel van diensten als Skype of Zoom, maar er bestaat ook een VoIP-telefoon. Dat werkt net even anders.

Wat is VoIP bellen?

Je belt bij VoIP niet via een analoge of digitale lijn, maar ‘gewoon’ via internet. Bij digitaal bellen ben je aangesloten op het openbare telefoonnetwerk, net als bij een analoge lijn. Bij internetbellen bel je juist naar IP-adressen. Het grote voordeel daarvan? De gesprekskwaliteit. Die is bij VoIP-bellen beter dan wanneer je een digitaal of analoog telefoontje pleegt.

Voor- en nadelen van VoIP bellen

VoIP bellen heeft een aantal voordelen ten opzichte van analoog of digitaal bellen. Zoals we al stelden: de gesprekskwaliteit is beter, dus je kunt je gesprekspartner beter verstaan. Met VoIP kun je bovendien naar al je zakelijke contacten bellen over de hele wereld, tegen een lager maandbedrag dan bij analoog of digitaal bellen. Het is dus goedkoper.

En de nadelen? Die zijn er natuurlijk ook. Zo is een VoIP-modem bijvoorbeeld elektrisch. Is er een stroomstoring, dan heb je dus geen verbinding. Daarnaast is VoIP bellen oftewel internetbellen vanzelfsprekend ook gevoeliger voor wifi-storingen. Zonder internet kun je immers niet bellen met VoIP.

Is VoIP iets voor mij als ondernemer?

VoIP wordt regelmatig voor zakelijke telefonie gebruikt. De reden hiervoor is dat het verschillende zakelijke voordelen heeft: je kunt een VoIP-telefoon en een laptop op een en dezelfde poort aansluiten. Zo heb je minder last van kabels in je bedrijfspand.

Ook kun je met VoIP een groot - bij sommige VoIP-providers zelfs onbeperkt - aantal gesprekken over dezelfde verbinding voeren. Wat ook prettig is: je kunt overal bellen waar je internet hebt. En gaat je bedrijf verhuizen naar een ander pand, of denk je erover een tweede kantoor te openen? Dan kun je dezelfde VoIP-verbinding blijven gebruiken.

Handig om te weten: verschillende VoIP-providers bieden zowel VoIP-abonnementen aan voor kleine als iets grotere ondernemers. Zo kies je, net als bij ‘gewone’ zakelijke abonnementen, een regeling die bij je past. Als zzp’er kun je trouwens meestal prima uit de voeten met de bekende beldiensten via internet, zoals Skype of Google Talk. Maar heb je meerdere werknemers of heb je nog een oude telefooncentrale staan? Dan kun je eens verder kijken.

Wat heb ik nodig als VoIP wil gebruiken?

Geïnteresseerd geraakt in VoIP? Laten we kijken wat je daarvoor nodig hebt. Dat begint met kijken wat je wilt: voor simpele VoIP-diensten heb je namelijk genoeg aan een laptop, smartphone of tablet.

Kies je voor een VoIP-centrale, dan heb je IP-telefoontoestellen nodig. Die zien eruit zoals de meeste telefoons op grote kantoren: met zo’n schermpje dus. Je kunt er via alle bekende providers een aanschaffen, of via grote webwinkels. Heb je al een vaste telefoonset en wil je die graag gebruiken? Dan kun je een speciaal VoIP-abonnement afsluiten, waarbij je een modem krijgt waarop je je analoge telefoon aansluit.

Daarnaast heb je een SIP-account nodig. Dit betekent dat je een speciaal telefoonnummer krijgt, dat alleen maar werkt bij IP-telefonie. De mogelijkheden die je hiermee hebt, zijn afhankelijk van de provider die je hebt gekozen. De provider helpt je ook bij de installatie. Het is dus minder ingewikkeld dan je denkt!

VoIP en veiligheid

Tot slot geven we graag antwoord op de vraag die veel ondernemers ongetwijfeld bezighoudt: is VoIP wel veilig? Je wilt immers zorgvuldig omgaan met bedrijfs- en klantgegevens en niet simpel te hacken zijn. Goed nieuws: juist omdat je telefonie via internet plaatsvindt, kun je zelf zorgen voor de beste internetbeveiliging die er is op alle apparaten die je gebruikt, en op je wifi. Kortom: het is zo veilig als je het zelf maakt.

Wat vind je van dit artikel?