Kantoorruimte huren? Let dan op deze cruciale informatie!

Wil je als ondernemer een kantoorruimte huren? Dan is het belangrijk dat je rekening houdt met de inhoud van de huurovereenkomst. Deze inhoud moet passen bij jouw organisatie. Hieronder wordt de belangrijkste informatie van een huurovereenkomst uitgelicht. Hierdoor kun jij zonder enige twijfel een handtekening onder de overeenkomst van jouw nieuwe kantoorruimte zetten.

Wat zijn de verschillen in huurprijzen van kantoorruimtes?

De ene verhuurder communiceert een huurprijs per m2 per jaar, de ander een all-in huurprijs. Daarom is het vaak appels met peren vergelijken bij de verschillende kantoorruimtes die je hebt bezocht. Let daarom goed op wat er per locatie bij de huurprijs is inbegrepen en welke prijsstelling de meeste voordelen biedt voor jouw bedrijf!

Een huurprijs per m2 per jaar of een all-in huurprijs?

De huurprijs per m2 per jaar van een kantoorruimte wordt ook wel de kale huurprijs genoemd en wordt vooral gehanteerd bij kantoorruimte met grote metrages (100 m2 of meer). Hierbij betaal je een x-bedrag per m2 exclusief alle servicekosten. Daarnaast is zo’n kantoorruimte vaak nog niet startklaar en moet je zelf nog alles inrichten. Hierbij biedt het product Officeplanner de oplossing. Het product voorziet elke ondernemer van een gepersonaliseerde kantoorinrichting op maat.

Wanneer een verhuurder een all-in huurprijs communiceert, betaal je een vast bedrag per maand waarbij je niet voor verrassingen komt te staan. Deze prijs is inclusief de nutsvoorzieningen (gas, water en licht), vaak zit hier telefonie en internet ook bij in en mag je gratis gebruikmaken van receptiediensten en algemene ruimten. Daarnaast moet je vaak een vast bedrag per maand bijbetalen voor extra services zoals parkeren, schoonmaak, printen, onbeperkt koffie en thee en vrij gebruik van vergaderruimten.

Profiteer van btw belaste huur van kantoorruimte

Het huren van kantoorruimte is in principe vrijgesteld van omzetbelasting, maar hier zijn uitzonderingen op en een aantal regels over opgesteld. Bestaat jouw bedrijf bijvoorbeeld voor tenminste 90% uit btw belaste bedrijfsactiviteiten? Dan mag jij deze btw als voorbelasting aftrekken. In sommige branches geldt een percentage van 70%. Wil je weten of het voor jouw bedrijf aantrekkelijk is om btw belast te huren? Vraag dan om gratis advies bij een van de vastgoedconsultants van SKEPP.

De waarborgsom

Verhuurders van kantoorruimte vragen vaak om een waarborgsom waarmee de verhuurder is verzekerd van inkomsten. Deze waarborgsom betaalt de huurder bovenop de eerste maandhuur. Wanneer er bijvoorbeeld een geschil ontstaat en de huurder niet wil betalen, is de verhuurder toch verzekerd van inkomsten. De hoogte van deze waarborgsom verschilt per verhuurder. Volgens de wet mag deze niet onredelijk hoog zijn, een waarborgsom van maximaal 3 maanden kale huur wordt als redelijk gezien.

De huurtermijn van jouw nieuwe kantoorruimte

Het is natuurlijk belangrijk om inzichtelijk te hebben wat de duur van jouw huurovereenkomst is, hoe en wanneer je moet opzeggen en met hoeveel maanden het contract verlengd wordt wanneer je de overeenkomst niet opzegt. Je kunt in overleg gaan met de verhuurder over de duur van de huurovereenkomst, hierbij is een huurtermijn van 12 maanden het meest gebruikelijk. Daarnaast kun je ook kiezen voor een kortere huurtermijn waarbij je flexibeler bent, echter betaal je dan vaak wel een hogere huurprijs.

Wil je een gunstige huurprijs en toch flexibel blijven? Dan adviseren we je om voor 1 jaar te tekenen. Wil je een langere huurovereenkomst van jouw kantoorruimte maar weet je niet in welke mate je bedrijf groeit de komende jaren? Dan zijn er een aantal mogelijkheden om onder die lange huurovereenkomst uit te komen. Neem bijvoorbeeld een breek-optie op in de huurovereenkomst, hierdoor heb je de mogelijkheid om tussentijds de huurovereenkomst op te zetten. Daarnaast zou je er zelfs voor kunnen kiezen om de kantoorruimte onder te verhuren, al zitten hier nog wel een aantal haken en ogen aan.

Het tekenen van de huurovereenkomst

Heb je bijvoorbeeld de perfecte kantoorruimte in Amsterdam gevonden en ben je het eens met de inhoud van de huurovereenkomst? Dan is het tijd om te tekenen. Zorg ervoor dat je de overeenkomst schriftelijk aangaat en dat alle afspraken duidelijk staan vermeld. Hiermee voorkom je onduidelijkheden of discussies in de toekomst!


Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten