Gaat jouw tandarts met de tijd mee?

Column | Maaike Straathof

23 juli 2009

Kun jij al een afspraak maken via de elektronische webagenda van je tandarts? Krijg je een herinneringsmail of smsje daags voor je gereserveerde afspraak? Tandartsen moeten zich in deze tijd met veel meer zaken bezig houden dan alleen het gebit van patiënten. Maaike Straathof weet daar alles van.

Tandartsen met technisch inzicht "Veel mensen denken te weten dat tandartsen fröbelaars zijn. Tenslotte werken ze op de cm2 en doen ze dat zelfs met veel plezier en technisch inzicht. Technisch inzicht is nodig voor de bepaling van de vorm die ze proberen te herstellen en natuurlijk voor de uiteindelijke keuze uit al die verschillende beschikbare materialen (o.a  de witte vullingen of de composieten, porselein, glasionomeer en goud). Er zijn zelfs tandartsen die zoveel technisch inzicht hebben dat ze ook verstand hebben van  alle hard- en software die beschikbaar is voor de optimale organisatie van een tandartsenprakijk. Zijn dat er veel? Ik heb geen idee, maar ik weet wel dat er in heel veel praktijken enorme mogelijkheden onbenut zijn. Ik las ooit dat we van alle high tech apparaten in huis slechts 20% benutten van de mogelijkheden die deze bieden. Ondertussen zijn de apparaten en mogelijkheden alleen maar toegenomen en blijken er momenteel meerdere generaties van ons achter te lopen in kennis van en ervaring met ontwikkelingen die grensverleggend zijn. Kun je bijvoorbeeld al een afspraak maken via de elektronische webagenda van je tandarts? Krijg je een herinneringsmail of smsje daags voor je gereserveerde afspraak? Kun je vragen stellen via email of informatie vinden op de website van je tandarts? En dit zijn dan alleen de zaken die de klantvriendelijkheid van de praktijk verhogen. Maar gekeken vanuit een meer inhoudelijk perspectief of organisatorisch perspectief zijn er zeker zoveel ontwikkelingen te benoemen die een praktijk een stapje voor brengen op de rest.  Tandartsen worden in toenemende mate aangesproken als ondernemer Een stapje voor op de rest is zeker nu, terwijl minister Klink nadenkt over vrije tarieven in de tandheelkunde , niet alleen comfortabel maar wellicht noodzakelijk. De tandarts wordt in toenemende mate aangesproken als ondernemer. En zoals je wel weet is het ondernemerschap een hele uitdaging. De uitdaging voor tandartsen ligt vooral in de mogelijkheden die zij zien om, niet alleen vakinhoudelijk maar ook voor wat betreft de organisatie te excelleren. Uitstraling, product, personeel, logistiek, marketing, klantvriendelijkheid, leiderschap en rendement zijn aandachtsgebieden die geoptimaliseerd moeten worden.  Het is niet meer voldoende om alleen maar te automatiseren om kaartvervangend te werken. Praktijken zullen ook op een andere manier moeten communiceren met verwijzers, patiënten, potentiële klanten, leveranciers, de tweede lijn, collega’s etc. etc. Communiceren om zichzelf bekend te maken, de eigen werkwijze en bijbehorende tarieven uit te leggen en de dienstverlening en organisatie nog verder te verbeteren. Als praktijkmanager en treatmentplanner ben ik door ervaring wijs geworden in de vele mogelijkheden die een geautomatiseerde praktijk kan bieden. Wat mij betreft gaan we nu een stap verder en gaan we actief bouwen aan onze vindbaarheid, bereikbaarheid en service via het net. De eerste stappen zijn gezet met behulp van de MKB servicedesk. De site staat bij mijn favorieten omdat er nog vele vragen zijn waar ik zelfs met behulp van een tandarts met technisch inzicht niet uitkwam. Binnenkort wordt onze oude website vervangen en “gaan we voor de sterren”. Je mag ons natuurlijk volgen!"  

Maaike Straathof www.gaafgebit.nl