Hoe maak ik een demo?

Redenen en tips om een prototype te maken

Nadat je een projectplanning hebt gemaakt en je idee veilig hebt gesteld en de financiering op orde hebt, is het tijd om te bouwen. Als je nieuwe investeerders of toekomstige gebruikers wilt overtuigen van jouw innovatie is het belangrijk dat je iets kunt laten zien: een demo.

Een demo, prototype of concept is een invulling van je idee. Met een demo maak je jouw plan tastbaar voor je doelgroep of investeerders. Daarnaast helpt het je om je nieuwe product of dienst aan te scherpen op basis van gebruikersfeedback. Hoe sneller je je product kunt testen en verbeteren, des te beter zal het aansluiten op de behoeftes van je doelgroep.

Testen en bijsturen

Je eerste prototype is nog lang niet perfect. Ten eerste voldoet het waarschijnlijk nog niet aan jouw eigen wensen. Misschien heeft je producent niet de juiste kleuren of materialen gebruikt of merk je dat je ook een forumfunctie op je nieuwe website had gewild. Toch is dit het moment dat je de eerste gebruikerstests uitvoert. Laat je eindgebruiker het product beoordelen. Misschien is hij juist erg tevreden over het materiaal, of mist hij heel andere functies dan jij in gedachten had. Martine de Ridder is oprichtster van Rewear: een website waarop vrouwen kleding met elkaar kunnen delen. Voordat ze de site lanceerde, liet de oprichtster een kleine groep gebruikers testen. “We hebben daarna best veel veranderd,” vertelt De Ridder. “Een voorbeeld: uit de testfase bleek dat het voor sommige mensen erg belangrijk is dat hun kleding verzekerd is. Daarvoor willen ze ook best extra betalen. Daarom hebben we een extra abonnementsvorm toegevoegd.”

Draagvlak

Een tastbaar product, doorklikbare website of bruikbare werkmethode is veel aansprekender dan een idee op papier. Ondanks dat je waarschijnlijk nog een veel moet verbeteren, helpt je demo om anderen in jouw organisatie of doelgroep enthousiast te maken. Dat testen goed is voor je draagvlak, laat het voorbeeld van Rewear zien. Nog voor de definitieve website live staat, schreven testgebruikers tientallen blogs over het leuke idee. De wachtlijst blijft groeien en steeds meer designers tonen interesse om kleding te delen via het platform. Soms moet je meerdere prototypes of testfases maken om tot je ideale product te komen. Laat ieder concept testen door gebruikers en blijf verbeteren. Houd daarbij ook jouw eigen doelstellingen in de gaten.

Verwachtingen

Een prototype of demo kan ook helpen geldschieters of partners te overtuigen. Daarnaast voorkom je miscommunicatie of verkeerde verwachtingen. Je kunt wel schattingen maken van kosten, maar in de praktijk kan dat altijd tegenvallen. Stel dat jouw gebruikers voorkeur hebben voor een ander materiaal, of dat er nog functies missen in je nieuwe programma. Je zult dan misschien naar een andere bouwer of leverancier moeten, wat weer gevolgen heeft voor de kosten.

Samengevat maak je een demo om...

  • Te testen of het idee aansluit bij de behoefte van toekomstige gebruikers en jouw doelstellingen

  • Bij te kunnen sturen voordat je in grote aantallen produceert

  • Een beter beeld te krijgen van de voorwaarden en kosten voor realisatie

  • Je doelgroep en investeerder een concreet beeld van je ambitie te geven. Een goede demo voorkomt miscommunicatie, verkeerde verwachtingen en schept draagvlak en enthousiasme.

Hoe maak je dan zo’n prototype?

Hoe je een prototype bouwt hangt af van jezelf en je type product. Stel dat je een website bouwt, dan spreek je met de webbouwer een (of meer) testfases af. Als de bouwer klaar is met de demo- of bèta-versie, heb je een bepaalde periode waarin je kunt testen of alles werkt naar behoren. Bureau’s die gespecialiseerd zijn in usability tests kunnen je helpen om te testen of jouw doelgroep makkelijk door je site navigeert. Als het gaat om producten, kun je samples aanvragen bij leveranciers. Sommige leveranciers helpen je gratis met je demo, anderen willen eerst afspraken maken voor toekomstige productie of vragen een vergoeding. Er zijn ook bedrijven die gespecialiseerd zijn in Rapid Prototyping: zij kunnen snel eenvoudige prototypes vervaardigen aan de hand van ontwerpen. Je kunt ook een prototype laten 3D-printen, bijvoorbeeld in een Fablab (fabrication laboratory).

Potjes voor prototypes

Om de testfase te financieren moet je investeren. Hierbij kun je gebruik maken van subsidies en regelingen, zoals de Research en Development Aftrek, MKB Innovatiestimulering voor Topsectoren of Eurostars voor de high-tech industrie. Naast subsidies, leningen en investeringen kun je jouw demo financieren met alternatieve middelen. Denk aan investeringen van vrienden, kennissen of familie of crowdfunding. In het laatste geval plaats je jouw idee op een online platform en vraag je een grote groep mensen om geld. Dit kunnen donaties, investeringen of leningen zijn. Startup Kidswatcher bedacht bijvoorbeeld een slim horloge waarmee je jouw kind altijd kunt terugvinden op vakantie. Dit idee sprak zoveel mensen aan, dat de ondernemer binnen twee dagen het benodigde bedrag ophaalde om de eerste prototypes te produceren. Lees meer over crowdfunding.

Wat vind je van dit artikel?

Claartje Vogel

Auteur

Claartje Vogel

Schrijft al meer dan 10 jaar over economie, financiën en ondernemen, onder andere voor MKB Servicedesk. Zoekt graag ingewikkelde zaken uit en houdt van verhalen vertellen. Reist ondertussen de wereld rond.