Vernieuwing

Column Jeroen Busscher l 'Innoveren begint met angst'

27 augustus 2012

Voor ondernemers is vernieuwing aan de orde van de dag. Simpelweg omdat de markt verandert, producten veranderen, de organisatie groeit of krimpt of omdat de ondernemer zelf verandert.

Whitepaper Benut je online kansen: cloud computing

Nu wordt er veel gezegd en geschreven over vernieuwing of innovatie. Altijd gaat het over creativiteit, lef en visie. Vernieuwing begint echter bij geen van deze drie. Vernieuwen gaat allereerst over angst.

Conservatief en nieuwsgierig

De mens is een dier met een dubbele inborst, een witte en een zwarte. Voor de ene helft zijn wij conservatief, intolerant en zien we overal vijanden. De andere helft is nieuwsgierig, fantasievol en gericht op relaties. We hebben beide nodig om te kunnen overleven.Onze zwarte aard zorgt ervoor dat we niet teveel risico’s nemen, de witte zorgt ervoor dat we af en toe iets nieuws ontdekken. De zwarte inborst is gericht op herkenning, de witte inborst is gericht op verandering. De basisemotie van de zwarte inborst is angst, de basisemotie van de witte inborst is verwondering.

Ondernemers creëren

Vernieuwing is een dynamiek die voortkomt uit onze witte inborst. Maar vernieuwing is de vijand van onze zwarte inborst en die dragen we ook voortdurend bij ons. Bij ondernemers is de witte inborst doorgaans iets meer ontwikkeld. Dat maakt ze soms roekeloos of ze gaan lijden aan zelfoverschatting. Maar het maakt ook dat ondernemers dingen creëren die niemand voor mogelijk had gehouden.Voor ieder mens geldt, of zijn witte inborst nu groter is of zijn zwarte, dat de zwarte inborst in opstand komt als de witte een plan heeft en dat de witte inborst in opstand komt op het moment dat de zwarte inborst de macht grijpt. Bij vernieuwing reageert de zwarte inborst met angst. Dat nieuwe mag niet, kan niet, is gevaarlijk of verfoeilijk. Zowel in ieder mens als in iedere organisaties brengt vernieuwing angst teweeg.

Bagatelliseren

De fout die veel ondernemers maken is dat ze tegen zichzelf en de anderen vertellen dat ze niet bang hoeven te zijn. Ze bagatelliseren de gevaren of beweren dat vernieuwing onvermijdelijk is. Beide beweringen woekeren de angst aan. Tegen bange mensen zeggen dat ze niet bang hoeven zijn maakt hen alleen maar banger. Want eigenlijk zeg je: 'De angst die jij ziet zie ik niet, je moet het alleen doen.' En alleen zijn met je angst is veel erger. Ook van iets engs beweren dat het onvermijdelijk is, maakt de angst groter. Je ontneemt iemand als het ware de vluchtoptie.

Moed om bang te zijn

Angst kun je alleen maar accepteren, niet bezweren. En vernieuwing brengt angst, zowel voor u als voor uw personeel. Dat is niet erg, dat hoort erbij. Maar doe niet alsof hij niet bestaat. Angst hoort bij vernieuwing als dag hoort bij nacht en als wit hoort bij zwart. Angst bestrijd je niet door te ontkennen, angst kan je alleen maar tegemoet treden. Ware moed is de moed bang te zijn.

Jeroen Busscher is spreker en auteur van verschillende managementboeken waaronder Turbomanagement, minder doen, meer bereiken.

Meer leren over hoe jij slimmer kan werken? Schrijf je dan nu in voor de Turbocursus Slim Leiderschap van Jeroen Busscher!

Auteur

Jeroen Busscher