Leegstand winkelgebieden groter probleem dan gedacht

Bijna een op de twaalf winkelpanden staat leeg

22 april 2013

Van alle winkelpanden heeft 8 procent op dit moment geen bestemming. Dat blijkt uit onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving en de Amsterdam School of Real Estate. Dit zijn tweeduizend lege winkels meer dan eerder werd gedacht. Bovendien neemt de leegstand toe en is de problematiek grotendeels structureel.

Whitepaper Ondernemen in de wijk

De onderzoekers wijten de leegstand aan de economische crisis, vergrijzing en verkeerde keuzes van projectontwikkelaars. Daarnaast worden webshops steeds populairder.

In de jaren voor de crisis zijn bovendien te veel grote vastgoedprojecten gestart waarbij niet goed is gekeken naar de vraag naar deze nieuwbouw. "Commercieel vastgoed is gebruikt als sluitpost om begrotingen voor vastgoedprojecten rond te krijgen. Exploitatietekorten werden gezien als gaten die gedicht moesten worden, niet als signaal voor onvoldoende marktvraag", zegt onderzoeker Edwin Buitelaar van het planbureau tegen Het Financieele Dagblad.

Huizen

Er is weinig hoop dat de leegstaande winkelpanden kunnen worden verhuurd als huizen. Als winkelpand brengt een gebouw volgens ABN AMRO jaarlijks gemiddeld 360 euro per vierkante meter op, als woning slechts 144 euro. Ook verliezen projecteigenaren dan fiscale voordelen.

De ergste leegstandsproblemen bevinden zich in traditionele krimpgebieden als de gemeentes Schermer en Geertruidenberg. Maar ook in Enschede, Den Haag, Groningen en Heerlen staat meer dan 10 procent van de winkels leeg.

Lege winkels kunnen ervoor zorgen dat een gebied er verloederd uit komt te zien, waardoor er nog minder klanten komen. Een oplossing komt bijvoorbeeld van Window Dressing Design, dat 3d-stickers ontwerpt om de uitstraling van lege panden te verbeteren. 

Auteur

Marlou Visser