Hoe zet ik mijn merk in de markt?

Maak een goede start met deze tips

27 juni 2017 26 mei 2021

Je hebt het beste product of jouw dienstverlening is van topkwaliteit. Geweldig! Alleen hoe komt de rest van de wereld dat te weten? Hoe dring je door tot klanten tussen alle aanbod en marketinggeweld? Met deze tips zet je jouw merk in de markt.

In vijf stappen een bedrijf starten

Focus op wat jou onderscheidt

Jij kent je product of dienst als geen ander, maar hoe goed ken je de rest van de markt? Onderzoek wat jouw onderscheidt van de rest, bijvoorbeeld met een SWOT-analyse. Focus vervolgens op waar jij uitzonderlijk goed in bent, anders ligt versnippering op de loer. Jitse Groen, oprichter van Thuisbezorgd.nl, had zich ook op het bouwen van webwinkels kunnen storten. 

Dat leverde in het begin namelijk meer geld op dan zijn concept Thuisbezorgd.nl. Dat kortetermijnbelang, namelijk inkomen, zou hem uiteindelijk hebben vertraagd en misschien wel zijn business hebben gekannibaliseerd. Durf je daarom te beperken, zo blijft het ook duidelijk voor je klanten wat jij precies aanbiedt.

Tip: wil jij wél een webshop starten? Volg dan deze checklist.

Maak een communicatieplan

Wanneer je eenmaal weet wat je focus is, is het zaak om te gaan bedenken hoe je dit over de bühne brengt. Maak daarom een communicatieplan. De allereerste stap is het omschrijven van de identiteit van je bedrijf. Dat lijkt vaag, maar is eigenlijk heel concreet: wat zijn de bijzondere kenmerken van jou als ondernemer (persoonlijke kwaliteiten, deskundigheid, misschien zelfs achtergrond) en je bedrijf (product en dienstverlening)? Hoe zou je deze kenmerken kunnen inzetten in je contact met de buitenwereld?

Klanten zijn over het algemeen niet zo geïnteresseerd in de technische details van producten en diensten: ze willen dat het werkt en dat hun probleem snel, goed en scherp geprijsd wordt opgelost. Ook gaat het om vertrouwen en gunnen: dat hun 'probleem' bij jou in goede handen is. Bewaak deze identiteit in al je uitingen.

Communiceer met je doelgroep

De volgende stap is het communiceren met je doelgroep. Zodra je je activiteiten en doelgroep hebt afgebakend, kun je gericht naar buiten treden. Waar zitten je klanten en hoe willen zij graag worden benaderd? Social media is een effectieve en goedkope manier om directe contacten te leggen met specifieke doelgroepen. Lees hier meer over social media strategie. Uiteraard is het ook belangrijk om een eigen website te hebben, veel mensen zoeken namelijk eerst op internet naar nieuwe producten of diensten. Tip: ontdek hoe je in korte tijd meer kunt verdienen met je site.

Bekendheid zonder budget

Adverteren kan een dure grap zijn én een schot hagel. Heb je al eens gedacht hoe je gratis publiciteit kunt genereren? Adverteren is leuke aandacht, maar een redactioneel artikel over jouw expertise snijdt meer hout. 

  • Heb je een innovatief product of dienst bedacht? 

  • Is er een link met een trend of iets wat juist nu speelt? 

  • Kun je een onderzoek(je) of enquête bedenken die interessant kunnen zijn voor de doelgroep van die media? 

  • Signaleer je zelf een trend?

 Doe een voorstel of stuur een gericht persbericht naar kranten en bladen: nationaal, regionaal, lokaal, vaktijdschriften en glossy’s. Je keuze hangt af van je doelgroep. Je maakt meer kans als je je persoonlijke en je zakelijke netwerk (vergeet LinkedIn niet) inschakelt.


Ben jij klaar om een onderneming te starten? Dat is natuurlijk ontzettend leuk, maar ook heel spannend! Lees wat jij moet weten voor je gaat starten via de pagina Sterk starten als ondernemer.

Bron: Ik ga starten