Hoe zet ik mijn merk in de markt?

5 tips om je onderneming goed in de markt te zetten

27 juni 2017

Een eerste indruk kun je maar één keer maken. Als mens, maar ook als onderneming. Heel belangrijk dus dat je jouw merk goed in de markt zet. Wees uniek en onderscheid je van je concurrenten.

In vijf stappen een bedrijf starten

Tip 1: Domein afbakenen

De uitdaging is om een bepaald domein op de juiste manier af te bakenen, zodat klanten je merk, en de diensten of producten die je daarmee aanbiedt, goed kunnen plaatsen. Definieer zowel je kernaanbod als het marktsegment zo duidelijk mogelijk. Hoe scherp die afbakening wordt, kan per bedrijf en branche sterk verschillen.

Voor een websitebouwer kan het bijvoorbeeld commercieel gezien interessant zijn om ook de dienst 'webdesign' aan te pakken. Logischerwijs promoot de bouwer deze dienst ook bij (potentiële) klanten. Het nadeel daarvan is dat je doelgroep de activiteit 'websites bouwen' hierdoor uit het oog kan verliezen en je minder zal herkennen als specialist in de bouw van websites. Kort samengevat: hoe meer verschillende dingen je doet, hoe lastiger het wordt om hard te maken dat je op ieder gebied een specialist bent. In de meeste gevallen loont het om klein te beginnen en pas later aanvullende services toe te voegen.

Tip 2: Doelgroep bepalen

Het bepalen van de doelgroep die je wilt bereiken is even belangrijk als het definiëren van je businessdomein. Natuurlijk wil je het liefst zoveel mogelijk mensen bereiken; toch is een algemene brede benadering meestal niet de manier. Terug naar de websitebouwer: een lokale fysiotherapeut zal heel andere eisen aan zijn website stellen dan een groot reclamebureau. Wat voor klanten wil je binnenhalen? Richt je dienst en je product ook op die club mensen. Het lijkt misschien eng om duidelijk te kiezen aan welke specifieke groep je je product of dienst gaat aanbieden, maar zo weet je in deze niche waarschijnlijk wel eerder een voorkeurspositie te realiseren.

Tip 3: Identiteit creëren

In de praktijk blijkt een product of dienst makkelijker door de concurrent te kopiëren dan het DNA van een organisatie. Of je nu meteen van start gaat met een aantal medewerkers of dit pas later wilt gaan doen: de identiteit van een bedrijf wordt vaak grotendeels bepaald door de mensen die er werken. Door de expertise en betrokkenheid van jou en je personeel op de juiste manier in te zetten kun je er in slagen om meerwaarde te creëren voor de doelgroep.

Tip 4: Markt monitoren

Apple is het ultieme voorbeeld van een merk dat een doelgroep emotioneel aan zich heeft gevonden. Om dat ook voor elkaar te krijgen, zul je moeten ontdekken wat de behoeftes van je doelgroep zijn en wat de mensen uit je doelgroep beweegt. Is je doelgroep op zoek naar meer zekerheid, onafhankelijkheid of hechten je potentiële klanten juist sterk aan verbondenheid? Inzicht in dergelijke factoren speelt een cruciale rol bij een aantrekkelijke en betekenisvolle merkpositionering.

Houd er daarnaast rekening mee dat de kenmerken van een doelgroep grillig kan zijn. Wat vandaag nog totaal geen rol speelt bij de keuze voor een bepaald product, kan morgen ineens een doorslaggevende factor zijn. Houd dus altijd goed een vinger aan de pols en speel in op de veranderende belangen van je doelgroep.

Tip 5: Merk communiceren

Veel ondernemers leggen de focus in hun communicatie op alle product/dienst voordelen (USP's of UBP's). De eerder genoemde websitebouwer zal tijdens een oriënterend gesprek de klant bijvoorbeeld uitgebreid kunnen vertellen over de specifieke details van zijn content management systeem (CMS). Potentiële klanten hebben hier echter meestal geen boodschap aan; zij begrijpen al die technische details niet (waarom willen ze anders hiervoor een specialist inhuren?) en zijn daar vaak ook helemaal niet in geïnteresseerd.

Effectieve merkcommunicatie betekent dat je de focus durft te leggen op werkelijk onderscheidende aspecten van je product of dienst. Je merkpositionering kan daarbij werken als een kompas om effectief te communiceren. Welke voordelen ga je klanten bieden waarmee je de concurrentie voorbijstreeft? En hoe vertaal je dat concreet naar je communicatie en beeldtaal? Denk, handel en communiceer anders dan de rest en je zult een aanzienlijk sterker merk neerzetten.

Bron: Ik ga starten