In 10 stappen een auto van de zaak kiezen

Wat wil je uitstralen met je auto van de zaak?

02 april 2020

Een auto van de zaak is een bedrijfsmiddel. Zoals bij elk bedrijfsmiddel, wil je dat het goed presteert: veel opbrengst, weinig kosten. Hoe kies je de juiste auto voor jouw wensen, behoeftes en mogelijkheden?

Welk budget past bij jouw autowensen?

Auto's zijn er in vele soorten en maten. Open deur? Wacht maar tot je er één moet kiezen voor zakelijk gebruik. Dan zijn zaken als kleur en interieur opeens je minste zorg. Tenminste, als je waar voor je geld wilt. En we hoeven jou als ondernemer niet uit te leggen wat dat betekent: de beste prijs voor de beste prestaties. Hoe kies je een auto van de zaak die past bij jou en je bedrijf?

1. Budget stellen

Een goede manier om te beginnen, is bedenken wat je budget is. Hoeveel wil je investeren en hoeveel wil je op jaarbasis aan je auto uitgeven? Neem alle kosten daarin mee: afschrijving, motorrijtuigenbelasting, brandstof, verzekering, parkeren, wassen, onderhoud en reparatie.

2. Kilometrage schatten

De volgende stap is te bedenken hoeveel kilometer je per jaar wilt rijden met deze auto. Het gaat eerder om een orde van grootte dan een exact aantal kilometers. Afronden op vijfduizend kilometer is voldoende.

3. Privé of niet?

Een belangrijke vraag die je voor jezelf moet beantwoorden is of je de auto ook voor privéritten wilt gebruiken. Als dat zo is, dan zul je een percentage van de catalogusprijs moeten optellen bij je inkomen. Hoe hoog dat percentage is, hangt af van de CO2-uitstoot van de auto. Als je een auto in de hoogste bijtellingscategorie kiest, is het al gauw aantrekkelijk om privé een tweede auto aan te schaffen.

4. Snelweg of stad?

Elektrische en plug-in hybrid-auto's zijn zeer zuinig. Daardoor zijn ze aantrekkelijk om ook privé te gebruiken. Je krijgt in 2014 namelijk een bijtelling van respectievelijk slechts 4 procent en 7 procent. Een nadeel van met name plug-in hybrids is dat ze op de snelweg nogal inefficiënt zijn. Elektrische aandrijving functioneert vooral goed in het stadsverkeer of in de file. Bedenk dus goed waar je de meeste kilometers zult verrijden.

5. Rekenwerk

Nu heb je alle gegevens voor de moeilijkste stap: het rekenwerk. Bereken eerst hoeveel geld je voor wassen, parkeren en verzekeringen kwijt bent en trek dat van je budget af (dat is voor iedere soort auto ongeveer evenveel). Zoek daarna voor verschillende modellen auto's uit wat de brandstofkosten, afschrijvingskosten en kosten voor motorrijtuigenbelasting zijn. En houd rekening met de bijtelling. Welke auto's vallen allemaal binnen je budget?

6. Schatting brandstofkosten

Wil je je zakelijke auto privé rijden en heb je interesse in de lage bijtellingscategorieën? Dan kun je met behulp van de volgende cijfers berekenen met welk brandstofverbruik je ongeveer kunt rekenen. Als je weet hoeveel je wilt investeren in de auto, kun je zelf berekenen wat je brandstofkosten en bijtelling zijn in de verschillende categorieën.

0 procent

Een elektrische auto rijdt zo'n 8 kilometer op een kWh. De consumentenprijs bedraagt ongeveer 25 cent per kWh. De bovengrens van de 0 procent-categorie is een uitstoot van 50 gram CO2 per kilometer. Dat staat gelijk aan een verbruik van 1 op 47 (benzine) of 1 op 53 (benzine). In deze categorie vallen alleen (semi-) elektrische voertuigen. Let op: een plugin-hybrid haalt dit soort verbuikscijfers alleen in het stadsverkeer. Op de snelweg zijn de prestaties beduidend slechter.

14 procent

Benzineauto's met 14 procent bijtelling verbruiken nominaal (dus in de opgave van de fabrikant) zo'n 2,2 tot 3,7 liter per 100 km. Voor dieselauto's in deze categorie kun je rekenen met 1,9 tot 3,2 liter per 100 km.

20 procent

In deze klasse kun je voor benzineauto's rekenen met 3,75 tot 4,9 liter per 100 km. Dieselauto's gebruiken zo'n 3,3 tot 4,2 liter per 100 km.

25 procent

Voor auto's in de “normale” bijtellingscategorie is geen verbruikscijfer te geven, omdat dat sterk kan verschillen per auto(soort).

7. Afschrijving

Met welke afschrijvingskosten je moet rekenen is volledig afhankelijk van welk model je kiest. Sommige auto's verliezen snel hun waarde, terwijl je voor andere juist veel terugkrijgt. De restwaardes van auto's veranderen bovendien constant. Je belastingadviseur en je autodealer kunnen je adviseren.

8. MRB

Een laatste kostenfactor is de motorrijtuigenbelasting. Die is afhankelijk van het gewicht van de auto en de brandstof. Een dieselauto is duurder dan een auto op benzine. Je kunt de MRB berekenen op de website van de Belastingdienst.

9. Van cijfers naar auto

Door met de cijfers te spelen kun je vaststellen welk financieel speelveld je hebt in de keuze van je auto. Op basis van deze cijfers kun je gericht zoeken. Veel automerken bieden je bijvoorbeeld de mogelijkheid om per bijtellingscategorie te zoeken naar modellen.

10. Overige

Welke auto je dan uiteindelijk kiest, is natuurlijk een kwestie van smaak. Ook ligt helemaal open waar je de auto verzekert. En de exacte kosten voor onderhoud en reparatie hangen helemaal af van welke auto je kiest en hoeveel je ermee rijdt. Kortom: er is nog veel meer werk te doen dan dit stappenplan. Maar in elk geval heb je nu de basis voor een gefundeerde keuze.