Finance professionals in het mkb hebben weinig vertrouwen in AI

Vrees is vooral dat AI niet betrouwbaar is

Finance professional vertrouwt nog niet op AI

Finance professionals in het mkb durven nog niet te vertrouwen op AI, oftewel kunstmatige intelligentie. Dat blijkt uit onderzoek van Visma. Slechts 23% van de ondervraagde finance professionals in het mkb ziet het wel zitten om AI in te zetten op hun werk. Slechts 1 op de 10 zegt zelf veel kennis te hebben over AI.

‘Te weinig kennis’

De ondervraagde professionals geven aan bang te zijn dat AI niet betrouwbaar is, en dat privacy en de veiligheid van data niet goed gewaarborgd worden. Ze zeggen daarnaast dat er te weinig kennis is binnen de organisatie waarin ze werkzaam zijn. Ook denkt slechts 30% van de ondervraagde professionals dat AI hen kan helpen financiële processen te automatiseren.

Bedrijven experimenteren al langer

AI wordt al wel gebruikt wordt om processen te automatiseren. Dat blijkt onder meer uit het feit dat grote Nederlandse bedrijven - ook in de financiële sector - al langer experimenteren met de toepassingen van AI. Eind vorig jaar gaven onder meer ABN Amro en Nationale Nederlanden bij een rondvraag door de NOS al aan toepassingen van AI te gebruiken bij de klantenservice-afdelingen.

Waarom zou je AI gebruiken op de zaak?

AI raakt daarmee steeds meer in zwang op de werkvloer. Ook voor mkb-ondernemers biedt AI kansen, benadrukte Marc van Gaal, directeur van HR- en salarisadminstratiesofteware Loket.nl, al eerder bij MKB Servicedesk. Volgens hem kunnen ondernemers dankzij AI tot wel 50% efficiënter werken. Een voorbeeld hiervan is een op AI gebaseerde persoonlijke online assistent die vragen kan beantwoorden en taken kan automatiseren.

Om meer draagvlak te generen voor AI moet ook de directie van de in het Visma-onderzoek ondervraagde bedrijven mee. Op dit moment zegt slechts 16% dat het gebruik van AI hoog op de agenda staat binnen het bedrijf waar ze werken. 76% van de finance professionals uit het Visma-onderzoek zegt dat er wel binnen hun bedrijf gekeken wordt naar hoe processen efficiënter zouden kunnen verlopen.

Werk overlaten aan AI

We hebben er al eens eerder over geschreven. AI kan je in het mkb onder andere helpen met de automatisering van terugkerende taken, klantenservice en het maken van voorspellende analyses.

De huidige generatieve AI maakt een hoop mogelijk. Zoals de eerste opzet van e-mails schrijven op basis van steekwoorden. Om maar een voorbeeld te noemen.

Maar het is nog wel aan te raden om de output zelf te controleren. Tools zoals ChatGPT kunnen het nog altijd verkeerd hebben, of ongepaste output opleveren.

Wat vind je van dit artikel?

Fleur Willemsen

Auteur

Fleur Willemsen

Fleur Willemsen is redacteur bij MKB Servicedesk.