Non-bancaire financiering: zó regel je dat

Praktische tips van Stichting MKB Financiering tijdens de KVK-ondernemersdag

‘Het financieringslandschap is enorm en er zijn meer routes naar een passende financiering dan via een bank’, deelt Robert Teunissen van Stichting MKB Financiering tijdens de KVK-ondernemersdag op 14 november 2025. Tijdens de sessie ‘Van aanvraag naar partner: zo haal je de juiste financiering binnen’, gaf de stichting verschillende inzichten over de non-bancaire financieringssector en praktische tips voor het publiek.

Kvk ondernemersdag

Meer dan de helft van de leningen aan mkb zijn niet bancair

41-60% van de leningen aan het mkb onder de € 250.000 was in 2024 niet bancair, deelt Robert in de sessie. Dat betekent dat deze manier van financiering behoorlijk populair is. Van de 76 aanwezigen in de zaal, geven 58 mensen aan binnen een jaar extra geld te willen aanvragen. Dus meer informatie over deze non-bancaire manier van geld lenen, is zeer welkom, blijkt wel.

Wat is Stichting MKB Financiering?

Maar waarom geeft Stichting MKB Financiering deze sessie eigenlijk? Dat legt Robert kort uit: het is een onafhankelijke organisatie die is opgericht om een bijdrage te leveren aan de professionalisering van de non-bancaire financieringssector. De stichting zit bij verschillende ministeries aan tafel en zorgt voor keurmerken en gedragsregels voor financiers. Ook voert de stichting onderzoeken uit, zoals dit onderzoek naar cijfers rondom non-bancair lenen in 2024.

Zorg dat je weet welke financieringsvorm bij jou past

Omdat de route naar financiering voor je bedrijf niet heel eenvoudig is, legt Stichting MKB Financiering in deze sessie uit waar je allemaal aan kunt denken. Roberts collega Bert Duurland gaat er in het tweede gedeelte van de workshop op in. Zo deelt hij: ‘Voordat je een kredietaanvraag doet, is het van groot belang om te weten welke vorm van financiering het beste bij jou past.’

Hoe weet je welke vormen van financiering er zijn?

Welke vormen van financiering zijn er dan precies, buiten de banken om? Zelf schreven we al eerder over de non-bancaire financieringsvormen.

Daarnaast is er de FinancieringsGids van de Kamer van Koophandel, waaraan Stichting MKB Financiering ook mee werkte. In deze gids ontdek je welke financieringsvormen er zijn, hoe die werken en waarvoor je ze kunt gebruiken. Je leest daarin hoe je financiering aanvraagt en waar financiers op letten in hun beoordeling.

Krijg je eigen verhaal helder voor financiering

‘Het belangrijkste bij het aanvragen van de juiste financiering is vooral om jouw eigen verhaal helder te krijgen’, gaat Bert verder. ‘Daarbij is het essentieel dat je zelf input levert. Het is jouw bedrijf, dus jij weet het beste waar je voor staat. Je kunt een adviseur in de arm nemen of het zelf doen, maar zorg dat het jouw verhaal is.’

Laat zien wat jouw bedrijf doet

Ook is het van belang dat je goed voor ogen hebt hoe jouw organisatie juridisch is opgebouwd, hoeveel je aan duurzaamheid doet (is relevant voor investeerders) en hoe de markt in elkaar zit. Laat vooral zien dat je hebt nagedacht over jouw rol en jouw bedrijf in de sector waarin jij je beweegt, is het advies.

Overweeg een financieringsmix

Volgens Bert is een financieringsmix een heel goede keuze. Wellicht kun je deels zelf investeren, of verspreid je je aanvraag over verschillende financiers. Dat maakt de druk minder groot voor één geldverstrekker. En: financiers kijken vooral naar de risico’s die ze lopen, dus hoe beter jij je plannen op orde hebt, hoe aantrekkelijker het is om met jou in zee te gaan.

Meer financieringsbronnen?

Wil je meer weten over financieringsmogelijkheden voor jouw bedrijf? En wil je je verder verdiepen in non-bancaire geldverstrekkers? Lees dan meer over bijvoorbeeld een borgstellingskrediet of over het lenen van geld via diverse financieringsbronnen.

Wat vind je van dit artikel?

Simone Vos

Auteur

Simone Vos

Een ondernemend type, zo kun je mij wel noemen. Als freelance journalist en schrijver houd ik ervan om op pad te gaan en ieder detail te begrijpen. Ik schrijf mijn bevindingen op een begrijpelijke en toegankelijke manier op, zodat het voor veel mensen te volgen is. Ondernemers op de hoogte houden van het laatste nieuws en mooie bedrijfsverhalen voorschotelen, vind ik dan ook mooi om te doen.