Hoe gebruik ik media in mijn marketingstrategie?

Drie groepen media waarvan je gebruikmaakt

14 juni 2018

Als je over digitale marketing praat, dan denk je al snel aan betaalde reclames. Marketing op je eigen websites en free publicity via andere websites zien ondernemers nog weleens over het hoofd, terwijl een mix van allerlei mediagroepen je juist veel opleveren. Wat houden deze groepen in en hoe moet je ervan gebruikmaken?

Hoe maak je een contentplan?

MKB in Beeld 2020

De laatste jaren is het vertrouwen van de consument in media steeds meer gegroeid. Uit onderzoek onder ruim 29.000 consumenten door onderzoeksbureau Nielsen in 2013 bleek dat consumenten meer vertrouwen hebben in zowel betaalde, verdiende als eigen media dan in 2007. Bijna de helft van de respondenten gaat over tot aankoop na het zien van een online advertentie. Earned (verdiende) media scoort hoog: 68 procent vindt de meningen van anderen belangrijk voordat ze een keuze maken bij het kopen van producten. Opvallend is dat 69 procent van de consumenten ook owned (eigen) media vertrouwen. Deze cijfers zijn leuk, maar hoe zorg je dat consumenten dus ook vertrouwen krijgen in jóu, oftewel: wat moet je doen om deze media slim voor je te laten werken?

Earned media

‘Earned media’ zijn de artikelen, blogs, tweets van klanten en alle andere media-uitingen die over jouw onderneming, product of dienst gaan zonder dat jij hiervoor betaalt of eigenaar van bent. Een voorbeeld hiervan is een blog die jij op een andere website plaatst of een artikel dat over jouw product of dienst is geschreven. Het bereik hiervan is wisselvallig: niet elke krant of website die het over jou heeft, heeft een groot bereik. Toch is dit dé belangrijkste groep om actief in te zijn. Je kunt bijvoorbeeld tweets plaatsen over de diensten die jij hebt uitgevoerd voor je klanten met hun naam erin. Je kunt dan tweets terugverwachten waarin ze hun ervaring met jouw bedrijf weergeven. Het zijn de media-uitingen die jij ‘verdient’ en mensen hechten veel waarde aan deze kanalen. De mensen die over jou schrijven, werken als ambassadeur voor jouw onderneming en geven gratis reclame.

Een nadeel is dat verdiende media-uitingen niet altijd goede publiciteit zijn. Als een krant jouw onderneming of product in slecht daglicht naar voren brengt, kan dit zorgen voor een vermindering van klanten. Of dat je het verhaal dat je zelf wil vertellen over je bedrijf er niet meer in herkent. Als jij bijvoorbeeld als innovatief bedrijf bekend wilt staan, wil je niet dat media je beschrijven als ouderwets.

Wat ook meetelt als earned media, maar vaak over het hoofd wordt gezien, is Search Engine Optimalization (SEO). Zoekwebsites geven rankings aan websites waardoor ze hoger of lager bij de zoekresultaten komen. Zorg daarom voor een goed SEO-beleid voor je eigen uitingen.

Je kunt earned media beïnvloeden. Denk aan de blogs die je kunt schrijven voor andere websites en het optimaliseren van SEO. Ook met goed geplaatste acties en reclames vergroot je de kans dat iemand over je schrijft. Denk aan een inzamelingsactie waar lokale media aandacht aan besteden.

Paid media

‘Paid media’ zijn de kanalen waarvoor je hebt betaald. Denk aan Google AdWords-advertenties, betaalde interviews, informercials en reclame op verschillende social media. Door te betalen voor reclame zet je de eerste stap naar meer bereik voor jouw ‘owned’ media. Je krijgt immers geen bezoek naar je websites als niemand er vanaf weet.

Vaak is het lastig om ervoor te zorgen dat de juiste mensen jouw reclame zien en je kunt niet vooraf weten hoeveel klanten één reclame je geeft. Bij verschillende online bedrijven die reclame maken betaal je daarom een aantal centen per keer dat een klant op de reclame klikt. Het heeft een soort van ‘no cure, no pay’ regeling.

Een voordeel van paid media is dat jij de inhoud grotendeels bepaalt. Je kunt jezelf hierdoor gunstig (laten) afbeelden. Het bereik van deze groep media is groot, maar vaak worden reclames als overbodig of zelfs vervelend gezien door klanten. Denk aan de YouTube-advertenties die door bijna iedereen snel weggeklikt worden. Dit kan een nadeel zijn, maar is tegelijkertijd een manier om potentiële klanten te onderscheiden van de rest. Als iemand op zoek is naar een nieuwe computer, dan zijn computerreclames op YouTube interessant.

Owned media

‘Owned media’ zijn de media die jij bezit. Denk aan je eigen Facebook, Twitter en website. Het is lastig om naar jouw eigen media-uitingen nieuwe mensen te halen zonder earned of paid media. Als iemand zonder tussenwegen op jouw website terechtkomt, zijn het meestal al klanten.

Het bereik is dan wel klein, maar je kunt niet zonder je eigen media ondernemen. Owned media vormen de eerste persoonlijke indruk die mensen van je krijgen nadat ze op andere kanalen over jou hebben gehoord. Zorg dat jouw eigen media up-to-date zijn en maak gebruik van verschillende social mediaplatformen.