Hoe maak ik mijn Facebookpagina succesvol?

6 tips om je concurrentie voor te blijven

19 april 2018

Iedereen heeft tegenwoordig wel een Facebookaccount, zo ook jouw doelgroep. Voor jou dus de perfecte manier om je (potentiële) klant te benaderen én binden. Deze 6 tips kun je gebruiken om het meeste uit de Facebookpagina van je bedrijf te halen!

E-book Eerste hulp bij Social media

MKB in Beeld 2020

Tip 1 Interactie

Facebook is niet hetzelfde als je eigen website, je moet er rekening mee houden dat ook je klanten er berichten op kunnen plaatsen. Om ervoor te zorgen dat klanten zich meer verbonden voelen met jouw bedrijf, is het belangrijk om altijd te streven naar interactie. Dit kun je doen door een post te plaatsen waarin je vraagt om de mening van de klant. Vraag je bij het plaatsen hiervan altijd af of jouw doelgroep geïnteresseerd zou zijn in een dergelijk bericht. Gebruik de insight optie op Facebook om te onderzoeken welke soort posts zorgen voor meer interactie. Deze optie vind je bovenaan je pagina wanneer je naar de homepage van je Facebookpagina gaat.

Tip 2 Klachtenafhandeling

Helaas zijn niet alle berichten van klanten positief. Wanneer ze een slechte ervaring hebben met je bedrijf of product kunnen ze dit via Facebook laten weten. De één doet dit door een reactie te plaatsen onder een van je posts, de ander door een slechte recensie te geven op je pagina. Het prettigst is als er een privébericht binnen komt, hier kun je het probleem buiten de schijnwerpers oplossen.

Reageer altijd zo snel mogelijk op een klacht, dit laat zien dat je de klacht belangrijk vindt. Het verwijderen van een ongewenst bericht is vaak onverstandig, dit kan zorgen voor nog meer woede bij de klant. In plaats daarvan kun je beter onder de reactie posten dat je het heel vervelend vindt en het gaat oplossen.

Tip 3 Mensen

Geef je bedrijf een menselijk gezicht door je werknemers voor te stellen aan je klanten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan foto’s van werknemers die bezig zijn met het productieproces. Kijk uit met grote lappen tekst en zorg ervoor dat het beeld centraal staat. Op deze manier zal het beter lukken om de aandacht van de klant te trekken.

Tip 4 Verloten

Verloot eens in de zoveel tijd een product of dienst. Dit is een voorbeeld van Facebook marketing. Let er op dat het product wat je verloot de doelgroep aanspreekt. Kies bijvoorbeeld een goed lopend product. Hier hebben klanten al interesse in, en willen het dus waarschijnlijk ook graag winnen. Verloot nooit te veel producten, dit wekt de indruk dat je product weinig waard is.

Het is slim om als voorwaarde te vermelden dat mensen die mee willen doen aan je loting, jouw pagina moeten liken. Zo zorg je voor meer bekendheid. Let er wel op dat Facebook verbiedt om te vragen om likes of shares op een bericht. Daarnaast moet je ook de voorwaarden van je loting vermelden in het bericht. Een marketingactie op social media is succesvol als deze veel likes voor je pagina oplevert.

Tip 5 Wees zuinig met posts

In het huidige medialandschap worden consumenten gebombardeerd met berichten die schreeuwen om aandacht. Zorg er voor dat je niet te veel posts plaatst, maar dat wat je wel doet in het oog springt. Kijk hierbij goed naar wat je concurrenten op Facebook plaatsen en probeer met iets origineels te komen. Je kunt Facebook ook betalen om je posts vaker te laten verschijnen in de tijdlijn van je klanten. Plaats ook niet te weinig, het optimale aantal berichten ligt tussen de 1 en 2 per dag.

Tip 6 Inspiratie opdoen

De Facebookpagina van Boerderijwinkel Fruitbedrijf Horstink is een voorbeeld van goed gebruik van Facebook. De combinatie van duidelijke foto’s en filmpjes met persoonlijke tekst zorgen voor veel interactie met klanten. Monique Horstink, eigenaar van het bedrijf, geeft als tip aan andere ondernemers om je posts persoonlijk en enthousiast te maken: “Het is belangrijk om te schrijven over dingen die mensen interessant vinden. Het heeft weinig zin om te vertellen hoe mooi je krop sla is, dat is niet wat mensen willen lezen. Overal moet je eigen identiteit als bedrijf in doorklinken.”

Auteur

Pauline Veenstra

Als freelance copywriter schrijf ik voor veel verschillende ondernemersplatforms, waaronder MKB Servicedesk. Ik vind het ontzettend leuk om de verhalen van ondernemers vast te leggen, het starten van een eigen bedrijf is immers een groot avontuur! Verder houd ik ervan om complexe thema’s als financiering en belastingzaken uit te leggen op een manier die voor iedereen begrijpelijk is. Zo hoop ik jouw leven als ondernemer net wat gemakkelijker te maken.