Je eigen logo laten ontwerpen: hoe doe je dat? Je wilt iets dat bij je past en er professioneel uitziet, maar je bent zelf waarschijnlijk geen vormgever. Waar moet je ontwerp aan voldoen om je doelgroep aan te spreken? Wij helpen je op weg om jouw logo tot een succes te maken.
Een eigen logo geeft een gezicht aan je bedrijf. Het is dus belangrijk dat je logo zorgt voor herkenning en de beleving van je product uitstraalt. Als je niet artistiek aangelegd bent kun je natuurlijk een grafisch ontwerper in de arm nemen. Wel is het handig als je al een idee hebt van waar je heen wil.
Eenvoud
Een simpel en gemakkelijk te herkennen logo is vaak het meest effectief. Zo’n logo is ook makkelijker te onthouden voor je doelgroep. Onnodige versieringen leiden juist af van de boodschap. Houd het KISS-principe aan: Keep It Simple, Stupid.
Maak je logo multi-inzetbaar
Je logo moet zo breed mogelijk inzetbaar zijn. Je moet je logo’s kunnen verkleinen en vergroten, horizontaal en verticaal gebruiken. Bedenk je ook of de het logo nog geschikt is in zwart-wit of negatief.
Tijdloos
Ontwerp een logo dat je voor lange tijd kunt gebruiken. Logo’s die inhaken op trends zijn dus bij voorbaat al ongeschikt. Met een tijdloos ontwerp hoef je niet elke paar jaar een ander logo te nemen omdat het niet meer aansluit of aanspreekt.
Passend bij je bedrijf
Probeer je logo te laten aansluiten bij de identiteit van je bedrijf. Als je een accountantskantoor opricht, is het niet logisch om een speels logo te gebruiken. Een strak en zakelijk logo is dan passender.
Maak het niet te letterlijk
Dat je een bakkerij hebt, wil niet zeggen dat er een brood in je logo moet voorkomen. Hetzelfde geld voor bijvoorbeeld bij een kapper en een schaar. Je kunt ook een abstract figuur of tekst gebruiken.