Betrouwbaarheid is het fundament van een relatie

Column Bart Groothuis | 'Dit is complete onzin'

19 april 2018

Wij hebben bij ons thuis op het toilet de Quest scheurkalender hangen. Met veel plezier lees ik iedere dag een wetenschappelijke wetenswaardigheid. Soms over chemie, soms over politiek, soms over geologie. Vaak lees ik iets wat compleet nieuw is voor me. Soms lees ik iets wat ik ooit geweten heb, maar allang vergeten was.

De Ondernemerskalender 2019

MKB in Beeld 2020

Pas gebeurde er iets bijzonders. Ik las iets over spiritus en alcohol en dacht, 'wat ik nu lees is echt complete onzin'. Voor de zekerheid heb ik een chemieboek erbij gepakt (ik heb ooit een opleiding in de chemie gedaan) en inderdaad: Wat op de Quest kalender stond was complete larie. 'Nou en?', zul je nu wellicht denken, maar mijn vertrouwen in de kalender heeft een catastrofale dreun gekregen. Immers, ik ben er nu achter dat één dag niet klopt, maar hoeveel ‘feiten’ heb ik in de loop der jaren voor ‘waar’ tot mij genomen die eigenlijk ook larie zijn. Kortom: voor mij geen Quest kalender meer. De betrouwbaarheid en geloofwaardigheid zijn in één klap weg.

Datzelfde heb ik ook met milieuorganisatie Greenpeace. Dat was een organisatie die ik vroeger blind vertrouwde maar sinds de Brent Spar affaire (eind jaren negentig) geloof ik Greenpeace voor geen cent meer. Voor diegenen die het even kwijt zijn; de Brent Spar affaire ging over dumpingsplannen die oliemaatschappij Shell had met een oud olieplatform, de Brent Spar genaamd. Shell had diverse partijen uit laten zoeken wat de minste milieuschade op zou leveren en daar kwam steeds ‘dumpen’ uit. Greenpeace manipuleerde alle media en iedereen dacht dat het grote boze Shell heel foute plannen had terwijl Greenpeace willens en weten de kluit belazerde.

En zo ken ik ook een manager die zich voor laat staan op openheid, eerlijkheid, transparantie en integriteit. Tot op een gegeven moment bleek dat deze getrouwde manager met twee kinderen al een half jaar lang stiekem een relatie had met één van de secretaresses in het bedrijf. Nog steeds worden achter de rug van deze man grappen gemaakt als hij alle medewerkers toespreekt over de kernwaarden van het bedrijf en woorden gebruikt als ‘eerlijkheid en integriteit’.

Betrouwbaarheid en geloofwaardigheid….. Het zijn ouderwetse begrippen, maar juist in deze snelle tijd misschien belangrijker dan ooit. Juist ook voor ondernemers. Het is het fundament voor relaties met klanten en het fundament voor je relaties met je medewerkers. Betrouwbaarheid en geloofwaardigheid, ze komen te voet en gaan te paard. Hoe zit het met jouw betrouwbaarheid en geloofwaardigheid?

Auteur

Bart Groothuis